פרסום ראשון: החמ"ד יכין תלמידות לקראת גיוס לצה"ל

לאחר העתירה לבג"ץ נגד אי הכנת בנות המעוניינות להתגייס ובעקבות השינוי בעמדת משרד החינוך, חתם השר בנט על המבחן שאמור להסדיר את הנושא

חדשות כיפה משה ויסטוך 14/02/18 16:22 כט בשבט התשעח

פרסום ראשון: החמ"ד יכין תלמידות לקראת גיוס לצה"ל
עכשיו זה רשמי: משרד החינוך יעזור לבנות להתגייס, צילום: פלאש 90. משה שי

עכשיו זה רשמי: המדינה ביקשה היום (רביעי) להסיר את העתירה נגדה, בגין אי הכנת הבנות הדתיות לקראת שירות צבאי, לאחר ששר החינוך נפתלי בנט חתם על המבחן האחרון שיסדיר זאת.

לפני כשבועיים הודיעה המדינה לבג"ץ כי החליטה לאפשר הכנה קדם צבאית לבנות דתיות המעוניינות להתגייס. לצד זה היא ביקשה ארכה של 14 יום עד לאישורו הסופי של השר שכאמור הגיע היום.

יש לציין כי לאורך השנים עמדת החינוך הממלכתי דתי הייתה להכווין בנות דתיות לשירות לאומי מתוך התבססות על פסיקת הרבנות הראשית המסורתית שאסרה על גיוסן לצה"ל. בעתירה שהוגשה לפני כשנה בנושא ניסו העותרים, עורכי הדין אמנון לורך, גיא פורר ודבי שליט ממשרד עורכי הדין יגאל ארנון ושות' לשנות את התקנה הקיימת לפיה משרד החינוך מתקצב רק הכנות לגיוס עבור בנים.

בחודש אוקטובר האחרון קבעו שופטי בג"ץ כי על משרד החינוך לעדכן את תקנותיו כך שתינתן תמיכה כספית גם לבנות דתיות שמעוניינות להתכונן לגיוס במסגרת פעילות קדם צבאית.

כעת, לאחר שהנושא הוסדר באופן סופי יאתר משרד החינוך גופים וארגונים מתאימים אשר יסייעו לבנות הדתיות שיקשו להתגייס לצבא למצוא את היחידות והמסלולים הטובים ביותר עבורן.

קמפיין המחאה

קמפיין המחאה נגד עמדת משרד החינוך החדשהצילום: באדיבות המצולמות

נגד העמדה החדשה של משרד החינוך יצא ארגון 'חותם' שרתם לצדו תלמידות בחמ"ד שדרשו: "אל תתערבו לנו בחינוך".

בדברי ההסבר למחאה נכתב כי "תקנה כזו עומדת בסתירה לעמדת מועצת החינוך הממלכתי דתי, שדוגלת בעידוד הבנות להתנדבות משמעותית למען המדינה במסגרת השירות הלאומי ולא במסגרת צבאית. זו גם עמדת הרבנות הראשית לישראל ועמדת רוב רבני הציונות הדתית".

מנכ"ל הארגון, עמיטל בראלי, טען כי "משרד החינוך בראשות שי פירון, השכיל להבין שלא ניתן לכפות על הבנות בחינוך הדתי לאומי תפיסות שאינן עולות בקנה אחד עם העולם הערכי שלהן, לפיו תרומה משמעותית של בוגרות החמ"ד היא במסגרת השירות הלאומי". לדבריו, "חבל שכעת שר החינוך הנוכחי נכנע ללחצים של גופים פלורליסטים המשפיעים על חינוך הבנות הדתיות".