לקראת הוועידה 1: "זה עשוי להישמע מצחיק, אבל הקמנו פורום דתי בתוך הבית היהודי"

מתפקדים בבית היהודי החליטו להקים פורום "לחיזוק היסודות הדתיים-לאומיים של המפלגה ולאיזון כוונת פתיחת השורות של בנט". לטענתם, המנכ"ל אורבך דרש להוריד את לוגו המפלגה מהודעות הפורום. הבית היהודי: "על שימוש בלוגו יש לבקש אישור על פי חוק"

חדשות כיפה משה ויסטוך 26/09/17 15:20 ו בתשרי התשעח

לקראת הוועידה 1: "זה עשוי להישמע מצחיק, אבל הקמנו פורום דתי בתוך הבית היהודי"
ישיבת הסיעה של הבית היהודי, צילום: דוברות

מפלגת הבית היהודי תקיים הערב (שלישי) את הועידה הרעיונית הראשונה בתולדותיה. במהלכה יעלו לדיון נושאים שונים כמו השבת והחינוך הדתי, אך מספר חברים הקימו בימים האחרונים "פורום דתי לאומי" שמטרתו לאזן את יוזמת פתיחת השורות של יו"ר המפלגה השר נפתלי בנט ולפעול להביא את כוונותיו לדיון פומבי. הפורום כבר עורר מיני סערה כשמנכ"ל הבית היהודי ניר אורבך דרש מהחברים בו להסיר את לוגו המפלגה מההודעות שנשלחו מטעמם.

לקראת הוועידה 2: "בבית היהודי עוזרים למי שהוא 'כללי' ולא מגזרי"

לקראת הוועידה 3: "אפליה מגדרית קשה" בחינוך הדתי

"לנוכח פתיחת השורות והצטרפות קהלים חדשים ומגוונים למפלגה בחרנו להקים פורם לחיזוק היסודות הדתיים-לאומיים במפלגת הבית היהודי", כך נכתב בהודעה ששלחו חברי הפורום החדש שהוקם לקראת הועידה הרעיונית של המפלגה.

לדבריהם, "הפורום מבקש לעסוק  בשאלות הערכיות הבאות: מהי דרכה הפוליטית של הציונות הדתית? האם יש למפלגה ולציבור הדתי-לאומי שליחות ייחודית במרקם הפוליטי ובחברה בישראל? והאם להרחבת השורות יש מחיר של עמעום הדרך והיעדים הייחודים לציונות הדתית?"

מי שהקים את הפורום הוא צביקה רוזנבלט, מ"מ יו"ר סניף הבית היהודי בבני ברק החבר במפלגה כבר 23 שנה. "עוד בימי המפד"ל", הוא אומר ל'כיפה', "הקמנו פורום אידאולוגי להשבת ערכי המפד"ל". לדבריו, כמו אז גם היום יש צורך בגוף שיחדד את מסריה וערכיה של המפלגה שאמורה לייצג ולהוות בית לציבור הדתי לאומי, "בנט מושך לכיוון פתיחת שורות. אנחנו לא בהכרח מתנגדים אבל רוצים ליצור איזון".

רוזנבלט מדגיש כי "הועידה הערב היא משהו שכבר שנים אני מתפלל שהיא תתקיים, אך למרות הנושאים החשובים שיעלו בה כמו השבת והחינוך הדתי, לא יהיו בה דיונים על מקומה של המפלגה במפלגה דתית ומה הכיוון שאליה היא הולכת".

על רעיון פתיחת המפלגה לקהלים חדשים הוא אומר, "אנחנו רוצים שהרעיונות של בנט יעלו לדיון פומבי במפלגה. יכול להיות שרוב החברים יתמכו בו אבל צריך שיתקיים דיון פומבי. אנחנו רוצים שתתקבל החלטה האם הבית היהודי היא מפלגה כללית עם זהות דתית או שהיא מפלגה דתית לאומית". בנוסף הוא מציין כי "למרות שזה עשוי להישמע מצחיק, הקמנו פורום דתי לאומי בתוך מפלגה שאמורה להיות דתית".

דרש להסיר את לוגו המפלגה. ניר אורבך

דרש להסיר את לוגו המפלגה. ניר אורבךצילום: דוברות

הפורום שהוקם בימים האחרונים לקראת הועידה מונה, לדברי רוזנבלט, כבר עשרות חברים. בהודעות שנשלחו לאחרונה לחברי המפלגה נכתב בהדגשה כי "חברי הפורם מבהירים כי הפורום הינו עצמאי ואינו מנוהל ע"י המפלגה" וגם על השורה הזאת יש לרוזנבלט מה לומר, "שלחנו הודעה שקצת סיפרה על הפורום ועל מטרותיו וצירפנו לו את לוגו המפלגה. זמן קצר לאחר ששלחתי את ההודעה בפורומים השונים קבלתי טלפון ממנכ"ל המפלגה ניר אורבך ששאל אותי מדוע אני עושה שימוש לא מאושר בלוגו המפלגה".

יש לציין כי בבית היהודי יש פורומים רשמיים לא מעטים כמו פורום היו"רים, פורום הנשים, פורום הדרוזים ועוד ומי שאחראי עליהם הוא מנכ"ל המפלגה ניר אורבך. גורמים במפלגה אמרו ל'כיפה' כי יתכן ויש קשר ישיר בין רצונו של השר בנט לצאת ממעגל הסקטוריאליות, לפעולתו של אורבך שלא רצה שתהיה לפורום מובהק מבחינה מגזרית זהות עם הסמל של הבית היהודי.

ממפלגת הבית היהודי נמסר כי "מפלגת הבית היהודי מקיימת ועידה רעיונית ,יחידה מסוגה בנוף הפוליטי, שנוגעת בסוגיות הליבה של הציונות הדתית. חברי המרכז והמתפקדים הוזמנו לקחת חלק בוועידה בנושאים של חינוך, דת ומדינה ופריפריה. לעניין השימוש בלוגו של המפלגה, בכל שימוש בכל לוגו יש לבקש אישור על פי חוק. פורומים רשמיים של המפלגה נושאים את הלוגו שלה כמקובל".