טראמפ: "הפלסטינים לא בעניין של לעשות שלום"

נשיא ארה"ב אמר כי ההכרה בירושלים כבירת ישראל היא נקודת השיא שלו בשנתו הראשונה בתפקיד, אך ציין כי "שני הצדדים יצטרכו להתפשר באופן משמעותי כדי להשיג שלום. ההתנחלויות מסבכות במידה רבה". בנוגע לאיראן אמר: "עוד נראה"

חדשות כיפה חדשות כיפה 11/02/18 09:51 כו בשבט התשעח

טראמפ: "הפלסטינים לא בעניין של לעשות שלום"
דונלד טראמפ, צילום: JStone / Shutterstock.com S M L XL Size Guide

"הפלסטינים לא בעניין של לעשות שלום", כך אמר נשיא ארה"ב דונלד טראמפ בריאיון ל"ישראל היום" שהתפרסם הבוקר (א'). בין היתר ציין טראמפ כי נקודת השיא שלו בתום השנה הראשונה לכהונתו הייתה ההכרה בירושלים כבירת ישראל. בנוגע לסוגיה האיראנית אמר: "הסכם הגרעין הוא קטסטרופלי עבור ישראל".

לדברי טראמפ, "אני חושב שירושלים הייתה נקודת שיא עבורי. היא הייתה משמעותית בכך שהכרתי בירושלים, בבירה הנהדרת שלכם. זו הייתה החלטה חשובה עבור הרבה אנשים והם הודו לי. אם להיות כנים לחלוטין, היו כאלה שלא רצו להודות לי על ההחלטה. אבל זו הייתה הבטחה חשובה ביותר מבחינתי - וקיימתי.

"אמרתי שאני רוצה לעשות את זה בשנה הראשונה שלי. אני מבין למה נשיאים אחרים התחמקו מיישום ההבטחה הזאת. הוטל עליהם לחץ אדיר לא לעשות זאת. כל הנשיאים האחרים כשלו ביישום ההבטחה הזאת למרות שהבטיחו זאת במהלך הקמפיין שלהם. אבל אני מבין, כי מאמצי השתדלנות להניא אותם מהחלטה שכזו היו אדירים".

טראמפ נשאל על ידי עורך "ישראל היום" בועז ביסמוט בנוגע לפשר דבריו בפורום הכלכלי העולמי בדאבוס, שם אמר כי ההחלטה שלו הורידה את ירושלים משולחן המשא ומתן. "בכך שהסרתי את ירושלים משולחן המשא ומתן רציתי להבהיר שירושלים היא בירת ישראל. בכל הנוגע לגבולות הספציפיים אני אעניק את תמיכתי למה ששני הצדדים יסכימו עליו", אמר נשיא ארה"ב.

הוא הוסיף כי "אני חושב ששני הצדדים יצטרכו להתפשר באופן משמעותי כדי להשיג שלום. כרגע הפלסטינים אינם בעניין של לעשות שלום, הם לא בעניין. בכל הנוגע לישראל, גם לגביה אני לא בטוח לחלוטין שהיא כרגע בעניין של לעשות שלום, אז נצטרך פשוט לחכות ולראות מה יקרה".

לשאלה "האם התנחלויות יהיו חלק מתוכנית השלום?" שלו, ענה: "בהקשר של הסכם שלום ההתנחלויות מסבכות במידה רבה, ותמיד סיבכו את מלאכת עשיית השלום. אז ישראל צריכה לפעול בזהירות יתרה בכל הנוגע להתנחלויות".

טראמפ ציין גם כי היחסים בין ישראל למדינות המפרץ "נעשים הרבה יותר טובים" וכי אנשים עייפים ממלחמות, ולכן "שלום יהיה צעד חכם ביותר הן בשביל ישראל והן בשביל הפלסטינים".

לדבריו, "אני לא יודע למען האמת אם יהיו שיחות שלום. אנחנו נראה מה יקרה אבל יהיה טיפשי מאוד מצד הפלסטינים אם הם יחליטו לא לעשות הסכם". הוא ציין כי אותו הדבר גם לגבי הצד הישראלי. "זו ההזדמנות היחידה שלנו. זה לא יקרה אחרי זה", אמר.

לגבי היחסים בין ישראל לארה"ב בשנה האחרונה אמר טראמפ: "אני חושב שהם מצוינים. אני חושב שביבי הוא משכמו ומעלה ומנהיג מצוין וקורים דברים טובים. אבל אני חושב שהם יהיו הרבה ייותר טובים אחרי שיושג הסכם שלום.

"אני חושב שאפשר להגיד שהיחסים כנראה הכי הדוקים אי פעם, אבל אני ארגיש הרבה יותר טוב אם נוכל לעשות הסכם שלום. אפשר להגיד בוודאות שלא היו יחסים הדוקים במיוחד בתקופת אובמה. הוא הרי העניק לכם את הסכם הגרעין שלמעשה אומר 'בואו ונעשה בסופו של דבר מעשים רעים נגד ישראל'. אובמה היה נורא לישראל, פשוט נורא. אני חושב שהיחסים שלנו טובים מאוד, ואני חושב שהם כנראה במצב הכי טוב אי פעם".

הוא הרחיב עוד בנוגע לסוגיה: "הסכם הגרעין הוא קטסטרופלי עבור ישראל. לא פחות. אני חושב שהוא קטסטרופלי בגלל הדרך שבה הוא נעשה, באופן שבו הוא נחתם ובתנאים שסוכמו. הכל פשוט בלתי נתפס עבורי. זה הסכם נוראי עבור צדדים רבים אבל בעיקר עבור הצד הישראלי - מאוד".

טראמפ נשאל "האם משטר האייתולות בטהרן יהיה קיים כשיעזוב את הבית הלבן?", וענה: "אני מקווה להיות פה הרבה זמן. עוד נראה".

לשאלה "האם אפשר למנוע מאיראן לבנות בסיסי קבע בסוריה ובלבנון?" ענה: "אתה תראה, תעקוב ותראה". הוא נשאל גם "האם ישראל רשאית להגיב על בנייה כזאת?" אך סירב לענות ואמר כי "מוקדם מדי" להתייחס לכך. יצוין כי הריאיון נערך לפני ההסלמה בגבול הצפון במהלך סוף השבוע האחרון.