שערוריה: טובלת במקווה מונגש לנכות? תשלמי יותר

בדיון מיוחד שנערך בועדה לצדק חלוקתי ושוויון חברתי, סיפרה אחת הנשים על הקושי שיש לנשים עם נכות להשתמש במקוואות. נכה העידה: "זה היום הכי סיוטי שלי בחודש". יו"ר הועדה ח"כ זוהר: "על משרד הדתות לעשות הכל כדי לשפר את המצב". ח"כ עליזה לביא: "מסחטת כספים"

חדשות כיפה משה ויסטוך 27/06/17 15:20 ג בתמוז התשעז

שערוריה: טובלת במקווה מונגש לנכות? תשלמי יותר
מקווה מונגש, צילום: נועה חזן

נושא חוסר השוויון במקוואות מזווית הטובולות עם מוגבלויות והבעיות עימן הן נתקלות, הגיע היום (שלישי) לסדר יומה של הועדה לצדק חלוקתי ושוויון חברתי בכנסת.

בדיון שנערך בוועדה, בראשותו של ח"כ מיקי זוהר מהליכוד, דנו בנושא נגישות מקוואות וכן בנושא העלויות הגבוהות שטובלות עם נכות נאלצות לספוג לעומת נשים אחרות.

במקווה המותאם לנשים עם מוגבלות, עלות הכניסה עומדת על 40 שקלים לעומת 15 עד 30 שקלים במקוואות אחרים. אחת מהמשתתפות בדיון, הסובלת מנכות, העידה למשל כי "במקווה לנכות בירושלים אין פרטיות לטובלת, אין אפשרות לשלם במכונה אלא רק במזומן, אין פעמון לקרוא לבלנית וצריך לתאם איתם לפחות שבוע מראש". אותה משתתפת סיפרה כי "זה היום הכי סיוטי בחיים שלי. ויש לי עוד קשיים חוץ מזה כנכה".

ח"כ עליזה לביא שדוחפת את הנושא המשך חודשים ארוכים הזדעזעה לשמוע לראשונה שהטבילה למקווה מונגש עולה יותר: "נמאס כבר. זה לא יאומן. כל פעם יש מסחטת כספים שאנשים חושבים שהעסק נועד כדי להרוויח כסף לדברים אחרים. מי מעז לקחת ממקווה מונגש יותר כסף?".

עו״ד שרה וינברג מעמותת 'עתים' אמרה בדיון כי "למעלה מ-5 שנים לאחר כניסתן לתוקף של תקנות הנגישות, קיים כיום מחסור חמור במקוואות נגישים ברחבי הארץ". כדוגמא היא ציינה ירושלים, "עיר עם למעלה מ- 500 אלף תושבים יהודיים, יש רק מקווה אחד, על אף שנדרשים בו 5 באופן בסיסי ו-3 באופן מלא".

לדבריה, "לאשה עם מוגבלות, יותר מכל אשה אחרת, יש קושי להתנייד, אולם נשים אלו נאלצות להיטרטר לערים מרוחקות או לוותר על הטבילה. בל לא נשכח שמדובר במצווה בסיסית ביותר במסורת היהודית, ולא ייתכן שאשה עם מוגבלות, שגם ככה מתמודדת עם אתגרים רבים בחייה, תיאלץ להתמודד עם מציאות בלתי נסבלת זו מדי חודש. כולם פה מסכימים שצריך לקדם את הנושא, אך זה לא מספיק. על כל הגורמים לקחת אחריות כדי שכל אישה בעלת מוגבלות תוכל לקיים מצווה זו בכבוד".

ח"כ זוהר קרא למשרד הדתות להיכנס לעובי הבעיה ולפתור אותה. לדבריו, "על משרד הדתות לעשות הכל כדי לשפר את המצב ולהנגיש את המקוואות כפי שצריך לטובת הטובלות".

קורא לשיפור המצב. ח"כ מיקי זוהר

קורא לשיפור המצב. ח"כ מיקי זוהר                            צילום: פלאש 90. יונתן סינדל

לפני מספר חודשים התראיינה ל'כיפה' טליה (שם בדוי) מאילת, שסיפרה על חוויותיה הקשות במקווה כאשה הסובלת משיתוק מוחין. "בהתחלה, אחרי שהתחתנתי", היא סיפרה בכאב, "לבקר במקווה הייתה בשבילי חוויה מאוד טראומטית. כל פעם שהייתי צריכה ללכת למקווה הייתי בוכה. לא הבנתי למה לאחרות זה כל כך פשוט ולי זה צריך להיות כל כך מסובך".

לדבריה, "אצלנו באילת יש שלושה מקוואות. אני גרה באזור די מרכזי בעיר שיש בו מקווה שנחשב לנגיש- כשאני אומרת נגיש אני לא מתכוונת לכסא שיורד למים, אני מתכוונת נגיש מבחינת מאחזי יד, שירותים ומקלחת נגישים. מבחינת ירידה למקווה עצמו לא היה כיסא או משהו שאפשר לרדת בו למים. או שהרימו אותי, או שנאלצתי לרדת ברגליים עם עזרה ותמיכה בגב התחתון, וזה מאוד קשה".

במשרד הדתות הגיבו בזמנו לטענות ואמרו כי בשנת 2012 החל המשרד בפרויקט הנגשת מקוואות, ולאחר שערכו בדיקה מקיפה "הומלץ על הנגשת 100 מקוואות ברחבי הארץ".

לטענתם טרם נמצא תקציב ייעודי להנגשה שהוערכה על ידם בעלות של כ-12 מיליון ש"ח, אך הם הדגישו כי "אגף מבני דת תיקצב מועצות דתיות שכן פעלו להנגשת המקוואות במסגרת תיקצוב שיפוצי מקוואות. בנוסף, פעלנו לתקציב מיוחד לשיפוץ נרחב למקוואות, כאשר במסגרת תקציב ייעודי זה, המועצה מחויבת לבצע שיפוץ נרחב כולל הנגשה למקווה. כמו כן, פרסמנו בעבר באתר המשרד טופס מיוחד לנשים אשר נצרכות לשירותים אלו".