נשים על גילוי הדעת של הרבנים: "מסר מחליש, מרפה ידיים ומצער"

נשים שנוהגות לפקוד את הר בבית, הביעו תרעומת על איסור הרבנים לאפשר לרווקות לעלות למקום. רבקה שמעון ל'כיפה': "נשים הרבה יותר מקפידות ומחמירות על עצמן לפני עליה להר הבית". גורם המעורה בנושא טוען כי רבנים רבים לא הסכימו לחתום על גילוי הדעת בשל הגבלת הנשים

חדשות כיפה משה ויסטוך 27/07/17 14:14 ד באב התשעז

נשים על גילוי הדעת של הרבנים: "מסר מחליש, מרפה ידיים ומצער"
עולים להר הבית, צילום: SLiman Khader/FLASH90

עשרות רבנים פרסמו הבוקר (חמישי) גילוי דעת בנושא העליה להר הבית. בין הדברים נכתב כי על נשים חלה הגבלה ואף איסור לעלות להר, מה שעורר את זעמם של הנשים שכן נוהגות לפקוד את המקום.

מתנועת 'נשים למען המקדש' נמסר כי "דוקא בשעה קשה זו, שכבוד ישראל הושפל עד עפר בהתקפלות הממשלה מול אויבינו, ציפינו לקריאת חיזוק מיוחדת מרבני ישראל, לעידוד העליה להר הבית". לטענתן, "בקריאה הנוכחית של הרבנים, בלי שמות של רבני ההר, מתקבל הרושם שאל להן לנשים לעלות. זהו מסר מחליש, מרפה ידיים ומצער בימים אלו של בין המצרים".

לדברי נשות התנועה בין הרבנים המובילים שעוסקים בנושא הר הבית ואינם חתומים על גילוי הדעת, ניתן לציין את הרב יעקב מדן, הרב ישראל אריאל, הרב יובל שרלו, הרב איתי אליצור, הרב יצחק לוי והרב יואל אליצור.

גורם אחר המעורה בנושא העליות להר הבית אומר ל'כיפה' כי רבנים לא מעטים, אשר תומכים בעליה להר הבית ומעוניינים שהעליה אליו תיעשה על פי גדרי ההלכה, נמנעו מלחתום על מסמך הרבנים.

לטענתו, חלקם לא הסכימו עם ההתייחסות לנשים, לפיה נשים נשואות צריכות להימנע מלעלות ועל רווקות נאסר כליל. וחלקם לא הזדהו עם הטלת האחריות על מארגני הקבוצות, בטענה שהדבר עלול לפגוע במאמצים להביא עולים רבים למקום.

חוברת שמסבירה על עליית רווקות להר הבית

חוברת שמסבירה על עליית רווקות להר הבית                                                              צילום: צילום מסך

אחת מפעילות הר הבית המרכזיות היא רבקה שמעון. בשיחה עם 'כיפה' היא מטילה את האחריות לאי הסר בהר הבית על הרבנות הראשית, "בשיחה שהייתה לי עם הרב משה טנדלר חתנו של הרב משה פיינשטיין שמקפיד לעלות להר הבית בכל פעם שהוא בארץ, הוא אמר לי במפורש שהעובדה שהרבנות הראשית הסירה אחריות מהר הבית היא זו שגורמת לאנשים להיכשל".

לדבריה, "אם הרבנות הראשית הייתה לוקחת אחריות והייתה מפרסמת הוראות הלכתיות מדוייקות, אז אף אחד לא היה מגיע לידי מכשול".

שמעון מספרת שלאחרונה יצאה חוברת מיוחדת שמסבירה על עליית נשים רווקות להר הבית ושזכתה להערותיו והסכמתו של ראש מכון המקדש, הרב ישראל אריאל.

מעבר לזה היא מציינת כי "נשים הרבה יותר מקפידות ומחמירות על עצמו לפני עליה להר הבית. ניתן גם לראות את זה ברמת התחזוקה הנמוכה של מקוואות הגברים לעומת מקוואות הנשים".

פעילת הר הבית הוותיקה טוענת כי מאחורי הנשים שמקפידות לעלות להר הבית עומדים רבנים רבים שמפחדים להיחשף, "גם רבנים אשכנזים וגם ספרדים, מתירים לרווקות לעלות להר הבית בתנאי שיבררו את ההלכות ויקפידו לשמור עליהן. יש אפילו רב עם כתפיים רחבות שאמר לנו שנשים יכולות גם לטבול בים אם הן נתקלות בבעיות במקווה".

לדבריה, הרבנים לא מוכנים להיחשף מאחר שהם "חוששים מהחרדים, כפי שרב אחד אמר לי, וחלקם חוששים מביקורת ציבורית".