חותם במתקפה חריפה על יו"ר החמ"ד

בארגון לא אהבו את דברי הרב אבי גיסר נגדם, כאילו הם מוציאים שם רע לחינוך הדתי, וטענו כי הוא היה צריך להימנע מלהתערב בנושא תקצוב הכנת בנות לצבא מחשש לניגוד עניינים. הרב גיסר: "מצער שחותם אינם יכולים להימנע מהתייחסות אישית ופוגענית"

חדשות כיפה משה ויסטוך 21/03/18 13:10 ה בניסן התשעח

חותם במתקפה חריפה על יו"ר החמ"ד
בחותם תהו האם פעל מתוך ניגוד עניינים, צילום: פלאש 90. יונתן זינדל

הסערה סביב שירות בנות דתיות לצבא הולידה לאחרונה מאבק שהתמקד עוד בשלב ההכנה לגיוס, שעמד לפתחו של בג"ץ והוכרע לפני מספר שבועות. יו"ר החמ"ד, הרב אבי גיסר, תקף קמפיין של ארגון 'חותם' שטען מנגד כי לרב היה חשש של ניגוד עניינים בנושא.

הרב גיסר פנה לפני מספר ימים למנכ"ל 'חותם', הרב עמיטל בראלי, וטען כי המחאה שיזמו כנגד שר החינוך נפתלי בנט וכוונת משרדו לתקצוב הכנה לגיוס עבור תלמידות החמ"ד, הייתה חפוזה מדי ואינה מדויקת.

"בברכה והערכה על  פעלכם בתחומים רבים", הוא פתח בשבח אך הוסיף בהמשך, "לצערי, מיהרתם לרתום נשים יקרות לקמפיין תקשורתי בלי להכיר את העובדות תוך השמעת עובדות שגויות ומסקנות לא נכונות".

יו"ר החמ"ד התייחס בטענותיו למה שפורסם לראשונה ב'כיפה', אודות הודעת משרד החינוך, בתגובה לעתירה שהוגשה בנושא לבג"ץ, כי הוא יסדיר את נושא הכנת בנות דתיות שיהיו מעוניינות להתגייס לקראת הצבא.

קמפיין המחאה

קמפיין המחאה שנגדו יצא הרב גיסרצילום: באדיבות המצולמות

במכתב ששלח ל'חותם' הוא כתב בין היתר כי "החמ"ד מאז ומעולם מחנך ומוביל לשירות לאומי. זו דרכנו וזו אמונתנו וזה השרות המשמעותי שבנותינו נותנות לחברה הישראלית כולה. אין לשר החינוך, בלי לגרוע מכוחו וסמכויותיו,  סמכות להורות לחמ"ד לשנות משהוא את דרכו האמונית והערכית -הלכתית  של החמ"ד והוא מעולם לא חשב לעשות כן".

לצד זה הוא ציין כי "גופים כמו אלומה או אחרים המעודדים שרות צבאי לבנות או נותנים מידע לקראת שירות מוזמנים לבתי הספר בחמ"ד רק לפי רצונם והחלטתם של מנהלי/ות המוסדות עצמם. יש בתי ספר שמבקשים הדרכה כזו ויש, והם רוב המוסדות במערכת, שאינם רוצים בהדרכה כזו בין כתלי בית הספר. כך". כשלטענתו, "היה וכך יהיה ללא כל קשר לתקנה החדשה".

בהמשך הוא הוסיף כי יש לתת מענה למי שבחרה לשרת בצבא, "כרבע מבוגרות החמ"ד בוחרות להתגייס לשרות צבאי. הן בנותינו ותלמידותינו. מוטל עלינו לדאוג להן וללוות אותן בדרכן לצבא ולדאוג שיקבלו את ההכוונה הנכונה ביותר ויתגייסו ליחידות המתאימות יותר לבת הדתית על מנת לשרת באופן מיטבי ובעיקר באופן שיסייע בידיה לשמור על אורח חיים דתי –הלכתי ואף להתחזק בו".

לפני כשבועיים התראיין הרב גיסר לעלון "שבתון" וכשנשאל על ארגון 'חותם' תקף אותם בחריפות, "הרבה פעמים הגבתי על טענות 'חותם', שיש בהן הרבה ההגזמות, אי דיוק והוצאת שם רע על החינוך הדתי והתוצרים המצוינים שלו לחברה הישראלית". עוד הוא אמר כי "יש לשמור על איזון ועל יחס מכבד גם על מי שאתה חלוק עליו בדברים מסויימים".

"הן לא מורדות". חיילות בוגרות המכינה

מכווינים או מעודדים לגיוס? חיילות דתיות. למצולמות אין קשר לכתבה
צילום: צהלי

בארגון לא נשארו חייבים ומיהרו לשלוח ליו"ר החמ"ד מכתב תגובה משלהם. "בדבריך הדגשת, כי מטרת התמיכה היא להכווין בנות שכבר החליטו להתגייס, ולא לעודד גיוס", כתב הרב בראלי והוסיף את הטענה כאילו ארגון 'אלומה', שעתיד לפעול בנושא בבתי הספר, פועל לעידוד בנות להתגייס למרות שאינו מצהיר על כך מלכתחילה.

עוד טען מנכ"ל 'חותם' כי "כי מבדיקה שנערכה אצלנו עולה, כי אין כמעט שום גוף שיוכל לעמוד במבחני התמיכה מלבד עמותת אלומה, שנדמה, כי מבחני התמיכה 'נתפרו' לפי מידותיה. למקרא דברים אלו, אנו שואלים - האם מדובר בהיתממות? בחמ"ד פועלים להכנסת גופים שיחנכו ויכווינו לגיוס בנות, ומייחלים לכך שגופים אלו לא ישפיעו על כלל התלמידות?".

בארגון ניסו להתמודד עם טענת הרב גיסר, לפיה יש ביקוש בקרב תלמידות להתגייס וכי יש להכינן כראוי לקראת הצבא, ואמרו כי הם אינם "מתעלמים מכך. בהחלט ישנו צורך כזה, אך אנו סומכים על המחנכות, על היועצות ועל מנהלי המוסדות שבבתי הספר שימלאו את התפקיד הזה...כשם שהם יודעים לחנך את הבנות לאהבת תורה, לאהבת הארץ, לבניית בתים כשרים ונאמנים, לערכים ולמצוינות, הם גם ידעו להעניק כלים לתלמידותיהם המבקשות להתגייס לצה"ל, גם ללא התערבות ארגונים חיצוניים".

לקראת סיום המכתב הטיח הרב בראלי ברב גיסר וטען כי יו"ר החמ"ד היה צריך להימנע מעיסוק בנושא, "אנו נחזיר את השאלה לכבוד הרב. הרי אשתו של הרב – הרבנית גיסר, התפרנסה שנים רבות מארגון אלומה, האם לא היה ראוי שהרב ידיר את עצמו מעיסוק בסוגיית התקנה לאלומה? האם אן כאן 'טעם לפגם'?".

התעמת עם הרב גיסר. הרב בראלי

התעמת עם הרב גיסר. הרב בראליצילום: יח"צ ארגון חותם

הרב גיסר התייחס לטענות 'חותם' ואמר ל'כיפה' כי זה "מצער שחותם אינם יכולים להימנע מהתייחסות אישית ופוגענית". לדבריו, "רעייתי שימשה שנים רבות יו"ר בת עמי – עמותה לשירות לאומי בה משרתות אלפי בנות. כל עבודתה הוקדשה לשיפור ולקידום השירות הלאומי. בת עמי הוקמה ומנוהלת על ידי תנועת "אמונה" – תנועת האשה הדתית לאומית" .

הרב גיסר לא הכחיש שרעייתו עבדה תחת ארגון אלומה, אך הדגיש כי מדובר בנושא מורכב ולא חד מימדי כפי שניסו לצייר ב'חותם'. "אכן לצורך הקמת בת עמי חברו אמונה ואלומה יחד", הוא אמר, "אשתי קיבלה שכרה מאת אמונה-אלומה ובעיקר קיבלה שכרה מן השמיים כעוסקת בצרכי ציבור ב"אמונה".

לסיום ציין כי רעייתו "סיימה את תפקידה בבת עמי שלש שנים לפני התקנה המדוברת. שוב אדגיש: התקנה היא למורת רוחם של ראשי אלומה. אבל למה לא "לשאול"?".

צפו בתגובתו המלאה של הרב גיסר לטענות חותם