הרב סתיו: "התורה ניתנה גם לנשים"

בטקס הענקת תעודת מנהיגה רוחנית לשלוש רבניות התייחסו הנוכחים לסוגיית הרבניות בעולם התורה. הרב ריסקין: "לבחינה הקצבתי זמן מסוים, אך בסוף ישבתי איתן שלוש שעות וחצי ורק רציתי להמשיך"

חדשות כיפה משה ויסטוך 17/05/18 10:00 ג בסיון התשעח

הרב סתיו: "התורה ניתנה גם לנשים"
הרב סתיו בטקס, צילום: גרשון אלינסטון

לאחר שכנס הרבנים הגדול נערך בשבוע שעבר על טהרת גברים בלבד התייחס אמש (רביעי) הרב דוד סתיו, בטקס הענקת תואר מנהיגה רוחנית, לנושא השתלבותן של דמויות תורניות נשיות בעולם ההנהגה הרבני.

"התורה איננה ניתנת לקבוצה אחת", אמר ראש ארגון צהר ויו"ר עמית באור תורה סטון וציין כי "היא ניתנת לאומה כולה, לגברים ולנשים".

לדבריו, "זה אך טבעי שנבקש שבמסגרת נושאי התורה והמסורת, יהיו גם נשים שמעורבות בהעברת מסורת התורה. 'שמע בני מוסר אביך ואל תיטוש תורת אמך', תורת האם היא חלק מהתורה אותה אנו מבקשים להעביר בדור הזה. אנו שמחים שיש נשים שהחליטו להקדיש את חייהן ללימוד תורה, לא רק ללימוד בעלמא, אלא ללמדה ולהעבירה למרחבים שונים של החברה הישראלית, בה אנו חיים ופועלים".

מעניקים תעודת מנהיגה

מעניקים תעודת מנהיגהצילום: גרשון אלינסטון

באירוע, שנערך במדרשת או"ת לינדנבאום, הוענקו תואר מנהיגה רוחנית ומורת הוראה למספר נשים על ידי המכון למנהיגות הלכתית ע"ש סוזי ברדפילד מבית רשת אור תורה סטון. הרבניות השתתפו וסיימו את התכנית הייחודית והראשונה מסוגה להכשרת נשים כמוסמכות לפסוק הלכה וכמנהיגות רוחניות.

מי שקיבלו את התואר מנהיגות רוחניות היו הרבנית נוית צדיק, אמא לתשעה ילדים ובוגרת המכון התלמודי עיוני במת"ן. הרבנית אמירה רענן, המלמדת בין היתר במרכז יעקב הרצוג, מכינת בארות יצחק ובישיבת ההסדר אור תורה מחנים. והרבנית יעל שמעוני, העומדת בראש מיזם "משיבת נפש" של ארגון רבני ורבניות בית הלל ופועלת להקמת ישיבה חדשה לנשים.

באירוע נכחו מלבד הרב סתיו גם הרב שלמה ריסקין, הנשיא הנבחר של אור תורה סטון הרב כתריאל (קנת') ברנדר, הרב אהד טהרלב, הרב בני קלמנזון ועוד.

הרבניות שסיימו את התכנית

הרבניות שסיימו את התכניתצילום: גרשון אלינסטון

הרב ריסקין, העניק לנשים את התואר ואמר: "הייתה לי הזכות לבחון בבחינה שבעל-פה את הרבניות אמירה ונוית. לבחינה הקצבתי זמן מסוים, אך בסוף ישבתי איתן שלוש שעות וחצי ורק רציתי להמשיך. אני מודה לכן שאני רווה נחת מכן, זה הדבר הכי טוב שיכול להיות, ואני מודה לקב"ה כי כאשר התחלנו, היו אנשים ששאלו על האפשרות להעניק הכרה זו לנשים, היום בארץ זו כבר לא שאלה".

מנהלת המכון למנהיגות הלכתית ע"ש סוזי ברדפילד, הרבנית דבורה עברון: "כדי להיות מנהיגות שרואה את כולם וכולן, עלינו להקפיד לקחת את חוויות החיים איתנו, את מה שלמדנו מאחרות ואת מה שלימדנו, מכיוון שרק מי שמבינה שבתוך עמה היא יושבת, תוכל להיערך לדברים שאינה מכירה בדרך, לקשיים ולאתגרים. נשים לומדות היום תורה ומשנה, גמרא, אגדה והלכה. כניסת נשים לעולם התורה מחייבת אותנו לאחריות. אין לנו את הפריווילגיה להיות לומדות תורה בלבד, אלא מרגע שניתנה לנו הרשות ללמוד קיבלנו על עצמנו את החובה לעשות".

הרבנית נוית צדיק, שקיבלה את התעודה אמרה כי היא באה "לתוכנית כדי ללמוד הלכה, כדי לדעת הלכה למעשה, הלכה פסוקה וברורה. אך היה לי חשוב לא פחות להיכנס ללימוד הבית מדרשי ולהבין איך ההלכה הגיע למסקנות שאליה היא הגיע. אני מאמינה שהתורה ניתנה לנו עם המון היגיון והמון חכמה. רק אם ניכנס בעומק לעולמה של תורה, נוכל להבין את ההיגיון והתבונה של יצירה אלוקית זו".