סערת הרב אבינר - הרב אליהו: לפטר את הרמטכ"ל. בנט: "קריאה חצופה"

רב העיר צפת התייחס לדברי הרב אבינר ב'כיפה', "אני מזועזע מאוד מהאמירה שלו. אם רב נערץ כמוהו הגיע למצב כזה, איזנקוט צריך להתעורר וראש הממשלה צריך לומר לו ללכת הביתה". יו"ר הבית היהודי: "דוחה לחלוטין כל קריאה שלא להתגייס לצה"ל"

חדשות כיפה משה ויסטוך 17/01/18 10:28 א בשבט התשעח

סערת הרב אבינר - הרב אליהו: לפטר את הרמטכ"ל. בנט: "קריאה חצופה"
מגבה את הרב אבינר. הרב שמואל אליהו, צילום: רוני חי

הרב שמואל אליהו קרא הבוקר (רביעי) לראש הממשלה לפטר את הרמטכ"ל גדי איזנקוט, על רקע דבריו של הרב אבינר ב'כיפה'. שר החינוך נפתלי בנט תקף את הדרישה וכינה אותה "חצופה"

"אני מזועזע מאוד מהאמירה שלו", אמר הרב אליהו בראיון לגלי צה"ל בהתייחסו לדברי הרב אבינר, לפיהם על הצעירים הדתיים להתגייס ליחידות הקרביות המסורתיות וליחידות החרדיות או לא להתגייס כלל ולהשהות את השירות עד שצה"ל יסדיר את נושא הצניעות בצבא.

לדבריו, "הרב אבינר הוא רב נערץ ואם הוא אמר משפט כזה אנחנו צריכים לחשוב מה הביא אותו להגיד את זה. הוא הכי מעודד צבא והכי אוהב המדינה ואם הוא הגיע לאמירה כזאת כנראה שהמצב בצבא קשה".

רב העיר צפת תקף את הרמטכ"ל, רא"ל גדי איזנקוט, וטען כי עליו לסיים את תפקידו, "משהו נפגם בצבא. אם מורידים ביחידות המעורבות את הרף משהו נפגע. הרב אבינר נותן צלצול השכמה. הוא הרי אדם אחראי וראש ישיבה של תלמידים שהגיעו לתפקידים הבכירים והקרביים ביותר בצבא. אם הוא הגיע למצב כזה שכך הוא אומר אז כנראה שאיזנקוט צריך להתעורר וראש הממשלה צריך לומר לו ללכת הביתה".

על מינויה של רס"ן טולי לדרגת סא"ל ולתפקיד מפקדת טייסת תובלה, הוא ציין כי "כל אדם שרוצה לתרום למדינה הוא מבורך. אני מניח שהיא השקיעה הרבה מאמץ כדי להגיע לאן שהגיעה".

לצד זה הדגיש כי "צריך לשקול זאת במשקלים אחרים. אשה שהיא מפקדת טייסת לא מחלישה את צה"ל, אבל מציאות של יחידות שטח מעורבות היא הרסנית. כולנו בני אדם ובכל מקום שיש תערובת של גברים ונשים זה יוצר בעיות. כל חייל בריא שנמצא ליד חיילת המשימה שלו לא תבוצע כמו שצריך. זה טבעו של אדם".

דווקא התערב במשבר. בנט

תוקף את דברי הרב אליהו והרב אבינר. בנטצילום: פלאש 90. מרים אלסטר

שר החינוך ויו"ר הבית היהודי, נפתלי בנט, התייחס לדברי הרב אליהו והרב אבינר וצייץ בטוויטר כי הוא "דוחה לחלוטין כל קריאה שלא להתגייס לצה"ל, ואת הקריאה החצופה לפטר את הרמטכ"ל".

 לדבריו, "קריאות אלו נובעות מחרדה כנה אך שגויה של קבוצות מסוימות כאילו צה"ל החליט לאמץ אג'נדה פמניסיטית-ליברלית-רדיקלית על חשבון מבצעיות וניצחון במלחמה".

בנט הוסיף כי "ארועים נקודתיים מסוימים—כמו גילוח זקנים ושירותים משותפים—מתפרשים על ידי אותם אנשים כאימות לתפיסתם.  תפיסתם זו, כאמור, שגויה. צה"ל ממוקד בתכליתו: ביטחון לאזרחי ישראל. צה"ל פועל ברגישות ובהתחשבות בצרכי חיילים דתיים. לעתים, כמו בכל גוף גדול, נעשות שגיאות".

בניגוד לבנט, במרכז ליב"ה גיבו את דברי הרבנים ואמרו כי "אם רבנים חשובים בציונות הדתית הנאמנים ואוהבים את הצבא ואת המדינה ושולחים את אלפי תלמידיהם לשירות ביחידות הכי קרביות - משמיעים אמירות כל כך חריפות זה דורש קודם כל  מהרמטכ"ל, שהוא ראש המערכת, לעשות חשבון נפש מה הוא עושה לצה"ל ולמדינה. כיצד הגענו למצב בו ציבורים שלמים מודרים תרבותית ומעשית מיחידות בצה"ל ונפגעת אחדות העם?". 

מזכ"ל הקיבוץ הדתי, אמיתי פורת, הצטרף לדברי שר החינוך ואמר כי "תנועת הקיבוץ הדתי כואבת את דברי רבנים הקוראים לסירוב פקודה על רקע פקודת השירות המשותף בנוסח החדש,  כמו כן כואבת את קריאת הרב אליהו להתפטרות הרמטכ"ל, שכן קריאה זו  כנגד מי שנפגש עם רבנים, אישי ציבור ראשי מכינות ועוד והפגין רצון טוב ואוזן קשובה פוגעת ואינה מקדמת.

עוד הוא ציין כי "הקיבוץ הדתי מאמין בשירות הצבאי כערך עליון וגאה במספרים הגבוהים של בנות דתיות המתגייסות משורתיו. הקיבוץ הדתי על רבניו ומנהיגיו תומך ברמטכ"ל ומציאת שיח משותף ומכבד זאת מתוך ראיה שהשירות בצבא הוא קיום מצווה של ממש".

,הרתעה לא נמדדת בעיתונים

,הותקף ע"י הרב אליהו. רא"ל איזנקוטצילום: פלאש 90

ח"כ איתן כבל מהמחנה הציוני הגיב גם הוא לקריאת הפיטורין של הרמטכ"ל ואמר כי ""הרמטכ"ל אייזנקוט הוא אחד מהרמטכ"לים הטובים שהיו לצה"ל ומפקד עטור, הקריאה לפטרו היא סוג של הזייה".

לדבריו, "הרב אליהו צריך כנראה לחזור לאוהלה של תורה כי ההתבטאויות שלו אינן מוסיפות לא שלום ולא תורה. כחייל ותיק, כאבא ל-4 בנות, שאחת מהן משרתת בצבא, וכמי שגדל ולמד במוסדות הציונות הדתית האמירות הקיצוניות האלו חורות לי והן רק מעמיקות את השסעים בחברה הישראלית".

מנכ"ל תנועת "ישראל חופשית", אורי קידר הוסיף כי "הרב שלמה אבינר והרב שמואל אליהו, יחד עם חבר הכנסת סמוטריץ', הם סממנים פרה היסטוריים לתקופה שבה נשים היו רכוש. אלו אנשים שלצערנו ממשיכים להחזיק בתפיסות עולם שמתאימות לימי הביניים, והסכנה המרכזית היא שלצערנו הם נחשבים מנהיגים מקובלים בציבור שלהם".

לדבריו, "כבר מזמן הגיעה השעה שהציבור הדתי לאומי יקיא מתוכו את המנהיגות הרעה הזו, וכל רגע שבה אנו לא רואים אותם מוקעים ציבורית הוא כתם על כל מי שמתייחס אליהם בכבוד והערכה".