"היית חיוני בכל מקום, תחסר לנו": הרב רזיאל שבח הי"ד הובא למנוחות

הנרצח בפיגוע הירי בשומרון נטמן בחוות גלעד כבקשת בני משפחתו. מאות הגיעו ללוותו בדרכו האחרונה. הרב לבנון: "הבאת שמחה לכל הסביבה שלך". יוסי דגן: "נרצח כי הוא יהודי בארץ ישראל". קריאות "נקמה" במהלך נאומו של בנט

חדשות כיפה חדשות כיפה 10/01/18 13:27 כג בטבת התשעח

"היית חיוני בכל מקום, תחסר לנו": הרב רזיאל שבח הי"ד הובא למנוחות
הלוויתו של הרב רזיאל שבח , צילום: מרים אלסטר/פלאש 90

מאות בני אדם, בהם בני משפחה, חברים ואישי ציבור, הגיעו היום (ד') לחוות גלעד שבשומרון כדי להשתתף בהלווייתו של הרב רזיאל שבח הי"ד שנרצח אמש בפיגוע ירי בציר 60 סמוך ליישוב. לבקשת בני המשפחה הוכשרה חלקה מיוחדת במתחם היישוב שבו נטמן הרב שבח.  

בראל , אחיו של הרב שבח, ספד לו: "אחי היקר והקדוש, לא העלינו על דעתנו שנאלץ להספידך. רצית להמשיך לגדל את משפחתך. רצית להמשיך לגדול בתורה וביראת שמיים. רצית לראות כיצד חוות גלעד מתפתחת ופורחת, אבל מחבל ארור ושפל מנע ממך להשיג את שאיפותיך. למרות זאת אנחנו נשיג את השאיפות.

"אנו, רעייתך וילדיך, נמשיך ונפעל להקמת ערכך. סיימת את תפקידך בעולם הזה אך אנו נמשיך לפעול להפצת התורה. רזיאל אחי היקר, שקעת בתורה יומם ולילה, למדת וחונכת שתורה אמיתית היא תורה של חסד וכך היית. בטוחני כי יתלוו קדושת התורה למקומות של קדושים. נוח על משכבך בשלום ותדע, נעשה הכול כדי לתמוך באשתך ובילדיך". 

האח מתנאל, אמר: "היית עמוד התווך של האחים, מדריך מוביל ודואג. כולנו הלכנו בדרכך בשמחה התמידית. הקמת משפחה לתפארת. היית חיוני בכל מקום. את גופך אמנם אנחנו קוברים אך מורשתך תישאר לעד. מהיותך מורה הלכה, מוהל שהכניס בברית את ארבעת בניי. כשנכנסתי להיפרד ממך פניך היו שלוות. חסד עשה ה' שפניך לא נפגעו. תחסר לי אחי האהוב. היה מליץ יושר למול כיסא השמיים".

הרב אליקים לבנון ספד לרב שבח ואמר: "זוהי מלחמת בני חושך בבני אור. אתה, רזיאל, הבאת שמחה לכל הסביבה שלך, לבני משפחתך ולעם. לחושך יש הרבה צורות וצריך להפסיק לתת לו להשתולל".

שר החינוך, נפתלי בנט, אמר: "אלמנתך יעל חוזרת פה על המילה לב. היית כולך לב, לב של בעל, לב של אח, לב של אבא ולב של מחנך. הייתה גם לב של מציל חיים. המגדלור נפגע, אבל לא כבה.

"אתם, חלוצי חוות גלעד, הגיבורים האמיתיים שנאחזים באדמה ובונים את הארץ שלנו. אויבנו סבורים שיוכלו לגרום לנו לנטוש את האדמה. יש תפיסה שהם עושים טרור בגלל ייאוש. אנחנו כאן, גודעים את התקווה שלהם בהתחזקות, בניית יישובים והולדת ילדים. אתם עושים את עבודתכם. תור הפוליטיקאים לעשות את עבודתנו.

"אני קורא מכאן לראש הממשלה בנימין נתניהו - כנס עוד היום את הקבינט ותן את הפקודות הבאות: לא עובר יותר שקל למשפחות המרצחים, כך נוריד את המוטיבציה האישית שלהם. הכר בחוות גלעד כישוב ואם בארץ ישראל". חלק מהמשתתפים בהלוויה השמיעו קריאות "נקמה" במהלך דבריו של בנט, שנאלץ להפסיק את נאומו באמצע. 

הרב הראשי לישראל, הרב דוד לאו ציין בהספדו את מידת הכרת הטוב שהייתה לרב שבח, והקריא מייל תודה ששלח המנוח לעובדות הרבנות הראשית לאחר שקיבל את הסמכתו לרבנות.

;

רבה הראשי של ירושלים, הרב שלמה עמאר, שהיה רבו של הרב שבח, אמר: "הרב שבח חזר מבדיקת תינוק שאותו מל יום קודם לכן. ובחזרתו משם, דמים בדמים נגעו והוא עלה בסערה השמימה".

שר החקלאות ופיתוח הכפר, אורי אריאל, אמר: ״אל נקמות השם אנחנו רוצים נקמה של הקדוש ברוך הוא, אנחנו נשבעים לבנות את ארץ ישראל ואין מי שיעצור בעד גאולת עם ישראל. אנחנו נבנה ניטע ונלד אי אפשר לעצור את המנגינה הזו, זו מנגינה אלוקית שאנחנו בה שליחים ונשתדל להיות שליחים נאמנים.

״אני פונה לראש הממשלה - בידינו הדבר להחיש את הפעולות האלה, אנחנו מבקשים לעשות את זה עוד היום, לא היינו צריכים להגיע לרגע הזה אך הוא הגיע ומחייב את כולנו ואותך ראש הממשלה כמוביל את מדינת ישראל. בבניין הארץ ננוחם".

ראש המועצה האזורית שומרון, יוסי דגן, אמר: "הרב רזיאל אחינו היקר, הקדוש והאוהב, איש החסד מלא אהבת חינם. רק בחנוכה עמדנו כולנו ביחד בבית העם בחוות גלעד בחידון שארגנת לילדים. כמה אור ושמחה נבעו ממך. שמחת איתם בפרסים שקיבלו. איש תורה ענו. כמה חיים הצלת כמתנדב במד"א כאן בשומרון. מעביר שיעורים, מלמד נערים וילדים. 

"אתה, שהצלת כל כך הרבה חיים, איך הגיעו אתמול השפלים וגזלו מאתנו נשמה ענקית? הרב רזיאל לא מת מסרטן, הוא לא נפטר משפעת. הוא נרצח כי הוא יהודי בארץ ישראל. אנחנו מיישרים אליך מבט ומבטיחים למרצחים שעם ישראל לא יישבר לעולם. אתם קדשתם את המוות ואנחנו את החיים. אתם קדשתם את הרוע ואנחנו את התורה ואת ארץ ישראל ועם ישראל. אנחנו ננצח אתכם, חבורת ברברים נאלחים".

דגן הוסיף: "אני קורא מכאן לחברי הממשלה - יש לנו את הצבא הטוב בעולם. אנחנו דורשים שהצבא יביא על המרצחים יום נקם ושלם. אנחנו רוצים להשיב את הכבוד הלאומי. אדוני ראש הממשלה, אנחנו דורשים ממך להודיע היום על הכרה מלאה בחוות גלעד כיישוב במדינת ישראל. אדוני שר הביטחון אנחנו דורשים ממך לאשר 1,000 יחידות דיור באדמות שגאל משה זר כאן בחוות גלעד. זה מה שיעצור את המוטיבציה של הטרור. אין מחיר לשישה יתומים".

הרב רזיאל שבח הי"ד, בן 35 ואב לשישה ילדים, נרצח אמש ביריות מרכב חולף בציר 60, סמוך לחוות גלעד. שבח היה מתנדב במחלקת הרפואה של המועצה האזורית שומרון, רב ומוהל, ודמות בולטת בחווה. הוא היה מעביר שיעורים לילדים ביישוב, כונן במד"א והתגורר בחוות גלעד מזה כעשר שנים.

אלמנתו יעל החליטה לקבור אותו בחווה, לא הרחק ממקום הרצח. "החלטנו יחד עם המשפחה לקבור את רזיאל, בעלי היקר והאהוב ד' יקום דמו, ביישוב חוות גלעד במקום בו פעל", אמרה הבוקר. היא הוסיפה כי "רזיאל ביקש שאם יקרה לו משהו הוא ייקבר בחוות גלעד".

לדבריה, "אנחנו נקבור אותו ביישוב שהוא כל כך אהב ופעל בו. אני קוראת ומבקשת מכל עם ישראל להגיע ללוות את רזיאל היקר בחוות גלעד שבשומרון. זו בקשתי".