חרות הדיבור ועומק האמונה: הרב גינזבורג באיגרת לפסח

השליחות שלנו היום מתחילה בעצם הדיבור, להביע בשפה ברורה ונגישה את האמונה בביאת המשיח ובגאולה השלמה. בכלל זה, יש לומר את המשימה העומדת לפתחנו – תיקון החברה והמדינה בדרך התורה

חדשות כיפה הרב יצחק גינזבורג 02/04/18 11:46 יז בניסן התשעח

חרות הדיבור ועומק האמונה: הרב גינזבורג באיגרת לפסח
הרב גינזבורג, צילום: Kobi Gideon / FLASH90

לכל אחינו בית ישראל, בכל מקום שהם לקראת חג הפסח, חג המצות, הבא עלינו לטובה – שלוחה לכולם ברכת פסח כשר ושמח!

פסח הוא "זמן חרותנו". בספרי הקבלה מבואר שבמצרים הדיבור היה נתון בגלות, במֵצרִים, וביציאת מצרים היתה גאולת הדיבור להיות "פה סח". בלשון ימינו, החרות העיקרית היא 'חופש הדיבור', היכולת להתבטא באופן חופשי וברור, ללא מניעות ועיכובים מבפנים ומבחוץ.

כאשר הדיבור שלנו יוצא לחרות הוא מבטא את האמונה, כמו בפסוק "האמנתי כי אדבר". כל ישראל הינם "מאמינים בני מאמינים" אלא שפעמים רבות האמונה נסתרת בתעלומות הנפש ועלינו לדבר ולהביע אותה בשפה ברורה. 

יציאת מצרים הושלמה רק במעמד הר סיני ומתן תורה, כאשר כולנו שמענו מפי הגבורה "אנכי הוי' אלהיך אשר הוצאתיך מארץ מצרים" – זו תכלית האמונה בה' שגאל אותנו ממצרים. 

האמונה שהתגלתה ביציאת מצרים ומתן תורה כוללת גם את האמונה בעתיד – בביאת המשיח בגאולה הקרובה לבוא, "כימי צאתך מארץ מצרים אראנו נפלאות". אמונה זו הולכת ומתגברת ככל שהדורות מתקדמים, עד שכל מעשינו היום צריכים להיות מתוך דריכות לקראת הגאולה הקרבה ובאה, "כל ימי חייך להביא לימות המשיח". 

השליחות שלנו היום מתחילה בעצם הדיבור, להביע בשפה ברורה ונגישה את האמונה בביאת המשיח ובגאולה השלמה. בכלל זה, יש לומר את המשימה העומדת לפתחנו – תיקון החברה והמדינה בדרך התורה.

בשבוע שעבר ציינו 116 שנה להולדתו של הרבי מליובאוויטש, שליח ההשגחה לדור האחרון. כנהוג חסידי הרבי נוהגים לומר את הפרק בתהלים המתאים למניין שנותיו, וכעת מתחילים לומר פרק קיז – "הַלְלוּ אֶת ה' כָּל גּוֹיִם שַׁבְּחוּהוּ כָּל הָאֻמִּים. כִּי גָבַר עָלֵינוּ חַסְדּוֹ וֶאֱמֶת ה' לְעוֹלָם הַלְלוּיָהּ".

מזמור תמציתי זה מבטא את הבשורה שלנו לכלל האנושות: אנו פונים לאומות העולם להכיר בה' ולהלל אותו. אכן, כיום הגיע הזמן לגלות את אור האמונה ונפלאות התורה לכל בני האדם "לתקן עולם במלכות ש-די".

יהי רצון שנזכה כולנו לקיים את הפסח בשנה הזאת בירושלים הבנויה.
 

👈 ביום ראשון כ"א אדר ב (31.3.24) תחת הכותרת "האומץ לדבר על זה" יתקיים כנס מיוחד בנושא מתמודדי נפש בצל המלחמה. לפרטים נוספים לחצו כאן