מעמד האישה בציונות הדתית בחגיגות ה-80 למדינה: התחזית של ח"כ רחל עזריה

מעמד הנשים הדתיות הוא נושא שנידון ומדובר רבות. ח"כ רחל עזריה בטוחה שלאחר שבתי המדרש נכבשו על ידי נשים, בתי הכנסת ובתי הדין הם רק עניין של זמן, אפילו פחות מעשור

חדשות כיפה יו"ר ועדת הרפורמות, ח"כ רחל עזריה 18/04/18 19:55 ג באייר התשעח

מעמד האישה בציונות הדתית בחגיגות ה-80 למדינה: התחזית של ח"כ רחל עזריה
יקודם מעמד הנשים? ח"כ עזריה חוזה שכן, צילום: shutterstock

מקריאה מרפרפת בכל אתר או עיתון של הציונות הדתית שימו לב כמה פרסומות יש ללימוד תורה לנשים. עוד אחת ועוד אחת. מדרשה פה, תכניות מיוחדת שם, מסלול ללימוד תורה באוניברסיטה ההיא. מי חשב שלימוד תורה לנשים יהיה כל כך מיינסטרימי בציונות הדתית, שבליל שבועות נשים ידברו באינספור שיעורים.

לפני עשור לא היה אפשר לדמיין דבר כזה. בטח לא לפני עשרים שנה, כשעוד היו ויכוחים האם מותר לנשים ללמוד גמרא או שזה בניגוד להלכה כי המלמד בתו תורה מלמדה תפלות. מהפכת בתי המדרש הושלמה.

והנה זה השתנה. מהפכה גדולה שפתאום ברורה מאליה. נשים לומדות תורה. והמהפכה שמתחוללת בימים אלו ורוחשת ברחבי הארץ, היא המהפכה בבית הכנסת. ביותר ויותר בתי כנסת יש קריאת מגילה לנשים, עליה לתורה או ריקודים עם ספר תורה בשמחת תורה.

הקדיש קורע הלב של רחלי פרנקל על בנה נפתלי, שנרצח על ידי בני עוולה, הביא לקדמת השיח הציבורי את הרצון של נשים להיות שותפות פעילות בעבודת ה' בבתי הכנסת. ומאז כמעט בכל בית כנסת שיוצא לי להגיע אליו, אני שומעת נשים אומרות קדיש. לפעמים בתפילה חרישית יחד עם גבר, ולפעמים בקול גדול. אבל אין ספק שזה קורה יותר ויותר.

השינוי בבתי הכנסת הולך ומתממש לנגד עינינו. ברור לי שבעוד עשור או שניים, כשזה כבר יהיה מובן מאליו שנשים שותפות לתפילות, בדיוק כמו שכיום ברור שנשים שותפות ללימוד תורה, נסתכל אחורה ולא כל כך נוכל לדמיין את העולם שלנו אחרת.

אליס שלוי, המנהלת המיתולוגית של בית ספר פלך אמרה מזמן, שיש שלושה בתים ליהדות. בית המדרש, בית הכנסת, ובית הדין.

בבית המדרש המהלך הושלם. בבית הכנסת אנחנו נמצאות בשיאו של המהלך. בבית הדין הדרך עוד ארוכה וקשה, אבל גם שם נמצא את הדרך שנשים יוכלו לקחת אחריות על מה שקורה. שלא יהיו מסורבות גט, שדמעותיהן לא יצטרכו לבקע שערי רקיע.

גאה לחיות בדור שבו המהלך הזה מתממש לנגד עיני. בנבואת נחמה של הושע, "והיה ביום ההוא תקראי אישי ולא תקראי לי עוד בעלי", אחד מסממני הגאולה היא יצירת מרחב שיוויוני לגברים ולנשים.

במים אלו כאשר אנחנו חוגגים את שנת ה70 למדינת ישראל ורואים את פעמי משיח ואת הגאולה לנגד עינינו, אנחנו זוכות לחיות בדור של גאולה גם בתחום הזה.

חג עצמאות שמח!

צפו בשאר התחזיות ליום העצמאות ה-80 של ישראל

מעמד הנשים בישראל בעוד עשור. ח"כ עזריה

מעמד הנשים בישראל בעוד עשור. ח"כ עזריהצילום: דוברות ח"כ עזריה