קצין רפואה בכנס סגור על שילוב לוחמות: "בכנות, אני לא אופטימי"

ראש תחום שיקום הלוחם בצה"ל טען בכנס רופאים כי שילוב הלוחמות לא נעשה באופן תקין, "אנחנו מאד אוהבים פטפוטי ברווזים. מדברים ומדברים ומדברים, אבל אף אחד לא יוצא עם תכנית עבודה מסודרת". דו"צ: "דבריו מבוססים על נתונים שאינם רלוונטיים עוד"

חדשות כיפה משה ויסטוך 07/03/18 09:21 כ באדר התשעח

קצין רפואה בכנס סגור על שילוב לוחמות: "בכנות, אני לא אופטימי"
לוחמת. למצולמת אין קשורה לכתבה, צילום: פלאש 90. אביר סולטן

צה"ל ממשיך בתנופת גיוס בנות לתפקידי לחימה למרות שאין לו תכנית מסודרת בנושא, מה שמסכן בצורה משמעותית את בריאות המתגייסות. כך אמר קצין בכיר במערך הרפואה של צה"ל בכנס סגור שנערך בקיץ האחרון שנחשף על ידי "אחים לנשק".

ד"ר אורן שוורץ, ראש תחום שיקום הלוחם בצה"ל, נאם בכנס רופאים שהתקיים בחודש יולי 2017 והתייחס לנושא פציעות הלוחמות.

"אנחנו מדברים על נשר של פי 2.5– יותר גבוה בנשים לעומת גברים", אמר שוורץ והוסיף כי "נשים צורכות פי 9.2 יותר שירותי רפואה. חבר'ה, זה נתון שצריך לצלצל בפעמונים של כל מי שעוסק במדיניות  בצבא הגנה לישראל".

הרופא הבכיר הסביר כי בנות חשופות יותר לפציעות שנובעות מ"שימוש יתר", כלומר פציעות נגרמות כתוצאה מעומס גדול וממה שנהוג לכנות בשטח שברי מאמץ. "פציעת פעילות יתר זה לא צחוק", הוא הזהיר, "שבר מאמץ באגן זה ממש לא צחוק, ויכול להיות באחוזים גבוהים שווה ערך לנכות קשה. אתם לא רוצים אשה צעירה בת 20, בשנות ה20 או 30 לחייה עם Total hip relasment זאת נכות קשה".

שוורץ אף ציין כי לוחמות נפצעות ביותר מ-60% ביחס ללוחמים וטען כי בצה"ל עסוקים בעיקר בלדבר אך לא שוקדים על תכנית עבודה מסודרת, "בסוף, חברים, תסלחו לי כולם, אבל אנחנו מאד אוהבים – מה שאני קורא- פטפוטי ברווזים. מדברים ומדברים ומדברים, אבל בסוף אף אחד לא יוצא עם תכנית עבודה מסודרת, רב מערכתית, עם שלבים – איך קולטים את הבנות, מתי קולטים אותן, למה קולטים אותן, 'יאללה בואו'. וככה – אני אומר לכם בכנות: אני לא מאד אופטימי".

סא"ל במילואים פרופסור יובל חלד, מי שהיה הפיזיולג הראשי של צה"ל עד לפני כשנתיים ועמד בראש המכון לחקר הלוחם בצה"ל, התראיין בעבר בנושא וגם הפעם חזר על הצורך שהצבא יפעל לעידוד שילוב לוחמות מבלי לפגוע במוכנות המבצעית, "צה"ל צריך לוודא שהתהליך החיובי סה"כ של גיוס בנות אינו פוגע בבריאותן יותר מהצפוי לאחוז הפציעות בבנים, שגם אותו צריך לשאוף לצמצם, ואינו פוגע בכשירות המבצעית".

לדבריו, במסגרת כמו הצבא הערך שצריך לגבור על כל ערך חברתי אחר הוא המוכנות לעמוד במשימה, "במבחן השמירה על חיי אדם והכשירות המבצעית במסגרת לוחמת כמו צבא, ערכים חברתיים חשובים כמו שוויון תעסוקתי וחופש הזדמנויות אינם בעדיפות ראשונה. מי שקובע את המדיניות חייב לשקול שיקולי עלות תועלת כשמבחן התוצאה הוא סיום הכשרה רלוונטית ללא התאמות או הקלות, כאשר המטרה היא מיקסום הסיכויים  להצלחת המשימה הצבאית, ללא פשרות!".

מארגון אחים לנשק נמסר כי "הנתונים החמורים שנחשפים בהקלטה זו מציגים תמונת מצב קשה מאוד. המהלך להכנסת נשים ליחידות הקרביות פוגע בראש ובראשונה בבנות עצמן שנפצעות, פוגע ביחידות שבהן הן משרתות וממילא פוגע בעוצמתו של צבא ההגנה לישראל. את המהלך הזה, את הניסוי המסוכן הזה, חייבים לעצור. ומהר".

בדובר צה"ל התייחסו לפרסום ההקלטה ואמרו כי "הציטוטים המובאים מפי קצין בצה"ל, מבוססים על נתונים שהופקו בשנת 2014 ואינם רלוונטיים עוד. בעקבות עבודת מטה שנעשתה בצה"ל בשנים האחרונות בנושא שירות לוחמות חלה ירידה משמעותית בנתוני הפציעות כתוצאה 'משימוש יתר'".

עוד אמרו בצה"ל כי "מבדיקה שנערכה במחזור אוגוסט 17 במערך הגנת הגבולות, אחוז הפציעות בקרב לוחמות עומד על 31%, אל מול 24% בקרב לוחמים. פציעות אלו הינן פציעות שכיחות בקרב לוחמים ולרוב אינן מביאות לנשר רפואי".

לסיום ציינו כי כל המהלך נעשה משיקולים מקצועיים בלבד, "אחוז הנשר כתוצאה מסיבה רפואית בקרב לוחמות עומד על 5% ונמוך בהרבה ממחזורים קודמים, בהם נתון הנשר עמד על למעלה מ-18%. נדגיש כי הלוחמות משולבות בהתאם ליכולותיהן ולצורך המבצעי בלבד".

👈 אומץ הוא לא רק בשדה הקרב - הכנס שישבור לכם את הקונספציה. יום ראשון הקרוב 31.3 מלון VERT ירושלים לפרטים נוספים לחצו כאן