מנהיגי ההתיישבות מוחים על המצב ביו"ש: "רוצים להרגיש שאנו חלק ממדינת ישראל"

ראשי המועצות חברו למשפחות שכולות ופתחו במחאה נגד הממשלה על מצב הביטחון והתשתיות בהתיישבות. איציק אבוטבול ששכל את אשתו בפיגוע: "אם אני לא יכול להחזיר את הדס, לפחות אדאג שלא יהיו עוד יתומים בשל התנהלות חסרת אחריות של ממשלה"

חדשות כיפה משה ויסטוך 18/10/17 15:02 כח בתשרי התשעח

מנהיגי ההתיישבות מוחים על המצב ביו"ש: "רוצים להרגיש שאנו חלק ממדינת ישראל"
ראשי הרשויות ונציגי המשפחות השכולות מול בית ראש הממשלה, צילום: דוברות מועצה אזורית שומרון

בימים האחרונים אושרו מספר יישובים ותכניות בניה בהתיישבות אך ראשי המועצות החליטו היום (רביעי) בכל זאת לפתוח במחאה מול בית ראש הממשלה בטענה שמעבר לקצב הבניה הלא מספק, קיימות ביהודה ושמרון בעיות ביטחוניות קשות שמסכנות את חיי התושבים.

במסיבת עיתונאים שקיימו ראשי רשויות ביו"ש, לצד נציגי משפחות שכולות, הם קראו לממשלה לפעול למען ההתיישבות ולשפר את רמת התשתיות והביטחון באזור.

הדס מזרחי, ששכלה את בעלה סנ"צ ברוך מזרחי הי"ד בשנת 2014 בפיגוע ירי סמוך לקרית ארבע, אמרה: "אני מגיעה לכאן כי אני מאוד כאובה. הורי גרים בקריית ארבע, אני נוסעת לקריית ארבע בכבישים לא כבישים. אי אפשר להגיע לשם ללא קבלת אבנים או בקטב"ים. למה תושבי יהודה ושומרון צריכים לסבול?".

לדבריה, "הדבר הזה חייב חייב להיפסק. אני נמצאת פה ודורשת ממדינת ישראל לתת את הכספים פה לתיקון הכבישים, לטפל בכל התשתיות הסלולריות, כדי שנוכל להזעיק את כוחות הביטחון בזמן אירוע". מזרחי אף סיפרה שהיעדר התשתיות הקשו עליה להזעיק עזרה מיד לאחר פיגוע הירי שחוותה עם בעלה וילדיהם.

ראש המועצה האזורית שומרון יוסי דגן, טען כי מדובר "במשבר אמון קשה מול ההבטחות שקיבלנו פעם אחר פעם. אנשים נרצחים בפיגועים וכל פעם מגיעים הפוליטקאים ואומרים שיהיה מרכיבי ביטחון, כבישים ותאורה שבכל מקום אחר זה בסיסי". בהמשך הוא אמר שלמרות שהם מכבדים את הממשלה הם א יהיו מוכנים לקבל יותר הבטחות ללא תוצאות בשטח, " עם הבטחות וכותרות מדומיינות לא הולכים למכולת, לא בונים בתים ולא סוללים כבישים". במידה ולא יינתנו לפחות פתרונות לכבישים העוקפים הוא איים: "נצטרף למשפחות השכולות ונישן על המדרכה עד שהממשלה הזו תתעשת".

ראש המועצה המקומית קרית ארבע-חברון, מלאכי לוינגר התייחס פחות לצד הביטחוני והתמקד יותר בקושי לנהל חיי שגרה, "המציאות כיום בלתי אפשרית. יש פקקים ואנשים לא מגיעים לעבודה". לטענתו, "ראש הממשלה הבטיח ליוסי דגן ולי בשמחת תורה לפני שנתיים שכשהכבישים יהיו מוכנים תכנונית נצא לדרך. התכנון שלנו מוכן כבר 3 חודשים אך טרם יצאנו למכרז".

הזוג נתניהו בשומרון

יודע רק להבטיח? בני הזוג נתניהו ויוסי דגן בשומרוןצילום: פלאש 90. קובי גדעון

ראש המועצה המקומית בית אריה-עופרים, אבי נעים הדגיש שלתושבים נמאסו ההבטחות והדיבורים, "פיגועי דריסה, אירועי ירי, יידויי אבנים וסלעים על בסיס קבוע, צמיגים בוערים, אירועי שוד אלימים לאורך הצירים, אירועי חדירה לישובים, חרדות של תושבים, אמהות וילדים, כבישים מהתקופה העותומאנית. עייפנו מהבטחות וסיפורים - אנחנו מבקשים לראות בעיניים את המעשים ולהרגיש שאנו חלק ממדינת ישראל, לא יותר אך גם לא פחות, חיים כאן כחצי מיליון יהודים שהם אזרחים נאמנים למדינת ישראל"

נעים הוסיף כי "לא יתכן ולא הגיוני שכביש עוקף מערב השומרון שהושקעו בו כבר רבע מיליארד ש"ח ממתין כעשור, רוב הזמן תחת ממשלת ימין, על מנת שיסללו 2 קילומטרים אחרונים שחסרים על מנת שיפתח לתנועה. צריך לומר בקול רם - מהפכת הכבישים והתשתיות פסחה על תושבי יו"ש. אנו דורשים שינוי מגמה מיידי. לא ועדות, לא הבטחות ולא סיפורים - אנחנו רוצים לראות בעיניים טרקטורים , עבודה בשטח ותוצאות מיידיות".

ראש המועצה המקומית בית-אל שי אלון, שאתמול אושרו בניית 296 יחידות בתחומי המועצה, אמר שכמו בנושא הבניה גם את המצב הבטחוני ניתן לשנות, "בידינו לייצר מציאות יותר טוב. בידינו לעצור את השכול. אנחנו מדברים על כדברים מאוד אלמנטריים. בידינו לשנות את זה. בעיות של כסף זה לא בעיות בחיים. זו בעיה כספית קטנה למדינת ישראל בכמה מאות מליונים לא פותרים רק את אל ערוב חוצה שומרון ולקנדיה- אנחנו פותרים את הבעיות הכי גדולות של מדינת הישראל ומשפחות שכול". 

אלון הבהיר כי גם בהושא התשתיות יש בעיה גדולה,  "לא הגיוני שממחר בבוקר לא תהיה קליטה בכבישים שיש בהם סיכון גבוה. לא הגיוני שלאמא עם ילדים בכיבש 60 שהוא המקביל של כביש 6, לא תהיה קליטה. אנחנו נעמוד לצד משפחות השכול ולא נפסיק ולא נשקוט עד שהבעיה הזו תיפתר מייד".

איציק אבוטבול, ששכל את אשתו הדס הי"ד לפני 16 שנה בפיגוע ירי בשומרון, טען כי "גם היום הלקח לא נלמד וההבטחות לא מומשו. גם היום הדרך למבוא דותן היא ללא קליטה סלולארית וללא תאורה. באתי לכאן היום עם ראש מועצת שומרון כדי להגיד לראש הממשלה: די! אנחנו נמשיך את המחאה הזו עד שיימצא פתרון". 

עוד הוא אמר כי הוא פועל במטרה שלא יפגעו אנשים כפי שנפגעה אשתו, "אם אני לא יכול להחזיר את הדס לפחות אני יכול לדאוג שלא יהיו עוד יתומים בשל התנהלות חסרת אחריות של ממשלה.  זה בידיים של ראש הממשלה".