רבני בית הלל נגד חוק המרכולים: "דינו להיכשל"

בהודעת הארגון נכתב כי למרות ש"מרכול פתוח בשבת הוא רעה חולה, חוק המרכולים הוא רעה גדולה בימנו", וכי אין הוא יעמוד "במבחן התוצאה על שמירת כבוד השבת". יו"ר הארגון: "בדברינו אין משום מתן רוח גבית להתנהלות כוחנית של אף צד"

חדשות כיפה משה ויסטוך 22/01/18 15:06 ו בשבט התשעח

רבני בית הלל נגד חוק המרכולים: "דינו להיכשל"
הפגנה באשדוד נגד סגירת המרכולים בשבת, צילום: פלאש 90

ארגון רבני בית הלל יצאה היום נגד חוק המרכולים שהובילו הסיעות החרדיות וטענו כי אין לו כל תכלית וסופו ידוע מראש.

"במבחן התוצאה על שמירת כבוד השבת ומהותה, דינו להיכשל", אמרו בארגון הרבנים והרבניות והוסיפו כי "צביון השבת במדינת ישראל הוא ערך חשוב ביותר, ואף מעוגן בחוק כיום המנוחה הרשמי".

לדבריהם, "הדיונים בחודשים האחרונים על עבודות הרכבת בשבת וחוקי העזר העירוניים המבקשים לפתוח עסקים בשבת, היוו נקודת ציון כשהחזירו לשיח הציבורי את הדיון על מהות השבת".

עוד הם ציינו כי "לפני מספר שנים התחלנו בארגון רבני ורבניות בית הלל, את מיזם 'שבת ישראלית', במטרה לשמר את המכנה המשותף של השבת. עבור חלק מהציבור במדינה קדושת השבת ושמירתה כהלכה הן ערך עליון, לצד זאת מקומה של השבת בהוויה הישראלית דורש את מיצובה כיום בעל משמעות עבור כל ישראלי, מתוך שותפות, זהות יהודית והסכמה נרחבת בין דתיים, מסורתיים וחילוניים".

אנשי הארגון סימנו את מה שלדעתם יוביל להסכמה רחבה, בנושא השבת, מצד מרבית אזרחי ישראל, "שבת שתהיה ברוח הסכמות אמנת פרופ' גביזון-הרב מדן המבקשת בנחישות למצוא את הדרך הנכונה בה נוכל כולנו לחיות כאן יחדיו, הסכמה בה שני הצדדים מוותרים, ומבינים שצריך עוד לעבוד ולעמול, לשכלל ולפתח, אבל עם עיקרון שניתן ואפשר להגיע לחוק בהסכמת כל המפלגות וכל המגזרים".

לדעתם, "בהיבט זה, מרכול פתוח בשבת הוא רעה חולה, שבין השאר מכריח שכירים שלרוב נמצאים במעמד סוציו-אקונומי נמוך, לעבוד פעמים רבות מתוך כורח ביומם החופשי. אבל חוק המרכולים הוא רעה גדולה בימנו. כפיה יוצרת התנגדות, וחוק המרכולים נראה כמנסה לכפות שבת של ציבור אחד ואת הגדרת יום המנוחה שלו, על ציבור אחר".

לסיום הם טענו כי "למרות שהחוק עבר בקריאה שניה ושלישית, עם ישראל אינו מרוויח ממהלך זה, עם ישראל מפסיד, ובמבחן התוצאה על שמירת כבוד השבת ומהותה, דינו להיכשל".

יו"ר הארגון ,הרב מאיר נהוראי, סייג מעט את הדברים ואמר כי "חשוב להדגיש כי בדברי הארגון אין משום מתן רוח גבית להתנהלות כוחנית של אף צד, כפי שראינו באירועי סוף השבוע האחרון, המתעלמת מהאחריות הלאומית בנושא".

לדבריו, "מן הראוי כי בסוגיה רגישה וחשובה זו ינהגו בדרך מכובדת השומרת על כבוד כולם, ולא יתנהלו בצורה שיש בה מעין שבירת כלים ודורסנות כלפי קבוצות שונות בחברה הישראלית, התנהלות הגורמת לפגיעה אנושה בכבוד השבת".

👈 ביום ראשון כ"א אדר ב (31.3.24) תחת הכותרת "האומץ לדבר על זה" יתקיים כנס מיוחד בנושא מתמודדי נפש בצל המלחמה. לפרטים נוספים לחצו כאן