לא "התקווה" שלהם: תלמידים ערבים ישבו בעת שירת ההמנון

חשיפת 'כיפה': באירוע הסיום של עמותת 'תעשיידע' ומשרד החינוך מורי ותלמידי בית ספר מהמגזר הערבי לא כיבדו את שירת ההמנון. אחת המשתתפות: "השפלת כבוד מדינת ישראל. ניסיתי להרגיע את הרגשות השליליים של התלמידים"

חדשות כיפה משה ויסטוך 24/05/18 21:44 י בסיון התשעח

לא "התקווה" שלהם: תלמידים ערבים ישבו בעת שירת ההמנון
לא מצפים שישירו אלא שיכבדו. תמונת ארכיון, צילום: Piere Terdjman / Flash90

מורי ותלמידי בתי הספר, שהשתתפו השבוע באירוע סיום השנה של עמותת 'תעשיידע' בספארי ברמת גן, נעמדו לכבוד שירת ההמנון הלאומי של ישראל, אך נדהמו לגלות שתלמידי אחד מבתי הספר מהמגזר הערבי נותרו לשבת במקומם גם כששירת "התקווה" התנגנה ברקע.

"האירוע היה מאורגן למופת ואנו נהנינו מאד", כתבה, במכתב שהגיע לידי 'כיפה', מורה שהשתתפה באירוע למנכ"לית תעשיידע אביבה משאל ולשר החינוך נפתלי בנט, "אך ברצוני להביע את מחאתי... בהקשר לזלזול בהמנון המדינה".

עמותת החינוך 'תעשיידע', מיסודה של התאחדות התעשיינים, מפעילה בשנים האחרונות תכניות לימודיות בין היתר בקרב תלמידי בתי ספר יסודי במטרה לחשוף ולפתח אותם בתחומי הטכנולוגיה והתעשייה.

תלמידים בבית ספר ערבי. למצולמים אין קשר לכתבה

תלמידים בבית ספר ערבי. למצולמים אין קשר לכתבהצילום: פלאש 90. מרים אלסטר

באירוע השיא של השנה התחרו קבוצות התלמידים השונות בנושאים עליהם למדו כל השנה ובמקום הראשון, לפי נתוני עמותת תעשיידע, זכה בית ספר יסודי מהמועצה המקומית זמר שבאזור השרון, השייך למגזר הערבי. לדברי אותה מורה, "בסיום הטקס בעת שירת המנון המדינה המורות והתלמידים של קבוצה זו המשיכו לשבת ולא עמדו.

"לא האמנתי למראה עיני הייתכן שמוסד חינוכי המתוגמל על ידי מדינת ישראל, משתתף ונהנה מפירותיה, יבזה את ההמנון של מדינתו? האם יש עוד מקום בעולם שדבר כזה היה קורה?  זאת ועוד, במוסד חינוכי עסקינן?".

יש לציין כי סוגיית ההמנון הלאומי במגזר הערבי מעוררת מתח רב כבר לאורך שנים. לאחרונה התעוררה סערה סביב מינויו של ביברס נאתכו, שחקן ממוצא צ'רקסי, לקפטן נבחרת ישראל בכדורגל לאחר שהודה כי הוא לא שר במשחקי הנבחרת את ההמנון. עם זאת, חשוב להדגיש ששחקנים ערבים ולא יהודים רבים מקפידים לעמוד בזמן שירת ההמנון הלאומי.

בשיחה של המורה שנכחה באירוע עם 'כיפה' היא מסרה כי לא ציפתה שצוות בית הספר הערבי ותלמידיו ישירו את "התקווה", אלא שלפחות יכבדו אותו בקימה ולא יישארו ישובים בזמן שההמנון מתנגן

"אני רואה בכך השפלת כבוד מדינת ישראל, משרד החינוך ועמותת תעשיידע", המשיכה המורה במכתבה וציינה כי "התנהגות זו הביעה זלזול במארגני הטקס ובכל המשתתפים. ציפיתי שאחד מהמכובדים שישבו בצד ימחה בפני כל הקהל, אך לא נאמרה מילה לא על ידי המנחה ולא על ידי השותפים האחרים".

שר החינוך נפתלי בנט

כיצד הוא יטפל באירוע? שר החינוך נפתלי בנטצילום: פלאש 90. יונתן סינדל

"אני שואלת באיזה מסר חינוכי סיימנו יום נפלא ומעשיר כל כך? האם נקריב את כבודה של מדינת ישראל למען  חינוך לדו קיום? אני חושבת שהיה צריך למחות מידית ובקול צלול וברור שאינו משתמע לשני פנים. אי אפשר לעבור על סדר היום. אם אנו מקבלים את האירוע הזה בסלחנות מדוע שנתפלא שבעתיד נראה דברים הזויים שמגיעים עד למרומה של החברה הישראלית בכנסת ישראל?!".

עוד היא ציינה כי יש בחוסר התגובה בעיה חינוכית, "מה המסר חינוכי לכל אותם תלמידים צעירים שהיו נוכחים וראו את ההתנהגות הבזויה של המגזר הערבי?". לדבריה, תלמידיה התקשו לקבל את האקט בו נקטו מורי ותלמידי בית הספר הערבי, "תלמידי ואני סיימנו יום נפלא בתחושה קשה מאד תחושה של ביזיון וחרפה ואני רואה בכך כישלון חינוכי. כמובן שדיברתי עם תלמידי וניסיתי להרגיע את הרגשות השליליים שהציפו אותם אך אודה שהם לא קיבלו את דברי והיה להם קשה מאד לקבל את דברי".

לסיום כתבה, "לא יכולתי לעמוד דום ולשתוק נוכח  כפיות טובה מצד מוסד חינוכי, שמקבל ממדינתו כסף ותקציבים. זה בלתי נסבל ודורש תיקון מיידי של המערכת. אסיים בישר כוח על כל פועלכם".

על אף פניית 'כיפה', ממשרד החינוך ומעמותת 'תעשיידע' לא נתקבלה תגובה.