"צריך לטכס עצה איך לשמור את השבת בירושלים"

על רקע הבחירות הקרבות, השתתפו רבני הבירה בכינוס מיוחד שבו דנו דרכים ובפעולות לחיזוק שמירת השבת במרחב הציבורי בעיר. הרב עמאר קרא לרתום את חחברי העירייה לנושא: "נדמה לי שיש קרירות בדבר הזה"

חדשות כיפה חדשות כיפה 24/05/18 18:02 י בסיון התשעח

"צריך לטכס עצה איך לשמור את השבת בירושלים"
כינוס רבני ירושלים בעניין השבת, צילום: ליבה

בכינוס מיוחד של רבני ירושלים למען השבת בעיר שהתקיים אתמול (ד'), דנו הרבנים בדרכים ובפעולות לחיזוק שמירת השבת במרחב הציבורי בעיר. הכינוס התקיים על רקע הבחירות המתקרבות וניסיונם של המועמדים השונים לזכות בתמיכתם של תושבי העיר, כשמטרת הרבנים הייתה להציב את סוגיית צביונה של ירושלים והשבת בה על סדר היום המרכזי. 

בין המשתתפים היו גם רבני העיר, הרב שלמה עמאר והרב אריה שטרן, רב שכונת גילה הרב אליהו שלזינגר, רב שכונת גבעת מרדכי הרב איסר קלונסקי, רב הרובע היהודי הרב אליהו מדינה, רבני שכונות ורבנים נוספים.

בפתח הכינוס סיפר הרב שטרן על ספר העוסק בשבת שהביאו לו, שצפוי להיכנס לתכנית הלימודים בחמ"ד בשנה הבאה."היה לי חסר שם משהו אחד, שיש גם דבר כזה שבת במרחב הציבורי, את זה הספר לא ידע", סיפר הרב שטרן.

"משום מה השבת במרחב הציבורי לא נמצאת בתודעה, וזה דבר שהיה בתודעה ביסודה של מדינת ישראל ואף קודם, כפי שידוע ומפורסם שאפילו מנהיגי הציבור שלא היו ידועים כיהודים דתיים היה אכפת להם מעניין השבת והיה ברור להם שבמרחב הציבורי יש שבת". 

כינוס רבני ירושלים בעניין השבת

כינוס רבני ירושלים בעניין השבתצילום: ליבה

אחריו דיבר הרב אליהו שלזינגר, רבה של גילה, שאמר: "צריך לטכס עצה איך לשמור את השבת בירושלים, הלא חז"ל אומרים 'לא חרבה ירושלים אלא על שחיללו בה את השבת', זאת אומרת שאם לא היו מחללים את השבת בירושלים ירושלים לא הייתה חרבה וירושלים הייתה נבנית, גם היום, הייתה קמה מעפרה".

לקראת סיום האירוע נשא דברים הראשון לציון הרב עמאר. "צריך לעשות גם בכיוון של לחזק את חברי העירייה, נדמה לי שיש קרירות בדבר הזה, גם במקומות גבוהים יותר וגם בעירייה, יש קרירות או ייאוש. כל זה שטות, שבת זה שלנו? אנחנו צריכים להתייאש? ה' ודאי עוזר. הבא ליטהר מסייעים אותו, אבל צריך לבוא, הבא ליטהר, לא הרוצה ליטהר, צריך לעשות פעולה ואז ה' מסייע", אמר. 

בהמשך דבריו סיפר גם על דברים שאמר לראש העיר: "דיברתי פעם לפני ראש העיר, אמרתי לו שהעם הנבחר, עם ישראל, 'כי יעקב בחר לו י-ה', בארץ הנבחרת, 'כי בחר ה' בציון', והיום הנבחר, 'חמדת ימים אותו קראת', אם העם הנבחר לא ישמור את היום הנבחר בעיר הנבחרת מכולם אז איפה נשמור שבת, אנא נוליך את חרפתנו, וזה אחריות, זה לא דבר פשוט".

לדברי מארגני הכנס, חברי פורום "תושבי ירושלים למען השבת", כינוס הרבנים התקיים על רקע "הכרסום המתמשך במעמדה של השבת בעיר, כאשר מדובר בשינוי של ממש שחל בשנים האחרונות בצביון השבת, בדמות פתיחת מתחמי בילוי כמו היס פלאנט, מתחם התחנה  ועוד.

"גם הוועדה שהוקמה לפני כשנה בעיר לבחון את מעמד השבת, התייחסה אך ורק לחוק היבש, בעוד שלמעשה דמותה של השבת בירושלים הולכת ונרמסת".

על ההזמנה לכנס חתמו רב העיר הרב שלמה עמאר, הרב אביגדור נבנצאל, רבה של העיר העתיקה, הרב ראובן אלבז, רב שכונת בית ישראל וראש מוסדות אור החיים ורבני שכונות נוספים. בנוסף צירף רב העיר הרב אריה שטרן מכתב ברכה לכינוס.

ישי שכטר, חבר הפורום וממארגני הכנס, מסר: "לצערנו אנחנו רואים בשנים האחרונות יותר ויותר מקומות שנפתחים בשבת בירושלים, בניגוד לדעת הרוב בירושלים, דתיים ושאינם דתיים, שהיו שמחים לשמור על צביונה המיוחד של השבת בירושלים.

"רבני העיר שהתכנסו אתמול באו קודם כל לזעוק את כאבה של השבת המתחללת, ולא משנה אם זה במסגרת הסטטוס קוו או לא, ובנוסף, מההתכנסות הזו יצאה גם דרישה לנבחרי הציבור ולציבור בכלל, לחיזוק מעמד השבת בעיר, ולהמשך עשייה של הרבנים ושל הציבור, לחיזוק קדושתה וצביונה המיוחד של ירושלים".