טנקיסטיות בגבול 'השלום'? ספרו את זה ליותר מ-300 הנרצחים בסיני

בפורום לחוסן צה"ל התייחסו לשליחות לוחמות השיריון החדשות לגבול ישראל מצרים, שסמוך אליו אירע פיגוע המוני בסוף השבוע, "לגבול הזה שולחים 'תגבור' של טנקיסטיות שלא יכולות לירות פגזים במהירות הנדרשת מלוחם שיריון, כפי שאמר לאחרונה קצין בכיר בצה"ל"

חדשות כיפה משה ויסטוך 26/11/17 09:45 ח בכסלו התשעח

טנקיסטיות בגבול 'השלום'? ספרו את זה ליותר מ-300 הנרצחים בסיני
שלב נוסף בשילוב בנות בשיריון. תמונת ארכיון, צילום: פלאש 90. יוסי אלוני

שילוב הבנות כלוחמות שיריון עולה לשלב נוסף: בקרוב יגיעו 13 השיריוניריות, שהחלו לפני מספר חודשים את מסלול ההכשרה שלהן, לתעסוקה מבצעית בגבול ישראל מצרים. על רקע הפיגוע הקשה שאירע בסיני בסוף השבוע בפורום לחוסן צה"ל רואים זאת בדאגה ובחומרה רבה.

שלב הפעילות המבצעית יהווה אבן בוחן נוסף שבעזרתו צה"ל יגבש את עמדתו הסופית בנושא גיוס בנות לתפקידי לחימה בשיריון. ב'ידיעות אחרונות' דווחה הבוקר (ראשון) כי את מסלול ההכשרה החלו 15 בנות ובמהלכו החליטו שתיים לפרוש.

הפעילות המדוברת נערכת בדרום הארץ ובצבא יבחנו את שילוב הלוחמות ויישום הדברים שלמדו במהלך האימונים. לאחר פרק זמן הבחינה יחליט ראשי הצבא האם לגייס לוחמות נוספות לשיריון או לעצור את היוזמה. לכל אורך הדרך מקפידים בצה"ל להדגיש כי אין כל כוונה ליצור צוותים מעורבים של בנים ובנות, אלא להכשיר צוותים מגדריים נפרדים.

עם זאת בתהליך ההכשרה חיילים הם אלה שמשמשים כמפקדי טנקים ובצה"ל הסבירו בעבר כי הדבר נעשה מאחר ועדיין אין בנות שהוכשרו לתפקיד הפיקודי וכי בהמשך הדרך, במידה והניסוי יימשך, הצוותים כולם יהיו על טהרת בנות בלבד.

גורם בכיר בזרוע היבשה אמר לעיתון כי מסלול הכשאת הלוחמות לא היה זהה לזה של הלחמים, מאחר וייעוד הבנות הוא לפעילות מבצעית נקודתית באזור מסויים מוגדר כגבול "השלום" בין ישראל למצרים. לפי שעה אין כוונה לשלבן בחטיבות הסדירות שלא מוגבלות בתעסוקתם למקום אחד. כמו כן, כפי שהתבטאו בכירי צה"ל בעבר, הן מתוכננות לשרת בגבולות המדינה בלבד ולא לחצות את הגדר בזמני הצורך כמו מבצעים גדולים ומלחמות.

מרוצה ומעט מודאג. האלוף ברק

מרוצה ומעט מודאג. האלוף ברקצילום: דובר צה"ל

בפורום לחוסן צה"ל לא אהבו את המהלך וטענו כי חמור ומסוכן, "כ-100 ק"מ בלבד מגבול ישראל מצרים, שהוגדר 'גבול שקט', גבול של 'שלום'. נמנו למעלה משלוש מאות הרוגים בפיגוע משולב ביום שישי האחרון. כ-30 לוחמים על רכבי שטח תקפו מסגד הומה אדם, בביר-אל-עבד שבצפון סיני ופגעו גם בכוחות התגבור והחילוץ המצריים שהוזעקו למקום".

בפורום ביקשו להזכיר כי "על הגבול הזה מגן גדוד קרקל (גדוד מעורב של חיל הגנת הגבולות) אשר בהגדרה כשירותו המבצעית נמוכה. אל לוחמות ולוחמי קרקל יצטרפו 13 טנקיסטיות, לוחמות טנקים שעליהן אמר מפקד זרוע היבשה האלוף קובי ברק לפני מספר שבועות, 'שתתקשנה' לטעון פגזים".

לדבריהם, "אל הגדוד בכשירות נמוכה הוסיפו 'תגבור' של טנקיסטיות שלא יכולות לירות פגזים במהירות הנדרשת מלוחם שיריון. האם אין בצה"ל מי שיזהיר מהתוצאות החמורות של ההתעקשות המיותרת לשלב בנות בתפקידים שלא מתאימים לנתוניהן הפיזיים? האם לא הגיע הזמן לעצור את מרוץ השוויון המדומה ולבחון את ההשלכות המבצעיות בשילוב נשים לתפקידים מבצעיים? האם מחכים בצה"ל לאסון חלילה, שישחרר אותם מלקבל החלטות שגויות?