ריבלין: "הרגשתי שמתנכלים לי, הפצע עדיין פתוח"

במהלך טקס השבעת שופטים התייחס הנשיא לחקירה שהתנהלה נגדו לפני יותר מעשור, והדגיש את חשיבות השמירה על שמו הטוב של אדם. "לצד זכות הציבור לדעת ישנם ערכים נוספים"

חדשות כיפה חדשות כיפה 11/12/17 14:40 כג בכסלו התשעח

ריבלין: "הרגשתי שמתנכלים לי, הפצע עדיין פתוח"
הנשיא ריבלין, צילום: Yonatan Sindel/Flash90

נשיא המדינה ראובן ריבלין השתתף היום (שני) בטקס השבעת שופטים במשכנו בירושלים, והתייחס בנאומו לחקירה שלטענתו נתפרה נגדו לפני יותר מעשור, במטרה להרחיקו מכהונה כשר המשפטים. "הפצע עדיין פתוח", אמר הנשיא.

ריבלין דיבר על חשיבות השמירה על שמו הטוב של אדם שעלתה לדיון סביב חוק ההמלצות, ואמר: "אני מוצא לנכון להזכיר שהחוק הזה מציף סוגיה ציבורית ומשפטית, בשל ההקשרים האמורים היא לא זכתה להתייחסות הראויה, עליה אני רואה לנכון להצביע היום.

"אקדים ואומר, זכות הציבור לדעת היא זכות ראשונה במעלה. היא זוכה ובצדק להגנה ולעידוד בחקיקה ובפסיקה וטוב שכך. אבל צריך גם לזכור שלצד הזכות הזאת יש ערכים נוספים. ביניהם חזקת החפות והזכות לשם טוב, להגנה מפגיעה בשמו הטוב של אדם.

"המתח בין ערכים אלו הוא סוגיה אמיתית, מורכבת, כואבת ואנושית. היא ראויה לדיון ציבורי מעמיק, ומצדיקה ניסיון רציני להתמודדות עמה, במיוחד בעידן שלנו, עידן הרשתות החברתיות שבה כל 'שמועה' מתפשטת כאש בשדה קוצים. צריך לחשוב לעומק איך לאזן בין הגנה על שמו הטוב של אדם, לבין זכות הציבור לדעת", אמר ריבלין.

הנשיא סיפר על סיכול מועמדותו לתפקיד שר המשפטים בממשלתו של אריאל שרון ב-2001: "באותם ימים ממש נפתחה נגדי חקירה. כל חשד או אפילו רמז מצדיקים בירור ואף חקירה. עם פתיחת החקירה הודיע היועץ המשפטי לראש הממשלה שרון, שכיוון שחקירה כזו מטבעה ארוכה וסבוכה ותארך שבועות רבים אם לא חודשים, אין זה יאה, כך הוא קבע, שנחקר ישמש בתפקיד שר המשפטים.

"עברו שלוש שנים וחצי עד שנסגר התיק נגדי מחוסר אשמה. וזאת למרות שנחקרתי פעם אחת בלבד וכבר אז הובהר לחוקרים כי לא תהיינה ואין צורך בעוד חקירה. הנזק האישי והציבורי לעומת זאת המשיך להיות פצע פתוח.

"כעסתי נורא, האמנתי שמתנכלים לי על רקע אישי ופוליטי. אחרי שנים רבות, כעורך דין, לראשונה בחיי חשתי את הסיטואציה שבה עומד אדם, איש ציבור, חשוף לכל רוח, מבלי יכולת להגן על שמו, שמו הטוב. זו הייתה חוויה קשה. שילמתי מחיר לא פשוט".

ריבלין התייחס לחוק ההמלצות, שמטרתו למנוע העברה ופרסום של המלצות משטרה לפרקליטות, ואמר: "אינני בטוח שהחוק המוצע נותן מענה לסוגיה מורכבת זו ושהוא המסגרת המתאימה לטיפול בנושא. אך דיון כזה הוא דיון חשוב, מהותי. הוא לא דיון שפוגע בדמוקרטיה, הוא דיון שמחזק אותה. דיון שחובה לנהל אותו תוך שמירה על עקרונות של שלטון החוק והשוויון בפני החוק".

שרת המשפטים איילת שקד אמרה במהלך הטקס: "זו תעודת עניות של פרקליטות המדינה והיועץ המשפטי לממשלה מאותה תקופה, שהשאירו תיק פתוח אחרי חקירה אחת נגד שר מכהן במשך שלוש שנים וחצי. היום, מהיכרותי עם היועמ"ש ועם פרקליט המדינה, אני יודעת שזה לא היה קורה.

 "הביקורת – נחוצה, ההשתלחות - מגונה. אל לנו לחשוש מביקורת או ממגוון דעות, המעשירות ומפרות את השיח ומועילות לבירור ולחקר האמת. זוהי נשמת אפה של דמוקרטיה מקדמת דנא. ריבוי הדעות הוא יסוד מוסד בהגות היהודית".

👈 אומץ הוא לא רק בשדה הקרב - הכנס שישבור לכם את הקונספציה. יום ראשון הקרוב 31.3 מלון VERT ירושלים לפרטים נוספים לחצו כאן