מהפכת הכשרות בפ"ת: הרבנים עומדים לצד רב העיר

על רקע המחלוקת סביב המהלך לניתוק יחסי משגיח-מושגח, פרסמו עשרות רבני קהילות וגבאים מכתב שבו קראו לציבור לשתף פעולה עם הרבנות, ולסעוד רק בבתי עסק שהסדירו את העסקת המשגיחים דרך חברה חיצונית

חדשות כיפה דויד ליבנה 20/12/17 17:20 ב בטבת התשעח

מהפכת הכשרות בפ"ת: הרבנים עומדים לצד רב העיר
מסעדה, צילום: shutterstock

כמה עשרות רבנים וגבאים בפתח תקווה הפיצו היום (ד') מכתב שעליו הם חתומים, שבו קראו לציבור לשתף פעולה עם מהפכת הכשרות שנכנסה לתוקפה בשבועות האחרונים.

כזכור, פ"ת היא העיר הראשונה שמיישמת את פסיקת בג"ץ שקבעה כי יש לנתק את התלות הכלכלית בין משגיחי הכשרות לבעלי העסקים, זאת באמצעות העסקתם על ידי חברת כ.פ.ל - חברה חיצונית שזכתה במכרז לניהול הכשרות בעיר.

בפסק הלכה שהוציא הרב הראשי של פ"ת, הרב מיכה הלוי, צוין כי "אין להמשיך בהעסקת משגיחים המקבלים שכר מהמושגח", זאת מכיוון שלטענתו "נתרופפו יסודות ההשגחה" בהעסקת משגיחים באופן זה.

במסגרת המכרז שבו זכתה כ.פ.ל צוין כי במקרה שבעלי עסקים לא יבצעו את ההתקשרות עם כ.פ.ל לא ניתן יהיה לחדש עבורם את תעודות הכשרות. אתמול פג תוקפן של התעודות הזמניות שניתנו לבעלי עסקים שסירבו לשתף פעולה עם המהלך, ובעקבות כך יצאו היום הרבנים בקריאה לציבור להקפיד על קנייה ואכילה רק בבתי עסק שבהם ישנה תעודת כשרות בתוקף.

בין החתומים על המכתב ניתן למצוא בין היתר את הרב אייל ורד שמשמש כרב קהילת "יחדיו" בשכונת הדר גנים, הרב יוני לביא שמשמש כרב קהילת "צעירי הדר גנים" ואולפנת ישורון והרב משה יונגשטיין שמשמש כראש ישיבת "דגל ירושלים".


להורדת הקובץ

הרב עמיהוד סלומון, רב בית הכנסת ״כנסת ישראל״, וראש בית המדרש ״אוהבי דעת״, שנמנה אף הוא בין הרבנים החתומים אמר כי ״כל בר דעת מבין שהמצב שהיה קיים בעבר בתחום העסקת המשגיחים דורש תיקון. בזכות מאמציו של רב העיר יש בידינו הזדמנות היסטורית לעשות תיקון למען הכלל. כצרכנים, ההקפדה של כל אחד על תעודת כשרות בתוקף היא שתסייע למהלך החשוב הזה להתבצע״.

יעקב רייכמן, גבאי בית הכנסת ״משכן ישראל״ וממארגני היוזמה להפצת המכתב, אמר כי ״כתושבי פ"ת זכינו לרב המתמסר הן להרבצת תורה והן לחיזוק ושיפור הכשרות שממנה נהנים כולנו. כעת יש לנו הזדמנות להיות שותפים במהלך חשוב כל כך שהרבנות מובילה למען הכשרות ושללא ספק יהווה פתח לתקווה לכלל ציבור צרכני הכשרות. מרגש מאוד לראות איך עוד ועוד קהילות נרתמות . זה קידוש ה' גדול״.

גם בארגון "בית הלל" הביעו תמיכה במהלך, ומסרו: "ארגון רבני ורבניות 'בית הלל' מאחל הצלחה לרב העיר, הרב מיכה הלוי, ולמועצה הדתית בפתח תקווה עם ביצוע מהלך חשוב לשיפור הכשרות בעיר.

"ניתוק הזיקה התעסוקתית בין המשגיח לבית העסק יכול להועיל ולחזק מאד את ההשגחה, מבחינה מהותית והלכתית כאחד. ביצוע המהלך בפתח תקווה יכול להועיל לתכנית השיפור הכללי שמתכננת הרבנות הראשית לישראל, במערך הזקוק לשידוד מערכות עמוק.

"אנו מקוים שניתנה הדעת כראוי לתנאי התעסוקה של המשגיחים כך שיוכלו להתפרנס בכבוד ממשלח ידם".

הרב מיכה הלוי עצמו התייחס למהלך, ואמר: "לאחר שנים שבהן מדובר על הצורך לתקן את בעיית יחסי משגיח-מושגח, כעת הגיע העת ליישם זאת. אני מודה למועצה הדתית על מהלך חשוב זה וקורא לבעלי העסקים והמשגיחים שטרם הסדירו את הנושא להקדים ולבצע זאת".

יצוין כי המהלך להסדרת ההעסקה דרך חברת כ.פ.ל לא התקבל יפה אצל חלק מהמשגיחים, שחוששים למעמדם התעסוקתי. המתנגדים למהלך טענו כי אין כל סיבה לבצע כעת את השינוי הדרסטי לדבריהם, זאת מכיוון שממילא בעוד כחצי שנה מתוכננת הסדרה ארצית של מערך הכשרות דרך הרבנות הראשית לישראל.

יו"ר הוועד הארצי של משגיחי הכשרות, יניב שפירא, מסר: "אני מביע צער עמוק על צורת ההתנהלות של רבנות פ"ת, שמונעת מתושבים ובעלי עסקים בעיר להנפיק תעודות כשרות בגלל הרצון לקדם חברת כוח אדם שאין לה שום קשר לכשרות, ומערערת את היציבות הכלכלית של משגיחי הכשרות בעיר".