קנס 350 אלף שקל לליכוד בגלל "הליכודיאדה"

מבקר המדינה, יוסף שפירא, קבע כי קיום האירוע מבלי שמפלגת השלטון תשלם עליו מהווה תרומה אסורה. מפלגות נוספות נקנסו גם הן

חדשות כיפה חדשות כיפה 10/01/18 16:36 כג בטבת התשעח

קנס 350 אלף שקל לליכוד בגלל "הליכודיאדה"
מירי רגב בליכודיאדה, צילום: נועם רבקין פנטון/פלאש 90

מבקר המדינה, השופט בדימוס יוסף שפירא,החליט לקנוס את הליכוד ב-350 אלף שקל. הסיבה: בדו"ח ביקורת הוצאות שוטפות של סיעות הכנסת ה-20 שהתפרסם היום (ד'), נמצא שאירוע הליכודיאדה מהווה תרומה אסורה. מלבד הליכוד הוחלט לקנוס גם את אגודת ישראל, יש עתיד, ישראל ביתנו והתנועה, אך בסכומים נמוכים יותר.

לפי המבקר, האירוע הוצג כקשור באופן ישיר ובלעדי עם הסיעה, ומטרתו לתרום להעמקת הקשר בין חברי הסיעה ולחיזוק הזדהותם של נבחרי הציבור מטעמה והתומכים בה, כל זאת בלי שנשאה בהוצאות כלשהן בגין האירוע. לדברי שפירא, בקיום "הליכודיאדה" קיבלה הסיעה תרומה אסורה שאינה עומדת במגבלות הקבועות בחוק, ובשל כך המליץ על הקנס.

במשרד המבקר ניסו לברר מדוע הליכוד לא כלל את ה"ליכודיאדה" בדיווחים שלו. בתשובתה לכך ענו בסיעה כי מדובר ב"אירוע פרטי שנערך מדי תקופה על ידי פעילים חברתיים ללא התערבות או תיאום מול הסיעה". עוד נאמר כי "כל אדם המעוניין להשתתף באירוע נדרש לשלם דמי השתתפות המכסים את עלויות האירוח והפעילויות החברתיות. על-כן, אין מדובר באירוע מפלגתי של סיעת הליכוד היות שלא אורגן על ידה ולסיעה לא הייתה השפעה על קיומו".

המבקר לא קיבל את טיעוני הליכוד, וכתב בדו"ח כי לא ניתן להתעלם מהקשר הישיר, המובהק והחד-משמעי בין הסיעה לבין ה"ליכודיאדה". לדבריו, "קשר זה בא לידי ביטוי, בין היתר, באלמנטים המפורטים להלן: האירוע אורגן על ידי שני פעילים בסיעה, האירוע עצמו נושא את השם 'ליכודיאדה' ונעשה במהלכו שימוש מתמשך ובלעדי בשמה ובסמליה של סיעת הליכוד בלבד.

"לא זו אף זו, באירוע הוצב שלט של סניף הליכוד באילת המברך את מארגני האירוע ואף חולקו טופסי התפקדות לסיעה, ובנאום של אחד ממארגני האירוע, נאמר: 'מי שחשב לרגע שמפלגת הליכוד לא מאוחדת, הוא טעה. שיגיע לכאן ויראה, כוחנו באחדותנו. ערב טוב ליכודיאדה'".

לסיכום, קבע המבקר, כי "נוכח כל האמור, ומשהסיעה כאמור לא נשאה בעלויות האירוע, קבעתי כי בקיום אירוע 'הליכודיאדה' קיבלה הסיעה תרומה אסורה שאינה עומדת במגבלות הקבועות בחוק. כשם שסיעה הייתה נדרשת לשאת בהוצאות אירוע שהייתה מארגנת בעצמה, לצורך העברת מסרים התומכים בה ובנבחריה ומאדירים את שמה, כך עליה לתת ביטוי בחשבונותיה לאירוע, אף אם אורגן בידי אחרים - קל וחומר, כאשר הוא מאורגן על ידי גורמים הפעילים בסיעה עצמה".

סיעת יש עתיד נקנסה ב-100 אלף שקל, בשל ניהול מערכת חשבונותיה בתקופות השוטפות שלא לפי הנחיות מבקר המדינה. סיעת ישראל ביתנו נקנסה ב-137 אלף שקל מכיוון שהכנסותיה לא היו בגבולות האמורים בחוק.

סיעת התנועה בראשות ציפי לבני נקנסה ב-90 אלף שקל, מכיוון שנמצא כי תרומתה לעצרת לזכרו של ראש הממשלה לשעבר, יצחק רבין ב-2016, נעשתה מחשבון בנק שאינו מדווח על ידי הסיעה, ושהשתייך למפלגת "חץ" שסופחה אליה.

אגודת ישראל נקנסה ב-150 אלף שקל בגלל אירוע שקיימה הסיעה. בחשבונותיה נמצאו הוצאות בסך 200 אלף שקל עבור ועידה באוקראינה שבה השתתפו יותר מ-100 מנציגי הסיעה. עלויות הוועידה הסתכמו ב-500 אלף שקלים לפחות, וחלק מעלויות אלה מומנו בידי גורמים מסחריים שונים. לדברי שפירא, במימון הוצאות הוועידה בידי גורמים מסחריים יש משום תרומה לסיעה החורגת מהגבולות הקבועים בחוק.