תמיכה חרד"לית למערך הכשרות של צהר

הרב אליעזר מלמד לא פוסל את המהלך החדש של ארגון הרבנים וסובר שאין בו שוני מכל כשרות חרדית אחרת. בנוסף הוא מותח ביקורת על התנהלות הרבנות הראשית בנושא. רבנים נוספים הביעו תמיכה ביוזמה

חדשות כיפה משה ויסטוך 28/02/18 06:33 יג באדר התשעח

תמיכה חרד"לית למערך הכשרות של צהר
לא פוסל את צהר. הרב מלמד, צילום: פלאש 90. מרקו

רבים מהרבנים המשתייכים לאגף השמרני בציונות הדתית תקפו את ארגון 'צהר' מאז שהכריז על הקמת מערך כשרות חדש. עם זאת קיבלה אמש (שלישי) היוזמה תמיכה מכיוון לא כל כך צפוי.

"כמו שכל קבוצה חרדית רשאית להקים לעצמה בד"ץ מתוך מניעים קבוצתיים, כך ויותר רבני צהר רשאים להקים גוף כשרות למען כלל ישראל, כדי לקרב יהודים נוספים לשמירת הכשרות", את הדברים כתב הרב מאור קיים, תלמידו של הרב אליעזר מלמד, בשמו ולאחר ששוחח עמו בנושא.

על השאלה האם הוא לא חושש שגופים זרים, שלא מקפידים על הלכות הכשרות, גם ינסו להיכנס לשוק זה הוא אמר כי הרב ענה לו ש"בהחלט יש חששות ולכן הרבנות צריכה לדבר עם צהר ולהגיע להסכמים. זה מה שקורה שמחרימים".

יש לציין כי בלשכתו של הרב מלמד לא אישרו או הכחישו את הדברים, אך תלמיד נוסף שלו העיד בפני 'כיפה' כי גם הוא שמע דברים דומים מפיו.

דברי הרב מלמד כפי שאמר לתלמידו

דברי הרב מלמד כפי שאמר לתלמידוצילום: צילום מסך מדף הפייסבוק של הרב מאור קיים

לצד הרב מלמד גם הרב ראובן עוזיאל, רב היישוב טל מנשה, גונן על מיזם הכשרות החדש. "ארגון רבני צהר", הוא כתב בדף הפייסבוק שלו, "הכריז על הקמת מערכת כשרות אלטרנטיבית לזו של הרבנות הראשית. מיד באו תגובות נזעמות שכינו את המהלך 'הרס', 'הכרזת מלחמה', 'יום שחור' וכו".

בדבריו, הוא הציג עמדה הדומה לזו של ראש ישיבת הר ברכה, "אודה שלא הבנתי על מה הזעקה. בעיקרון, טוב היה לוּ מערך הכשרות של הרבנות הראשית היה מספֵק את כל עם ישראל, וכולם היו הולכים לאורו. אבל מה נעשה שמאז הקמתה, קיימים גופי כשרות רבים שדואגים לחלקים של עם ישראל בין בארץ ובין בחו"ל. עם חלק מגופי כשרות אלו, הרבנות עובדת בשיתוף פעולה, אבל בדרך כלל אלו מזלזלים ברבנות הראשית שהתרגלה לאורך השנים לספוג מהם עלבונות, וחיה עם זה.

"האם באמת יש מי שעדיין משלֵה את עצמו לחשוב שהרבנות הראשית מייצגת את "כל עם ישראל"? שהיא באמת "הנציג הממלכתי" של היהדות? הרי הרבנות הראשות אינה ממלאה את התפקיד החברתי-לאומי שהיא הייתה אמורה למלא.  ולצערנו, מזמן נטשו אותה רוב מניין ובניין עם ישראל, גם שומרי המצוות".

לשיטתו, "מה שנותר לה היום לעשות, הוא לחזק את מערכת הכשרות שלה כדי שתהיה תחרותית יותר, איכותית יותר, טובה יותר. אבל להתלונן, ולצאת בחרמות ונידויים לא יעזור, וגם לא נכון. כולם רוצים לשפר את הכשרות בכל מקום שרק אפשר, ולשרת את הציבור נאמנה".

הרב נבון באירוע השקת ספרו

תוקף בציניות את מבקרי צהר. הרב נבוןצילום: שמוליק גברא

הרב חיים נבון בחר בדרכו לתקוף את מבקרי יוזמת הכשרות החדשה, "אני מבין שאלו המבקרים בשם הממלכתיות את מיזם הכשרות הפרטי של צהר - כוונתם טובה. ובכל זאת, יש משהו שמפריע לי בביקורות שלהם. המצב הזה, שכל אדם פרטי, קהילה או ארגון כותבים כרצונם ביקורות בנושאים דתיים - המצב הזה התאים לגלות. במדינת ישראל העצמאית תחום הביקורות הדתיות צריך להיות ממלכתי וריכוזי".

לדבריו, "אי אפשר שכל אחד יכתוב מה שהוא רוצה, ועלולים כך להכשיל את הציבור. צריכה להיות רשות ממלכתית לביקורות דתיות, עם פקידים שנבחרו במכרז פנימי בידי נציבות שירות המדינה ומקודמים לפי ותק על פי נהלי המדינה, והם ינפיקו הערות ביקורת בתחומים דתיים לפי נהלים ברורים, שייקבעו על ידי ועדה בין-משרדית שתתכנס פעמיים בחודש. שכחתם את הממלכתיות?".