צנזורה לספר הלכות לחיילות דתיות? "גם בציבור שלנו יש מי שאינו מוכן למכור את הספר"

לפני כשבועיים יצא לאור ספר הלכות צבא המיועד לחיילות דתיות. הספר פורץ הדרך, שיצא בהסכמתו של הרב רבינוביץ', פוסק לחיילות בסיטואציות המיוחדות להן. הרב אלי רייף מספר כי בחנויות ומוקדי הפצה סירבו להפיץ את הספר: "אני מכבד זאת אף כי פחות מתחבר לגישה כזו"

חדשות כיפה חדשות כיפה 17/09/17 16:12 כו באלול התשעז

צנזורה לספר הלכות לחיילות דתיות? "גם בציבור שלנו יש מי שאינו מוכן למכור את הספר"
כריכת הספר, צילום: באדיבות המצלם

לפני כשבועיים יצא לאור ספרו של הרב אלי רייף, "שלום בחילך הלכות והליכות לחיילת הדתית" שעוסק בהלכות צבא המותאמות לבנות שבחרו להתגייס לצבא. זהו ספר שאפשר להגדירו כ'פורץ דרך' בתחום התורני כיון שעד היום לא יצא ספר המותאם לבנות ולאופי השירות שלהן.

הרב אלי רייף, המשמש כרב קהילה במודיעין וכרב במכינת 'צהלי' סיפר בדף הפייסבוק שלו כי חנויות ספרים ומקומות העוסקים בהפצה סירבו להפיץ את ספרו, ככל הנראה משום שהוא נותן לגיטימיציה לגיוס בנות שנאסר על פי רוב רובם של הפוסקים. 

"שיערתי שזה יקרה", כתב הרב רייף, "גם בציבור שלנו יש מי שאינו מוכן למכור את הספר. אני מכבד זאת אף כי פחות מתחבר לגישה כזו. רבים מאלו שפונים לרב אינם שומרי מצוות קלה כבחמורה - האם בגלל כך רב לא ישיב להם כאשר הם שואלים אותו שאלה בהלכה? המחשבה שכל מעשה שאנו עושים הוא אוטומטית הענקת לגיטימציה לא ברורה לי. אנו יכולים לסייע לגלות אמפטיה ועוד, ואע"פ כן להסתייג".

נציין כי בראשית הספר כתב מורו ורבו של הרב רייף, הרב נחום אליעזר רבינוביץ', מזקני רבני הציונות הדתית שליווה והיווה יועץ צמוד לכתיבת הספר, הסכמה לספר. הרב רבינוביץ' הדגיש כי הוא איננו מסכים לגיוס בנות אך משישנה מציאות שכזו יש לסייע לבנות: "אמנם לפי דעתי עצם גיוס בנות במסגרת צבאית הוא בעייתי מאוד" כותב הרב, "אבל ברור שכיון שבנות דתיות רבות בוחרות במסגרת זו, והן רוצות לשרת בצבא מתוך הקפדה על אורח חיים דתי ושמירת ההלכה, חובתנו לספק להן הדרכה רוחנית והלכתית, להורות את הדרך אשר ילכו בה, ותזכינה לבנות בתים נאמנים בישראל".

הרב רייף מציין לטובה את רשת 'דברי שיר' שהסכימה להפיץ ולמכור את הספר בחנויות הרשת.