כצפוי: שופטים בעליון ובדימוס מתנגדים לתכנית בנט ושקד

בבתי המשפט חוששים כי במידה והיוזמה תאושר, השופטים לא יוכלו "לשמש מחסום אחרון מפני עריצות הרוב". יו"ר העבודה תקף גם הוא את התכנית: "תהרוס את הבסיס של עצמאות מערכת המשפט". בנט הגיב כי "ניכר שגבאי לא טרח לברר את פרטי החוק המוצע"

חדשות כיפה משה ויסטוך 17/09/17 09:30 כו באלול התשעז

כצפוי: שופטים בעליון ובדימוס מתנגדים לתכנית בנט ושקד
חוששים מהתכנית? שופטי בית המשפט העליון, צילום: פלאש 90. יונתן זינדל

בבית המשפט העליון הביעו חשש בסוף השבוע מתכניתם של השרים בנט ושקד שמטרתה לרסן את בג"ץ. שופטים לשעבר ציינו כי הם מצפים מהיועמ"ש אביחי מנדלבליט להתערב ולרכך את יוזמת שרי הבית היהודי.

"הוראה המאפשרת לכנסת לקבוע כי חוק מסוים יהיה תקף, על אף פסיקת בית־המשפט", הזהיר שופט בדימוס, "עלולה להוביל לכך שבית־המשפט לא יוכל להגשים את תפקידו ולשמש מחסום אחרון מפני עריצות הרוב".

השופטים יצאו נגד התכנית שאמורה לכלול את "פסקת ההתגברות" שעתידה לצמצם את כוחם של השופטים ולהקשות עליהם לבטל חוקים שנחקקו בכנסת, על ידי זה שניתן יהיה לחוקק אותם מחדש ברוב מיוחד. ביוזמתם של השרים אין התייחסות לרוב הנדרש בנושא, אך לדעת גורמים במערכת המשפט רוב כזה אמור לעמד על לפחות 70 חברי כנסת.

ביום חמישי האחרון הציגו שר חניוך נפתלי בנט ושרת המשפטים איילת שקד, את "התכנית החוקתית" שאמורה להשלים את החוקה בישראל ולאזן בין שלושת הרשויות ובעיקרן את בית המשפט העליון. עיקרי התכנית גובשו בעקבות פסיקותיהם האחרונות של שופטי בג"ץ שלטענת שרי הבית היהודי הפרו את הסטטוס קוו ואת יחסי הגומלין בין הכנסת לבתי המשפט.

אבי גבאי

אבי גבאיצילום: מרים אלסטר פלאש 90

מי שיצא אתמול (שבת) נגד התכנית הוא יו"ר מפלגת העבודה, אבי גבאי, שאמר כי "זו הצעה שתהרוס את הבסיס של עצמאות מערכת המשפט והפיכתה לגוף עם שיקולים פוליטיים. נתנגד לכך ואני מאמין שגם ראש הממשלה יתנגד לכך".

בנט הגיב לדבריו של גבאי ותקף אותו אותו על כך שהתנגד לתכנית מבלי לקרוא אותה, "ניכר שגבאי לא טרח לברר את פרטי החוק המוצע. אין שום כוונה לפגוע בעצמאות השיפוטית או במעמד בג״צ. ההיפך הוא הנכון - אובדן אמון הציבור בבג״צ נובע מתחושה שהוא נוטל סמכויות לא-לו, וכובל את ידי הממשלה מלמשול".

בהמשך אמר יו"ר הבית היהודי כי "כך בבלימת המתווה להוצאת המסתננים, ומניעת ההפקעה של תושבות לאנשי חמאס, ואירועים רבים נוספים. לכן הגיע הזמן לפעול. רק הסדרה בחוק תבטיח איזון בריא בין הרשויות ותשיב את אמון הציבור בבג״צ. אנו מזמינים את כל המפלגות להצטרף, בשנת ה-70 למדינה, לתהליך ההיסטורי של הסדרת העקרונות החוקתיות של ישראל".