ליברמן: "היגיון הבסיס של מערכת הביטחון לא מקובל עלי"

חרף הביקורת על החוק וכיפופי הידיים עם הסיעות החרדיות, התיקון לחוק עונש מוות למחבלים עבר בקריאה טרומית. לשאלת ח"כ טיבי, האם הוא יחול גם על רוצחי דומא, ענה נתניהו: "באופן עקרוני כן"

חדשות כיפה משה ויסטוך 03/01/18 16:59 טז בטבת התשעח

ליברמן: "היגיון הבסיס של מערכת הביטחון לא מקובל עלי"
הצליחו לעבור את המשוכה הראשונה. ליברמן ונתניהו, צילום: פלאש 90. יונתן זינדל

חוק עונש מוות למחבלים עבר היום (רביעי) במליאת הכנסת בקריאה טרומית, לאחר שראש הממשלה הבטיח כי בהמשך מסלול החקיקה יתקיים עליו דיון בקבינט המדיני-ביטחוני.

התיקון לחוק העונשין, של סיעת ישראל ביתנו, נועד לאפשר להשית ביתר קלות עונש מוות על מחבלים. לפי ההצעה יהיה צורך ברוב של 2 שופטים בבית הדין הצבאי כדי לממש את העונש ולא פה אחד כפי שנדרש כיום. הוא עבר ברוב של 52 תומכים אל מול 49 מתנגדים.

הצעת מפלגתו של שר הביטחון אביגדור ליברמן, שדחף מאוד להעלאת היום להצבעה, נתקלה בקשיים רבים לאחר שחלק מחברי הקואליציה לא ראו אותה בעין יפה מסיבות שונות. שרי הבית היהודי, נפתלי בנט ואורי אריאל נעדרו מההצבעה וכמוהם עשה גם השר יואב גלנט וחברי יהדות התורה.

מוקדם יותר איימו חברי הסיעות החרדיות כי בעקבות התנגדות ישראל ביתנו לחוק המרכולים, הם ינהגו באופן דומה כלפי החוק שלהם.

לפני ההצבעה סיפר ראש הממשלה בנימין נתניהו כי "לפני שבועות אחדים הלכתי לנחם את משפחת סלומון ובני המשפחה ששרדו את פיגוע הנורא, סיפרו לי כציד המחבל אחז בסכין ושחט וצחק. אני כבר ראיתי כמה דברים מזעזעים בחיים שלי אבל הזדעזעתי. אמרתי שיש מצבי קיצון שאנשים מבצעים פשעים איומים ולא מגיע להם לחיות. אמרתי שאנחנו נשנה את החוק למצבים הללו".

עוד הוא אמר כי "השינוי המרכזי שאנחנו מדברים עליו הוא היכולת לקבל החלטה כזו לא בהנחיית הממשלה או שר הביטחון אלא על סמך 2 מתוך 3 שופטים. קבענו לקיים את ההצבעה הזו, בינתיים נאמר לנו שיש צורך בהחלטת קבינט לפני שהקואליציה תקדם את ההצעה. אמרתי שנקיים ישיבת קבינט ושם נקבל את ההחלטה".

לדבריו, "התברר לי היום שאין צורך משפטי בהחלטה קבינט אבל ראוי שהממשלה תקיים ישיבה כזו ואנחנו נעשה את זה בין הקריאה הטרומית לקריאה הראשונה. יש כאן שיקול בסיסי של צדק במצבי קיצון. השיקול של התועלתנות האם הרוויח או נפסיד הוא שיקול רציני אבל יש גם היגיון פשוט במצבי קיצון. הבהרתי לחברי הכנסת שמהססים שהדיון על מלוא מרכיביו אכן יתבצע".

נתניהו הסביר גם מה קורה כשגורמי הביטחון חולקים על דעת הממשלה. "האחריות לביטחון רובצת על הכתפיים של הממשלה והדרג המדיני. נקבע שני עקרונות חשובים: שבמצבי קיצון יש עונש מוות, ושבסוף מי שמחליט את ההחלטות בענייני ביטחון זה הדרג המדיני. בממשלות שלי הדרגים הביטחוניים נשמעים היטב אבל בסוף ההחלטה היא שלנו וכרגע ההחלטה היא שלכם".

ח"כ אחמד טיבי מהרשימה המשותפת שאל האם חוק זה יחול גם על מחבלים יהודים, כדוגמת אלה ששרפו ורצחו את תינוק בדומא, ונתניהו השיב, "באופן עקרוני כן".

איתמר בן גביר וצבי סוכות מחוץ לדיון בעניינו של רוצח משפחת סלומון

האם העונש יחול גם על יהודים?צילום: יח"צ

השר ליברמן ציין כי "בסעיף החשוב האם החוק נועד להעניש או למנוע את הרצח הבא, אני מכיר את כל הנימוקים אבל היגיון הבסיס שבמערכת הביטחון מציבים הוא לא מקובל עלי. מצד אחד נותנים חוות דעת שהריסת בתים מרתיע אבל עונש מוות לא מרתיע. כנראה שזה חלק מאותו קיפאון מחשבתי שאנחנו נלחמים בו כמה שנים".

סגנית שר החוץ ציפי חוטובלי אמרה בתום הצבעה כי "זהו חוק מוסרי, צודק ונכון והגיע הזמן שמדינת ישראל תעשה את מה שראוי לאותם אנשים שערך חיי אדם אינו קיים בעיניהם והם רוצחים שפלים".

עו"ד איתמר בן גביר התייחס לאמירת ראש הממשלה, לפיה החוק עשוי לחול גם על מפגעים יהודים, וציין כי היא "אמירה אומללה. עונש מוות נועד להרתיע. במקרה של יהודים אין שום צורך בהרתעה כי אין תופעה כזאת. מעשיהם של בודדים יהודים המכחישים וכופרים במיוחס להם והודו רק בגלל עינויים אינם, גם אם תוכח אשמתם,אינם  נחשבים לטרור. הניסיון להשוות בין יהודים לערבים בשם השוויון הוא ניסיון פופוליסטי ויש להצטער שבראש ממשלת ישראל נמצא אדם שלא יודע לעשות הבחנה".