משרד החינוך: "מתנגדים ל'הצהרת דתיות' באולפנות"

בדיון שהתקיים בוועדת החוץ והביטחון, התנגדו נציגי משרד החינוך ליוזמת הרשות לשירות לאומי שבסופו של דבר ויתרה עליה. ח"כ ברקו: "צריך להקל על הצהרות הכזב האלה?". בצה"ל חשפו את מימדי הבקשות לפטור: "90% מאושרות"

חדשות כיפה משה ויסטוך 20/12/17 13:39 ב בטבת התשעח

משרד החינוך: "מתנגדים ל'הצהרת דתיות' באולפנות"
לא יצהירו בבתי הספר. אילוסטרציה, שירות לאומי, צילום: shutterstock

בדיון שהתקיים היום (ד') בוועדת החוץ והביטחון, בנושא הצהרת בנות דתיות באופן מרוכז בבתי הספר לצורך קבלת פטור מגיוס לצה"ל, הצהירו נציגי משרד החינוך כי הם מתנגדים לכך

הדיון נערך על רקע יוזמתה של הרשות לשירות לאומי-אזרחי להביא דיינים לבתי הספר והאולפנות, במטרה שבנות דתיות שמבקשות להצהיר על דתיותן לצורך קבלת פטור מגיוס, יוכלו לעשות זאת בקלות.

היוזמה גררה ביקורות רבות מצד המתנגדים לה, שטענו כי הדבר עלול להוביל ללחץ חברתי גם על בנות שאינן מעוניינות לקבל פטור משירות בצה"ל. נציג משרד החינוך, מחמ"ד מחוז התיישבות בועז קולומבוס, אמר בדיון כי הם "מודעים לבעייתיות במצב הקיים, במסגרתו בנות מערים בהם אין בתי דין נדרשות לנסוע בכוחות עצמן מרחק גדול לבתי הדין הרבניים על מנת לחתום על ההצהרה".

למרות זאת הוא ציין כי במשרד לא מעוניינים שההצהרות ילקחו מהדיינים בבתי הספר,  "פתרונות קרובים אחרים באים בחשבון כמו האפשרות של חתימה במועצות דתיות שברשויות המקומיות, אך אין מקום שהדבר יעשה בבית הספר עצמו, אנחנו חושבים שזה עלול רק לייצר יותר מתח ומורכבות. בכל מקרה היוזמה לא באה מצד משרד החינוך אך אנחנו מסכימים עם החסרונות שבמצב הקיים".

עליזה לביא

התנגדה ליוזמה. ח"כ עליזה לביאצילום: יחצ

סא"ל צחי רביבו מאכ"א סיפר כי "היקף בקשת הפטורים מאוד רחב, 16 אלף הצהרות מגיעות אלינו בשנה, כ-14,500 מאושרות". לדבריו, "הבקשות עוברות בדיקה, שמגיעה מלש"בית עם שם מוסד לימודים ותצהיר זה הכי קל לוודא ולאמת, לעיתים אנחנו משלימים בדיקות על מוסדות החינוך וכדומה".

בהמשך הוא הדגיש כי "יש מקרים בהם התצהיר לא מדויק ואנחנו מקדמים פעולות נוספות. שאנחנו נתקלים בתצהיר לא נכון אנחנו מחייבים בשירות, מהרגע שהמועמדת קיבלה את הפטור אנחנו לא יכולים לחזור אחורה ולגייס אותה". 

סא"ל רביבו הציג את עמדת צה"ל בנוגע להקלות במתן הפטורים ואמר כי "ניתן להקל במרחק, אך צריך לאפשר למועמדות להצהיר במקומות בהן הן יוכלו לקבל החלטה באופן חופשי, אנחנו מבקשים להקל על כל המועמדים במסגרת העברה החומרים הקשורים לגיוס".

ח"כ עליזה לביא מיש עתיד טענה כי שינוי מיקום ההצהרה עלול ליצור יכולת הפעלת מניפולציות על בנות שמעוניינות לשרת בצבא, "שינוי המקום הופך לכלי משטור נגד  הבנות". ח"כ ענת ברקו מליכוד הייתה תקיפה אף יותר ותהתה האם "צריך להקל על הצהרות הכזב האלה? שיגיעו ללשכות הגיוס להצהיר. תקלו על חיילי צה"ל לא על מי שמבקש פטור".

לעומתן אמר ח"כ אורי מקלב מיהדות התורה כי "ההצהרה באה בדמותה הנוכחית כצעד מנהלי כדי לתת לאמירה תוקף משמעותי, לא כי בית המשפט יקבע שאותה מצהירה אינה דתיה. ניתן לשנות את החוק שיצהירו גם בפניו נוטריון, אולי נעשה זאת".

מנהל אגף תקצוב ופיקוח ברשות לשירות לאומי אזרחי, מוטי אלמליח, הבהיר כי "כל המהלך הזה נועד להקל על בנות שגרות בפריפריה ואין בית דין סמוך למקום מגוריהן". עם זאת, הוא הדגיש כי לאור הנאמר בדיון הם החליטו לותר על הרעיון, "אחרי הדיון שמענו את מה שעלה פה ואת זה שיכול להיות לחץ חברתי כתוצאה מהצהרה בבית הספר, לכן אנחנו יורדים מהרעיון להצהיר במוסדות החינוך". לצד זה הוא ציין כי הם יפעלו למציאת פתרונות אחרים שיקלו על הבנות הדתיות.

יפעת סלע, מנכ"ל אלומה, יפעת סלע, אמרה כי "הצעדים הללו מגיעים בעקבות העלייה במספר הבנות המתגייסות. הגענו ל-2459 בנות דתיות שמתגייסות לצה"ל לעומת 935 בשנת 2010 ומשם הגיע הבקשה לשינוי. אחרי 70 שנה החליטו להקל עליהן ולהביא את הדיינים לבתי הספר, זה קרה יותר מפעם אחת. על משרד החינוך לאסור הגעה של דיינים או שופטים לצורך כל לבתי הספר ולאסור הוצאה של הסעות מבתי הספר למוסדות שניתן בהם פטור".