מאמר הלכתי באתר 'כמוך': הרבנים לא יכולים להתיר 'משכב זכר' באותן שיטות של היתרים אחרים

"אם הרבנים באמת היו רוצים הם היו יכולים להתיר כמו פרוזבול'"- במאמר הלכתי ארוך ומנומק שפורסם באתר 'כמוך' המיועד להומואים דתיים אורתודוכסיים, מסביר הרב יוני רוזנצוויג מדוע הדבר לא אפשרי: "אין דורשים את הפסוקים באופן מחודש כדי להשקיט המיות רוח ונקיפות מצפון"

חדשות כיפה חדשות כיפה 24/07/17 17:12 א באב התשעז

מאמר הלכתי באתר 'כמוך': הרבנים לא יכולים להתיר 'משכב זכר' באותן שיטות של היתרים אחרים
מצעד הגאווה בירושלים, צילום: Hadas Parush/Flash 90

"מדוע אי אפשר לדרוש את הפסוקים באופן כזה שניתן יהיה להתיר משכב זכר? האם לא מצאנו כגון זה בחז"ל, כמו היתר מכירה, היתר עסקה, מכירת חמץ, ועוד הערמות למיניהן? הנה כי כן, ההיסטוריה מעידה כי "אם יש רצון רבני, יש דרך הלכתית", והכול תלוי ברצון הרבנים" זו אחת הטענות הרווחות היום בשיח הדתי הן בנושא ההומוסקסואלי והן בנושאים כמו פמיניזם ומעמד האישה, מסורבות גט ועוד.

במאמר מקיף  לאתר 'כמוך', מסביר הרב יונתן רוזנצוויג רב קהילה בבית שמש ותלמידו של הרב רבינוביץ' ממעלה אדומים, מדוע אי אפשר להשוות את האיסור על משכב זכר לשאר המקרים הנ"ל ודומיהם.

"כך לדוגמה ראיתי לפני שנים רבות", מדגים הרב רוזנצוויג 'הצעות' שקיבל להיתר,  "מי שרצה לומר שאם נגדיר מחדש את הביטוי "משכבי אישה" האמור בפסוק נוכל לומר שאין בכך איסור, כי היום מקובל בחברה המערבית לראות בחיוב ביטויי אהבה מסוגים שונים, ואם כן משכב זכר הוא משכב לעצמו, ואינו מוגדר כסטייה מן הטבע בגדר "משכבי אישה". לחילופין, אם זכרוני אינו מטעני, ראיתי מי שרצה לומר שאם היום אין אנו סבורים שמדובר ב"תועבה", לא יחול האיסור, כיון שהתורה אינה אוסרת את המשכב אלא מפני הגדרה זו".

בנחרצות, באריכות ובפירוט עונה הרב כי "לניסיונות הללו ולדומיהם צריך לומר, ראשית לכול: המוטיבציה המוסרית איננה יכולה להיות המוטיבציה המובילה בפרשנות הכתובים שלא כפשטם. אם אין אנו מוצאים סיבה מקומית או רחבה (כמו שהראינו) לדרוש את הפסוקים באופן השונה מפשטם – אין עושים זאת. אין דורשים את הפסוקים באופן מחודש כדי להשקיט המיות רוח ונקיפות מצפון.

"המתודה הפרשנית", מסביר הרב רוזנצוויג "צריכה להתנהל על פי כלליה המקובלים מדורי דורות, ואיננה יכולה להפוך לכלי שרת בידי כל מי שיש לו סדר יום מוסרי כזה או אחר. כמובן, המשנה המוסרית יכולה להביא את האדם לכדי בדיקת האפשרויות, ולדרבן אותו לנסות ולמצוא אפשרויות ופתחי היתר במצבים שונים. אך הדרשנות עצמה חייבת להתנהל באופן מסודר ויציב".

 

👈 ביום ראשון כ"א אדר ב (31.3.24) תחת הכותרת "האומץ לדבר על זה" יתקיים כנס מיוחד בנושא מתמודדי נפש בצל המלחמה. לפרטים נוספים לחצו כאן