"התנהלה חקירה שכל כולה איומים והפעלת אמצעים אלימים"

שלב הסיכומים בחלקו הראשון של משפט דומא החל. עו"ד ציון אמיר, שמייצג את הקטין שהואשם במעורבות ברצח, תקף את התנהלות חוקרי השב"כ בתיק: "הציבור אמור להזדעזע זעזוע עמוק מאוד"

חדשות כיפה חדשות כיפה 15/03/18 14:05 כח באדר התשעח

"התנהלה חקירה שכל כולה איומים והפעלת אמצעים אלימים"
בית משפחת דוואבשה השרוף בדומא, צילום: מרים אלסטר/פלאש 90

"הציבור אמור להזדעזע זעזוע עמוק מאוד", כך אמר היום (ה') עו"ד ציון אמיר בבית המשפט המחוזי מרכז בלוד, שם החל שלב הסיכומים בחלקו הראשון של משפט דומא.

עו"ד אמיר, שמייצג את הקטין בתיק שהואשם במעורבות בפרשה אך לא ברצח, מסר הצהרה לתקשורת טרם הכניסה לדיון, ואמר: "הגענו לשלב הסיכומים, אני מאוד מקווה שיום אחד הדברים שעלו במהלך משפט הזוטא, העובדות והפרטים במהלך העובדות והעדויות של כולם – בעיקר של אנשי השב"כ – ייחשפו. 

"הציבור אמור להזדעזע זעזוע עמוק מאוד - כיצד התנהלה חקירה כלפיי קטין צעיר לימים, שלא מואשם ברצח, מואשם בקשר לכך אבל לא ברצח. באיזה אופן התנהלה חקירה שכל כולה איומים והפעלת אמצעים אלימים בכל מיני צורות ובכל מיני אופנים. הדבר הזה מזעזע את הנפש, אי אפשר להשלים עם חקירה שמתנהלת באופן כזה בחברה דמוקרטית, אני מאוד מקווה שבית המשפט בסופו של יום יאמר את דברו בסוגיות המהותיות האלה".

עו"ד עדי קידר שמייצג אף הוא את הקטין, מסר: "אני מקווה שבית המשפט לראשונה יקבל את הטענות שלנו ויחשוף את הציבור כולו לאירועים הדרמטיים שקרו במהלך החקירה הזו – פגיעה בזכויות אדם, פגיעה קיצונית בזכויות אדם. 

"אנחנו רוצים להבהיר באופן חד משמעי, למרות שזה משפט זוטא כרגע, הנאשם שלנו לא קשור בשום קשר לאירוע בדומא, אנחנו עדיין לא יודעים עדיין מה היה בדומא, הוא לא קשור לזה והקשר הפיקטיבי שנעשה באופן כזה או אחר בכתב האישום נובע מרצון של השב"כ לתרץ את האמצעים הקשים והעינויים שהופעלו כלפיו, אחרת לא היה לזה הסבר".

עו"ד אשר אוחיון שר מייצג את עמירם בן אוליאל, החשוד המרכזי בתיק, סיפר על העינויים שעבר בן אוליאל, ואמר: "אנחנו היום בפתח הסיכומים בבית המשפט, ואנחנו ננסה לשכנע את בית המשפט, אנחנו נזמין את בית המשפט לקבוע, שכדבר הזה שהיה בחקירות שעבר עמירם בן אוליאל – לא היה בישראל. מעשים חמורים ביותר, שנעשו בדריסה ברגל גסה של כל זכות בסיסית. לעולם לא עונו בישראל אנשים כפי שעונה עמירם בן אוליאל, גם לא מחבלים, כשידיהם נטפו דם לאורך שנים רבות.

"ברור לכולנו, לכל מי שנכח במהלך המשפט הארוך הזה, ושמע את חוקרי השב"כ לאורך ולרוחב, שהמטרה האמיתית של החקירה באופן שבו התנהלה, תוך כדי הפעלת עינויים אכזריים, נועדה בראש ובראשונה – כדי לספק את מה שהשב"כ חש שהוא חייב לספק. פתרון למה שכונה פה הרצח בדומא. זה ברור לגמרי שנשפו בעורפו של השב"כ, וגם ראש הממשלה, שהבטיח קבל עם ועדה, שהדבר יבוא לידי פתרון. גם שר הביטחון, שחזר ואמר והבטיח, השב"כ היה חייב לפתור את השאלות האלה, וכדי לפתור את השאלות האלה הוא דרס ברגל גסה את כל הזכויות האלמנטריות של אזרח בישראל.

"במשך שלושה שבועות היה מנותק עמירם בן אוליאל מכל מגע עם בן אנוש זולת חוקריו. נמנעה ממנו שינה. ולבסוף כאשר האמצעים האלה העלו חרס – עלו מדרגה חוקרי השב"כ והפעילו עליו עינויים אכזריים ביותר, שכפי שאמרתי – גם מחבלים לא עברו אותם מעולם".

לדברי עו"ד, אוחיון, "זה לא ייאמן, אבל למשל, אחד מהעינויים האלה היה להושיב אותו אזוק ידיים מאחוריו גב, כאשר אין משענת לכיסא, וההטיה של הגוף שלו לאחור כשלא מתאפשר לו אפילו למתוח את הגוף עד הסוף לאחור. וכך, בתנועה שבאוויר הוא הוחזק, זמן ארוך ביותר, זה עינויי תופת, כאשר הוא זועק לחוקרים, תיארו פה מצבים איומים שהוא זועק לאביו שבשמיים וקורא.

"זה מזכיר לכולנו את הזעקות של יהודים במקום אחר. החוקרים הגיבו בגיחוך. אחד מהתרגילים היה, ועינויים אכזריים מעין אלו, מאוד מקוריים, שלא הופעלו בישראל, עד לזמן הזה. וכך, אחרי כמעט שלושה שבועות, כשהוא אוחז בפלך השתיקה, נשברה שתיקתו – תרתי משמע, נשבר גופו, נשברה נפשו, והוא הפך להיות כחומר ביד היוצר, בידי החוקרים שלו. את התוצרים האלה מבקשת המדינה להכשיר. מבחינתנו זו בקשה להכשיר את השרץ. אנחנו מאוד מקווים שבית המשפט יאמר עד כאן. בעזרת ה'".