הרב קלנר ל'כיפה': "הרב צבי יהודה ספר רק את הרב טאו, חוץ ממנו הוא לא ספר אף אחד"

מיהו ממשיכו של הרב צבי יהודה, מדוע "אנשי גוש אמונים הצדיקים והטהורים ללא ציניות" 'השתמשו' ברב צבי יהודה ולא תמיד הקשיבו לו, ומה קרה כשהרצי"ה אמר כן והרב טאו אמר לא: "מי שפסק זה הרב טאו. הם השתגעו"

חדשות כיפה משה ויסטוך 22/06/17 20:50 כח בסיון התשעז

הרב קלנר ל'כיפה': "הרב צבי יהודה ספר רק את הרב טאו, חוץ ממנו הוא לא ספר אף אחד"
הרב צבי יהודה, הרב טאו והרב דרוקמן, צילום: באדיבות המצלם

הרב צבי ישראל טאו, מעורר הרבה רגשות כמנהיג תורני. לא מעט ממתנגדיו מאשימים אותו בהתחרדות והתבדלות, שלדעתם אינה אמורה לאפיין את הציונות הדתית. טענה נוספת שנשמעת לעתים, היא שדרכו של ראש ישיבת הר המור, אינה באמת המשכת דרכו של הרב צבי יהודה הכהן קוק ושל אביו הראי"ה. מהקלטת שיעורו של הרב יוסף קלנר מעלי, תלמידו של הרב טאו, שהגיעה לידי 'כיפה'  ולאחר מכן משיחה עמו, עולה תמונה מעניינת על מידת ההערכה שרחש הרב צבי יהודה לתלמידו הרב טאו ועל הקשר המורכב שלכאורה היה לו עם ראשי גוש אמונים, קשר שלדעתו היה בעייתי והשפעתו מורגשת עד היום.

לפני מספר שבועות העביר הרב קלנר, המשמש כר"מ במכינת בני דוד בעלי, שיעור בנושא תורת הרב קוק. במסגרת השיעור הוא נשאל על ידי התלמידים האם ועד כמה העריך הרב צבי יהודה את תלמידו הרב טאו וביקשו ממנו שימחיש את תשובתו בסיפור שהיה עד לו. כתגובה, סיפר להם הרב קלנר במהלך השיעור שהוקלט והגיע לידי 'כיפה', על אינטרקציה מיוחדת שהייתה בין אנשי גוש אמונים, הרצי"ה והרב טאו.

"זו הייתה תקופה של הפגנות", הוא אמר, "והגיעו לרב צבי יהודה להקת מנהיגי גוש אמונים, ביניהם ראש ישיבה נכבד, תלמיד הרצי"ה והישיבה שאף העביר שיעורים בישיבה. הם אמרו שמוכרחים להקים התנחלות ומוכרחים שהחבר'ה מהישיבה יבואו ללמוד שם".

לדבריו, "הרב צבי יהודה מאוד התרשם מדבריהם ואמר שהוא מסכים. אבל הוא אמר להם: 'תגשו לרב טאו ותספרו לו מה שסיפרתם לי ותגידו לו שאני מסכים וגם הוא צריך להסכים'. הרעיון היה עם אישור שלו".

הרב קלנר המשיך לספר: "בחדר היו צעקות, הייתי מבוהל מהטונים, מתוך זה הבנתי שהוא לא הסכים. אמרו לו: 'הרב צבי יהודה הסכים, ומי אתה ומה אתה'. ככל שהטונים שלהם עלו, שלו ירדו. הרב צבי יהודה אמר כן, והרב צבי טאו אמר לא ומי שפסק זה הרב טאו. הם השתגעו".

כשאחד התלמידים שאל את הרב קלנר האם הרב טאו חלק על הרב צבי יהודה, ענה לו הרב: "כן, חלק על הרב צבי יהודה, כפי שגם הרב צבי יהודה חלק על הרב (אביו הרב קוק, מ"ו). ככה הדברים התנהלו".

הרב צבי טאו

הרב צבי טאו  צילום: באדיבות המצלם

בשיחה של הרב קלנר עם 'כיפה', הוא מאשר את הדברים ואף מציע להרחיב את היריעה על המקרה. "אני ראיתי את הסיפור בעיני", הוא ואמר ומתאר כיצד דפק על דלתו של הרב טאו ונבהל מעוצמת הצעקות, "הייתי מעין בן בית שם וכשנכנסתי שמעתי צעקות פשוט נבהלתי מהן. ראיתי את ראשי גוש אמונים, שמפאת כבודם אני לא רוצה לפרט את שמם, היו שם תלמידי ישיבה ורב נכבד שהיה תלמידו של הרצי"ה והוא היה זה שממש צעק וככל שהקול שלו עלה , קולו של הרב טאו ירד".

הרב מספר כיצד שמע "את הרב טאו מסביר שהישיבה גמורה מרוב יציאה להפגנות ושהוא לא מסכים שתלמידים ילכו לפעילות נוספת. הם צעקו עליו 'אבל הרב צבי יהודה הסכים והוא אמר לנו לפנות אליך ולומר לך שהוא מסכים' ואז הוא ענה להם בטון עוד יותר שקט: 'אי אפשר'. בדיעבד הבנתי שהם באו לרב צבי יהודה והסבירו לו כמה חשוב שתלמידי הישיבה יעזרו להם באחת מהפעילויות של גוש אמונים והרב צב יהודה אמר להם: 'טוב, אבל רק אם הרב טאו יאשר. תאמרו לו שאני מסכים, אך זה רק על דעתו'".

לטענתו של הרב קלנר, לרב צבי יהודה הייתה כוונה מאוד ברורה בזה שהוא שלח את מנהיגי ההתיישבות של ראשית גוש אמונים בשנות ה-70, לקבל את אישורו של אחד מתלמידיו המובהקים, "הרב צבי יהודה רצה לחנך אותם שמי שקובע זה הרב טאו. אך לא רק את השיעור הזה הם לא למדו, אלא הם לא למדו הרבה שיעורים מאז ועד היום".

"תמשיכו לברר ואני אשמח לשמוע על כך"

אחד ממנהיגי ההתיישבות באותה תקופה היה יו"ר המועצה האזורית שומרון לשעבר וכיום יו"ר ועד מתיישבי השומרון, בני קצובר. ל'כיפה' הוא אומר כי הוא לא זוכר את המקרה המדובר, "לי זה לא זכור אנחנו באנו לרב צבי יהודה כדי לגייס את תלמידי הישיבה להפגנות וצעדות והוא כמעט תמיד הכריע בעד, למרות התנגדות של חלק מהרמ"ים כולל של הרב טאו".

לטענתו, כשהיו שואלים אותו" 'מה עם ביטול תורה?', הוא היה עונה: 'ביטולה היא קיומה'. אני נפגשתי עם הרב צבי יהודה לא מעט פעמים בנושא אלון מורה ואני לא זוכר מקרה שבו הרב טאו פסק אחרת מהרב צבי יהודה ולבסוף הלכו לפיו".

כששאלנו אותו על איזה רב דיבר הרב קלנר הוא ענה שיתכן ומדובר ברב אליעזר ולדמן, "הרב ולדמן אמנם לא היה חבר מזכירות גוש אמונים ולכן הוא לא נכח ברוב הפגישות, אך בנושא חברון הוא היה ועוד איך היה. בפגישות האלה הוא היה מספר 2. חוץ מזה, הוא גם היה תלמיד חסיד של הרב צבי יהודה וכמעט בכל דבר הוא הלך לשאול את הרב. אז אם היה כזה סיפור, סביר להניח שהוא היה נוכח בו או לפחות שומע עליו".

"אני לא מכיר דבר כזה", אומר הרב ולדמן, "אני דווקא מכיר שהרב צבי יהודה התיר לאנשים ללכת גם לצעדות וגם ליישובים חדשים".

לדברי ראש ישיבת ההסדר 'ניר' בקרית ארבע ואחד ממחדשי ההתיישבות בחברון, הרב טאו באמת קיבל את המושכות בנושא האישורים מול אנשי גוש אמונים, "אני מודע לכך שבשלב מסויים הרב צבי יהודה העביר את הטיפול בנושאים האלה לרב טאו, אבל אני לא מכיר מקרה שהוא התיר והרב טאו אסר. תמשיכו לברר ואני אשמח לשמוע על כך".

היו זמנים בסבסטיה

היו זמנים בסבסטיה  צילום: ד"ר דניאל גוטליב

למרות שקצובר והרב ולדמן אמרו שהם לא מכירים את סיפורו של הרב קלנר, הוא מסביר שזו לא הייתה הפעם היחידה שבה אנשי גוש אמונים לא פעלו בעצתו של הרב צבי יהודה. "לא פעם", הוא מתאר, "ראשי גוש אמונים היו באים לרב צבי יהודה עם רעיון מסויים ולאחר שהרב היה אומר להם את דעתו, שפעמים רבות הייתה שונה מהרעיון שלהם, הם בכל זאת עשו מה שבראש שלהם".

הרב קלנר מודה שלא נכח בפגישות המדוברות, "הייתי אולי בן 19 או 20, אך ל זו הייתה ההתרשמות שלי כתלמיד בישיבת מרכז הרב וזה מה שאני יודע לגבי מה היה".

לשיטתו, "ראשי גוש אמונים הצדיקים והקדושים, ואני לא אומר זאת חלילה בציניות, ניסו יותר להשתמש ברב צבי יהודה וכך הם עושים עד עצם היום הזה". עם זאת, הוא מודה כי הרב היווה להם משענת רחבה מרצון, "הרב צבי יהודה, למרות ההתנהגות המחפירה שלהם, נתן להם גב. זו עובדה שלא ניתן להכחיש. אמנם היו פעמים שהוא כינס אותם ונכנס בהם חזק, אך חיצונית וציבורית הוא תמיד גיבה אותם".

לדברי הרב מהמכינה בעלי, שנחשב לתלמידו של הרב טאו, הויכוחים נסובו בעיקר על דרכי הפעולה ועל הצורך ללכת יד ביד עם הממשלה ועם צה"ל, "למשל כשהם רצו להקים התנחלות חדשה, הרב אמר להם שיתקדמו רק אם יש אישור מגורמי הממשלה ולא להקים בלי האישור, אבל הם הלכו והקימו בלי האישור.

או שהיו פעמים שהוא אמר להם שזה לא הזמן להפגנות כי העם לא איתנו ולפני ההפגנות צריך לצאת במסע הסברה לעם והם בכל זאת קיימו הפגנות. היה גם איזה סיפור ששפכו מים על מושל חברון והרב צבי יהודה היה פשוט המום מכך שפוגעים בחיילי צה"ל".

באופן כללי אומר הרב קלנר, "היה פער בין ההדרכה של הרב צבי יהודה למה שנעשה בפועל. את ההשראה למעשיהם הם שאבו ממה שהרב אמר להם בפעם הקודמת, שאז הם לא הסכימו איתו. הרב תמיד חשב קדימה ותפס את המציאות לא כפי שהם תפסו אותה".

לדבריו, "הגישה הבסיסית של  הרב צבי יהודה הייתה שאנחנו לא באים רק לכבוש גבעות, אלא להיות נחשונים שסוחפים את העם איתנו. לתפיסתו, כל מגמת ההתנחלות הייתה להביא למציאות של ריבונות. מצוות ישיבת ארץ ישראל של הרב צבי יהודה הייתה בבחינת 'ולא נעזבנה ביד זולתנו מן האומות'. זולתנו מן האומות זה לא אני ואתה יושבי הגבעה, אלא הישות הממלכתית מדינית".

הרב יוסף קלנר

הרב יוסף קלנר  צילום: באדיבות המצלם

הרב קלנר משוכנע שלא רק בנושא ההתיישבות מנהיגי גוש אמונים לא תמיד הקשיבו לרב צבי יהודה, אלא גם בנושא 'העברת השרביט' לרב טאו. "חשוב להבין",  הוא מדגיש, "שהייתה דמות אחת שהרב צבי יהודה ספר וזה הרב טאו, חוץ ממנו הוא לא ספר אף אחד. אני שמעתי במו אוזניי שהרב צבי יהודה אמר על הרב טאו: 'הוא ואני ביחד מנהלים את הישיבה. הוא חינך את כולם שזו המציאות. לנו כתלמידים צעירים יותר זה היה ברור מאליו וכמעט בכל דבר הוא שלח אותנו לרב טאו. אבל במשך הזמן קמה רוח אחרת שניסתה קצת למחוק את זה".

לדעתו, "חבריו של הרב הטאו ובני מחזורו ידעו שהוא עילוי, אך הם לא הצליחו לקלוט את מה שהרב צבי יהודה ניסה להעביר להם שהרב טאו הרבה יותר מהם. איתם הוא מעולם לא התייעץ  והוא ניסה לחנך אותם שישימו לב למה שהרב טאו אומר. עם גוש אמונים זה היה אולי סיפור אחד אבל בתוך הישיבה יש אינספור סיפורים כאלה שהוא היה שולח את כולם לרב טאו".

"אני לא הגעתי לישיבה בגלל הרב טאו", הוא מציין, "אני לא הכרתי אותו, אלא שתודעת הרב טאו נכנסה בי בזכות הדרכתו של הרב צבי יהודה".

לסיום אומר הרב קלנר כי "בשנים האחרונות יש תלמידים צדיקים וחכמים שהיו תלמידי חכמים עוד לפני שהגעתי לישיבה ועוד לפני שנולדתי, אבל הם לא ראו את מה שאנחנו ראינו. הם הסתכלו עליו בתור חבר שלהם. את המסר הזה הרב צבי יהודה ניסה להעביר גם להם, אך הם לא רצו לקלוט. וכמו שלא הקשיבו לרב צבי יהודה בנושא הרב טאו, כך לא מקשיבים גם היום".

👈 אומץ הוא לא רק בשדה הקרב - הכנס שישבור לכם את הקונספציה. יום ראשון הקרוב 31.3 מלון VERT ירושלים לפרטים נוספים לחצו כאן