לקראת הוועידה 3: "אפליה מגדרית קשה" בחינוך הדתי

מחאה חדשה שעלתה מצביעה על "אפליה מגדרית קשה", במסגרתה ברשויות המקומיות מכריחים על פי חוק תלמידות דתיות ללמוד באולפנות מקומיות, בעוד שלבנים נתונה בחירה חופשית, "כתם גדול על הציבור הציוני דתי והנהגתו"

חדשות כיפה משה ויסטוך 26/09/17 16:03 ו בתשרי התשעח

לקראת הוועידה 3: "אפליה מגדרית קשה" בחינוך הדתי
רוצות ללמוד בצפירה. ההורים ובנותיהם, צילום: ללא קרדיט

החינוך הדתי לאומי הוא אחד הנושאים שיעמדו הערב (שלישי) בליבת הועידה הרעיונית של הבית היהודי. בימים האחרונים הופצה עצומה חדשה שטענה כי "גם לבנות יש זכות בחירה", זאת מתוך דרישה לבטל את "האפליה המגדרית" המובנית שיש בכל נושא אפשרות הבחירה של התלמידים והתלמידות במוסד החינוך בו הם מעוניינים ללמוד.

לקראת הוועידה 1: "זה עשוי להישמע מצחיק, אבל הקמנו פורום דתי בתוך הבית היהודי"

לקראת הוועידה 2: "בבית היהודי עוזרים למי שהוא 'כללי' ולא מגזרי"

"אנו, בנות ובני הציונות הדתית", נכתב בעצומה שעליה חתמו כבר קרוב ל-1,000 איש, "מוחים על הרעיון לפיו בנותינו נדרשות ללמוד במוסד החינוכי אותו תקבע הרשות המקומית, בעוד בנינו רשאים לבחור מוסד חינוכי התואם את דרכם, נטיית לבם ואופן החינוך הרצוי להם".

לדבריהם, "לא יתכן כי הסכם פתיחת איזורי הרישום בחמ"ד, בו הסכימו ביניהם ראשי הרשויות המקומיות לאפשר לתלמידים ללמוד במקום המתאים להם, יחול אך ורק על בנים".

החותמים על העצומה מחו על כך שהדבר לא זוכה למענה מצדם של אנשי הציבור ומחנכי המגזר, "הפער הבלתי נתפס בין הזכויות שניתנות לבנים לאלו אשר ניתנות לבנות בחינוך הממלכתי-דתי, הוא, בעינינו כתם גדול על הציבור הציוני דתי והנהגתו ושתיקת נציגינו הפוליטיים בנושא זה, מעלה תמיהות באשר למחויבותם לשוויון מגדרי".

דוגמא לטענה שעלתה בעצומה ניתן לראות במקרה שפורסם בגבעת שמואל, במהלכו מנסה ראש העיר לכפות על כ-40 תלמידות ללמוד באולפנה מקומית בניגוד לרצונן ולרצון הוריהם שמעניינים לשולחן למוסד חיצוני. לדברי חלק מההורים שר החינוך נפתלי בנט נכנס בעצמו לעובי הקורה והבטיח להם כי הנושא יטופל.

בנט ושקד

בנט ושקדצילום: Yonatan Sindel/Flash90

חלק מטענות ההורים בפרשה בגבעת שמואל הייתה שהדישה מבנותיהם ללמוד בעיר לא חלה על הבנים. כעת הטענה הזו זולגת למחאה נרחבת הרבה יותר. "תחת אפליה מגדרית קשה זו", המשיכו ההורים לכתוב בעצומה, "במקומות יישוב רבים בארץ בשנים האחרונות אך ורק הבנות נחסמות מללמוד במקום אשר ליבן חפץ".

המוחים הדגישו כי הם גאים בחינוך הממלכתי דתי, אך הוסיפו כי הם "קוראים לכל נציגינו,  הן במישור הארצי והן בשלטון המקומי ובראש ובראשונה לשר החינוך נפתלי בנט, מבכירי בניה של הציונות הדתית ואשר נבחר בראשות המפלגה של המגזר, לעשות ככל אשר ביכולתם על מנת לסיים את מהלך פתיחת אזורי הרישום, להשוות את חופש הבחירה העומד בפני בנותינו לאלו של בנינו ולהפסיק את חרפת האפליה המגדרית בחמ"ד". 

לסיום הם כתבו: "אנו, גברים ונשים כאחד, המאמינים כי בישראל של 2017  ראוי כי בחמ"ד יהיה שוויון זכויות לבנים ולבנות, קוראים לכם לפעול להפסקת אפליה זו, ויפה שעה אחת קודם".