נשיא פולין הודיע: אחתום על "החוק הפולני"

חרף מחאות ישראל אמר אנדז'יי דודה כי יאשר את החוק בכפוף להבהרות שיבקש בנושא. ח"כ מועלם: "להחזיר את השגרירה הישראלית מפולין ולגרש את כל הצוות הדיפלומטי הפולני"

חדשות כיפה משה ויסטוך 06/02/18 13:35 כא בשבט התשעח

נשיא פולין הודיע: אחתום על "החוק הפולני"
מתכוון לחתום על החוק מעורר המחלוקת, צילום: פלאש 90. הדס פרוש

למרות מחאותיהן של ישראל וארה"ב, נשיא פולין הודיע היום (שלישי) שי יאשר ויחתום על "החוק הפולני" בנושא השואה.

הנשיא אנדז'יי דודה ציין כי יבקש מבית הדין החוקתי שורת הבהרות בנוגע לחוק, שעורר את חמתה של ישראל בטענה שהוא מסיר אחריות לפשעי הנאצים באופן כולל מהעם הפולני.

מטרת החוק, שאושר סנאט הפולני, הוא להסיר אזכורים שונים המקשרים בין פולין לאשמת רצח היהודים. עיקר טענתם היא שהם מעוניינים לעקור את המושג "מחנות השמדה פולנים", מאחר וזה יוצר את הרושם שהם היו שותפים למעשי הנאצים.

כזכור, אתמול ביטל הממשל הפולני את ביקורו המתוכנן של שר החינוך, נפתלי בנט, במדינתם לאחר הדברים שאמר בישיבת סיעת הבית היהודי לפיהם לא ניתן לשכתב את ההיסטוריה ולהתעלם מכך שהמוני פולנים סייעו לנאצים.

בתגובה לביטול אמר השר כי "דם יהודי פולין זועק מן האדמה ואף חוק לא ישתיק זאת", הוא אמר והוסיף כי "ממשלת פולין ביטלה את ביקורי בפולין, מפני שהזכרתי את פשעי אנשיה. לכבוד הוא לי".

שולי מועלם, ארכיון

שולי מועלם, ארכיוןצילום: יונתן סידל, פלאש90

יו"ר סיעת הבית היהודי, ח"כ שולי מועלם רפאלי דרשה בתגובה להחלטה לגרש את הצוות הדיפלומטי הפולני ולהשיב את השגרירה לישראל. לדבריה, ""נשיא פולין בחר לדבוק בעמדה האומללה של סילוף עובדות והכחשת השואה. אסור שישראל תעבור על כך בשתיקה ויש להחזיר את השגרירה הישראלית מפולין לאלתר ולגרש את כל הצוות הדיפלומטי הפולני מישראל".

בהמשך היא אמרה כי "זה צעד דרמטי אבל יש בו מסר ברור שאנחנו לא מוכנים להשלים עם סילוף ההיסטוריה ומדינה שבוחרת לעשות זאת, איננה ידידה של ישראל. ברור לחלוטין כי הפתרון הסופי של בעיית היהודים על כל שלביו וחלקיו הוא באחריות המשטר הנאצי אולם אסור להתכחש לעובדה שפולנים נטלו חלק עקיף וישיר ברצח יהודים בשנות השואה".

ח"כ מירב בן ארי מכולנו התייחסה גם היא לנושא ואמרה כי "החלטתו של נשיא פולין הינה תעודת עניות עבור מדינתו. אבסורד לחלוטין שחוק בזוי שכזה המנסה לשכתב את ההיסטוריה האיומה של היהודים בפולין מאושר, כאשר ידוע לכל כי לעם הפולני חלק ניכר בזוועות שהתרחשו בשואה. זהו עלבון ובושה לכולנו ובעיקר לניצולי השואה מפולין. מדובר בחוק הסולל דרך עבור מכחישי השואה ועל ממשלת פולין מוטלת האחריות לבטל את החוק בהקדם ולהתנצל בפני הניצולים".