סערת רב הכותל וסגן נשיא ארצות הברית

עוד לפני שבוטל ביקורו, אסר הרב שמואל רבינוביץ' על מייק פנס לקיים מסיבת עיתונאים ברחבת הכותל מחשש שהדבר יוביל להסלמה במצב הבטחוני. ח"כ סמוטריץ': "בכל הכבוד, הוא לא אמור לקבל החלטות בסדר גודל כזה". ח"כ עזריה: "פרארי כן וסגן נשיא ארה"ב לא?"

חדשות כיפה משה ויסטוך 19/12/17 10:56 א בטבת התשעח

סערת רב הכותל וסגן נשיא ארצות הברית
אסר על פנס לקיים מסיבת עיתונאים בכות. הרב רבינוביץ, צילום: פלאש 90. יונתן זינדל

ביקורו של סגן נשיא ארצות הברית בישראל נדחה לחודש הבא ויתכן כי הוא מנע מבוכה מול הממשל האמריקני, לאחר שרב הכותל סירב לבקשתו לערוך במקום מסיבת עיתונאים.

אמש (ב') פורסם בחדשות 10 כי הרב שמואל רבינוביץ', הממונה על הכותל והמקומות הקדושים, סירב לבקשה מאחר והוא סבור שאירוע כזה עלול להצית את האזור הנפיץ גם כך על רקע הכרזת הנשיא טראמפ על ירושלים כבירת ישראל.

ח"כ בצלאל סמוטריץ' מהבית היהודי צייץ על כך בחשבון הטוויטר שלו כי "אם זה נכון אני קורא לראש הממשלה נתניהו להתערב באופן מידי ולאפשר את קיום מסיבת העיתונאים בכותל. בכל הכבוד לרב הכותל, ויש לי הרבה כזה, הוא לא אמור לקבל החלטות בנושאים כאלה ובסדר גודל כזה".

ח"כ רחל עזריה מכולנו תקפה את הרב רבינוביץ', "פרארי כן וסגן נשיא ארה"ב לא?", היא שאלה בציניות ורמזה על המקרה שבו הוכנסו עשרות רכבי פרארי למתחם הכותל באישור הרב לפני מספר שבועות.

לדבריה, "רב הכותל שוב מתבלבל וחושב שהכותל הוא החצר האחורית שלו. לא יכול להיות שהרב יקבל לבד החלטות הנוגעות לרחבת הכותל, בטח ובטח שלא בנושאים הקשורים למדיניות החוץ של מדינת ישראל".

עוד היא אמרה כי "אם רב הכותל לא מבין את זה לבד, נפעל להבהרת והגדרת מעמדו בחוק. בדיוק בימים אלה אני מקדמת הצעת חוק שנודע להסדיר את ניהול רחבת הכותל ואירוע בינלאומי זה מבהיר מחדש את דחיפות העניין".

יבקר בישראל בחנוכה. מייק פנס

יבקר בישראל בחנוכה. מייק פנסצילום: צילום מסך מיוטיוב

מי שגם תקף את ההחלטה הוא יו"ר מפלגת זהות, משה פייגלין, שמיקד את הביקורת דווקא לראש הממשלה בנימין נתניהו, "אין שום קדושה במעשהו של רב המקומות הקדושים. רק פוליטיקה". לדבריו, "הרב  רבינוביץ - אדם שמונה לתפקידו בלי שום מכרז על ידי יוסי ביילין למרות שמעולם לא עבר כלל מבחני הסמכה של הרבנות הראשית  - הפך פתאום למשהו במעמד של ראש ממשלה, משהו עוצמתי יותר מהרב הראשי והאפיפיור גם יחד, אוסר פתאום על סגן נשיא ארה"ב לנאום ברחבה, במקום שאין בו שום קדושה הלכתית יתרה, ומונע את ביצור ריבונותה של ישראל בכותל".

פייגלין הוסיף, "שלא נטעה. רבינוביץ הוא רק הבובה של נתניהו. אילו חפץ נתניהו בהצהרת סגן הנשיא פנס, היה רבינוביץ' שותק כדג  לא מעז לסכן את תפקידו וגם אם היה מדבר - לא היה מעניין איש. פנס דיבר עם נתניהו שענה לו באמצעות עלה התאנה - רבינוביץ'. הנה כי כן - כל הכוחות המועלים בירושלים, חוברים אלו לאלו נוכח הטובים שבאומות העולם המבקשים לבצר את מעמדנו בעיר, ונותרים פעורי פה בלי להבין מדוע מפנים היהודים עורף לעירם הקדושה".

בסופו של דבר הביקור של סגן נשיא ארה"ב נדחה בעקבות עניינים פוליטיים פנימיים במדינתו, אך עוד לפני כן מהקרן למורשת הכותל המערבי נמסר כי "מתקיימים דיונים עם צוותו של סגן הנשיא לגבי מאפייני הביקור שלו בכותל ולא נתייחס בתקשורת לתכני דיונים אלה".