טורקיה מזרימה כספים לאחיזה מוסלמית בהר הבית

כשמדברים על מימון זר בישראל זה נדמה כשבירת שיא חדש: ב'ישראל היום' נחשף כי טורקיה מעבירה עשרות מיליוני דולרים מטורקיה בנסיון לקנות אחיזה באזור הר הבית ובמזרח ירושלים

חדשות כיפה חדשות כיפה 21/06/17 09:46 כז בסיון התשעז

טורקיה מזרימה כספים לאחיזה מוסלמית בהר הבית
המאבקים בהר הבית, צילום: פלאש 90

במגמה לחזק את טורקיה כגורם מוסלמי מוביל בירושלים, מזרימים קרנות וארגונים טורקיים עשרות מיליוני דולרים למזרח העיר ולאזור הר הבית.  חלק מהכסף הוא כסף ממשלתי טורקי, שמממן את ארגון טיקא. בראש טיקא עומד ד"ר סרדר קאם, אחד ממקורבי הנשיא רג'פ טאיפ ארדואן ולשעבר ראש לשכתו בפרלמנט הטורקי. ארדואן עצמו מגבה את הפעילות ומעניק לה השראה בנאומיו נגד השליטה הישראלית בירושלים, שבה הוא רואה "עלבון". כך נחשף הבוקר על ידי נדב שרגאי ב"ישראל היום".

על פי התחקיר מאז 2004 השקיע ארגון טיקא מיליוני דולרים ‭ 63-ב‬ פרויקטים שונים במזרח ירושלים. בעלי בריתה של טורקיה בעיר הם ראש הפלג הצפוני של התנועה האסלאמית, שייח' ראאד סלאח, והמופתי לשעבר של ירושלים, שייח' עכרמה סברי.

בין הפרויקטים בהם הושקעו מיליוני דולרים: שיקום גנזך המסמכים העות'מאניים המוסלמיים על הר הבית, ברכישת עוקב מים גדול לטובת המתפללים בהר, במימון חפירות הצלה ברחוב השלשלת בעיר העתיקה, בשיקום בית הקברות המוסלמי למרגלות החומה המזרחית של הר הבית ובלא מעט פרויקטים דתיים וקהילתיים ברחבי העיר המזרחית.

אגודה טורקית אחרת מימנה חלקית את האוטובוסים שהסיעו להר הבית את פעילי המוראביטון והמוראביטאת (ארגונים שהוצאו אל מחוץ לחוק‭.