חדשות כיפה

הרב נחום נריה לכיפה: "בני עקיבא לא צריכה להתערב בענייני הר הבית"

בנו של מייסד מרכז ישיבות בני עקיבא יצא נגד החלטת התנועה לעודד את עובדיה לעלות להר הבית. "מצער מאוד שתנועת נוער דתית שרוצה להיות תורנית תכריז הכרזות כאלו", אמר

עולים להר הבית

עולים להר הביתצילום: SLiman Khader/FLASH90

"תנועת נוער ודאי לא צריכה להתערב בענייני הלכה", כך אמר היום (א') לכיפה הרב נחום נריה, ראש ישיבת תורה בציון ובנו של מקים מרכז ישיבות בני עקיבא, הרב משה צבי נריה, בתגובה להחלטת תנועת הנוער לעודד את עובדיה לעלות להר הבית. לדבריו, היחידים שמוסמכים לפסוק בנושא זה הם הרבנים הראשיים לישראל וכי אין לבני עקיבא מה לעסוק בכך. "מצער מאוד שתנועת נוער דתית שרוצה להיות תורנית תכריז הכרזות כאלו", הוסיף.

בשבוע שעבר פורסם כי בוועידת ההנהגה של בני עקיבא עברה החלטה לעודד את עובדיה לעלות להר הבית, ולהנהיג יום מיוחד בשנה שיעסוק ב"דרישת המקדש". ההחלטה מחייבת את אנשי ההנהגה ואת עובדי התנועה.

לדברי הרב נריה, אביו "מאוד נכסף לראות את הזמן שניכנס בקוממיות לארצנו ונראה בבניין מקדשנו, אבל מאוד שלל את הכניסה להר הבית מבחינה הלכתית. גדולי ישראל אמונים בזה על הפסיקה של הרב קוק, הרבנים הראשיים לישראל לדורותיהם וגדולי תורה אחרים. גם אם היום ישנן דעות אחרות ואי אפשר להשוות את המצב של פעם להיום, זה עדיין לא מתיר כניסה.

"הבעיה היותר משמעותית היא שגם השומרים וגם האחראים שנכנסים לא נזהרים בכל הדברים שצריך כשנכנסים, ואז זה פגיעה במורא מקדש. איסור מורא מקדש הוא איסור מדאורייתא. בשעה שנכנסים כל כך הרבה אנשים, ולא מתנהגים כמו שצריך - זו בעיה הרבה יותר משמעותית. חבל שתנועת נוער מתעסקת בדברים של פוסקי הלכה ומכריזה הכרזות בדברים שלא שייכים לתחום שלה".

הרב נריה הוסיף כי שאלת העלייה להר הבית היא שאלה הלכתית, "וגם הריבונות זו שאלה הלכתית בתוך זה, ולכן צריך לפנות אל הרבנים הראשיים או לגדולים שרוב הציבור סומך עליהם ולהציג בפניהם את השאלה, ולפי מה שהם יאמרו כך צריך לעשות". הוא הדגיש כי "זה לא עניינה של תנועת נוער. היא לא צריכה להתערב בענייני הלכה ובנושאי הלכה טהורים, גם אם הם משתייכים לבעיות פוליטיות או חברתיות.

"הרבנות הראשית מוסמכת בדברים. רבני ירושלים מוסמכים בדברים. גם אם גדולי תורה אחרים סבורים אחרת, תנועת נוער ודאי לא צריכה להיכנס לנושא הזה. מה זה תנועת נוער? זה נוער. מה הם שייכים לפסיקה בנושאים האלה. מי שאינו בין התחום הזה שלא ייכנס לזה.

"איך אמרו גדולי תורה? אנחנו לא צריכים להכניס את ראשינו בין הרים גבוהים וחכמי תורה שדנים בדברים וקבעו משהו מסוים. זה לא שייך להם (לבני עקיבא. ד.ל.), ולכן מצער מאוד שתנועת נוער דתית שרוצה להיות תורנית תכריז הכרזות כאלו. חבל שהם לא עוסקים בצדדים אחרים - לא בצד התורני אלא בצד החינוכי-פנימי. זה היה יותר מתבקש".

לדברי הרב נריה בבני עקיבא צריכים לעסוק "בצד הפוזטיבי, בכיסופים להר הבית, בביקורים מסביב לו. היום ירושלים צריכה חיזוק ועידוד. לא דווקא עלייה להר הבית. צריך את האמירה שזה שלנו, יישוב בירושלים - זה תפקידה של תנועת נוער, לא התעסקות בהלכה. הרבנות הראשית היא הסמכות הבלעדית בנושא".

בבני עקיבא אמרו בשבוע שעבר כי "התנועה החליטה לקיים אחת לשנה יום עיון לעובדיה בנושא בית המקדש שיוקדש לתפילה, לימוד ופעילות חינוכית ומעשית, תוך הצגת כל הצדדים ההלכתיים והלאומיים בנושא".

31.12.2017

1. צודק - שב ואל תעשה עדיף (חרדי אמיתי)

חבל שלקח לכם 100 שנה ללמוד מגדולי ישראל ף. אם לא הייתם עולים בחומה, עם הציונות שלכם ונשארים לחכות למשיח לא היתה שואה ולא היו כל הצרות שיש לנו כיום

דווח על תגובה לא ראויה
31.12.2017

2. בני עקיבא הרב נחום נריה והר הבית. (משה)

כל אדם סביר שהויכוח סביב העליה להר הבית היא פוליטית ולא דתית. ולכן לבני עקיבא כתנוער נוער בעלת גוון פוליטי ברור יש זכות מלאה להביע דעות--מאידך לגמרי לא בטוח שרבנים וראשי ישיבות שעוסקים בחינוך--מתעסקים בפוליטיקה. למה לערבב תחומים?

דווח על תגובה לא ראויה
01.01.2018

3. למס' 2 משה (נחום תקום)

ראשית זה דבר הלכתי מובהק ולכן כיון שתנועת בני עקיבא, היא רעיונית
ואין לה לפסוק הלכה וזה גם לא התחום שלה.
ובפרט שזה עלול לגרום קרע מיותר

דווח על תגובה לא ראויה
01.01.2018

4. זה שהוא הבן של... לא נותן לדעתו מעמד מיוחד הראוי לפרסום. מספיק שמנצל זאת למטרות אחרות (אביה)

דווח על תגובה לא ראויה
01.01.2018

5. די כבר לרבני ה"חרדים עם כיפה סרוגה" (נו באמת)

זה לא באמת דיון. הוא מניח יסודות לעצמו ועליהם הוא בונה בניינים חלולים.

עם כל הכבוד לציטוט מנפש החיים, שהוא דרך אגב חדש מאין כמוהו בהשקפת הרבנים לאורך הדורות, יש כאן שיקול אסטרטגי חשוב הרבה יותר- מי יאחוז במקום, אנחנו או הם?

כאשר השבנו לידנו את שטח הר הבית, והרבנות פספסה הזדמנות היסטורית והחליטה שלא ניתן לעלות כלל ואין שום פתרון, לא הייתה לנו שום טענה נגדית כאשר דרשו את השטח בחזרה. וכעת? העם מתחיל להתעורר- אנחנו רוצים את שלנו, את של אבינו!

עכשיו מעבר- יש כאן צורך לאומי- רבנים שלא מזהים את זה הם עיוורים, וכן- מותר לי לחשוב ככה.

תכלס לעניין הלכתי- אין כאן כמעט כלום, זה כבר כלכך נדוש לפתוח את כל החלק העיוני שוב. הטעם הידוע "אולי זה לא בדיוק המקום שבו מותר לדרוך בהיתר", נו באמת, יש כאן דברים חשובים יותר על המאזניים. גם חז"ל הבינו את זה בתקופתם כשהם קבעו את הכלל בעצמם- "טומאה דחויה בציבור".


לדוגמה, הפוסק בעל כפתור ופרח כתב בח"ו- "רבינו יחיאל דפריש ז"ל אמר לבוא לירושלים, והוא בשנת שבע עשרה לאלף השישי, ושיקריב קרבנות בזמן הזה. ואני מטרדתי להשלים עמו המלאכה לא שאלתיו מה נעשה מטומאתנו... אנכי בדרך לפני שילה שב למקומי, נזכרתי הלכה שאין לחוש על הטומאה כדאמרינן [=כמו שאנו אומרים] ב[מסכת] תמורה... שקרבנות צבור דוחין את השבת ואת הטומאה".

אני לא רוצה לפתוח את הדיון "האם ניתן לחדש את עבודת הקורבנות כיום", יגיע היום והדיון הזה יהיה רלוונטי מספיק בע"ה, כרגע פשוט מספיק שתפסיקו להפריע ותנו לעם ישראל לבטא את הצורך הבוער הפנימי שלו לשוב לאותו "בית תפילה" המאחד את העם!

דווח על תגובה לא ראויה
01.01.2018

6. הרב קוק צדק (יצחק)

הרב קוק צדק

דווח על תגובה לא ראויה
01.01.2018

7. זו בדיוק הסיבה שבעבר ריפה את ידי הדתיים בעליה לארץ שהיו הרבה רבנים שהתנגדו לציונות וראו בעליה לארץ חטא חמור (יהודי)

צריך לזכור שהיצר הרע לפעמים נדמה כתלמיד חכם

דווח על תגובה לא ראויה
02.01.2018

8. ל7 (יצחק)

נכון מאוד, לעניות דעתי זה הסיבה שאנשים שכמותך מעיזים לעלות להר ה' למרות שהרבנות הראשית פסקה שאסור...

דווח על תגובה לא ראויה
07.01.2018

9. שומעים לרבנים שרוב הציבור שומע להם (נכון )

הרב מלמד מחבר פניני הלכה חצי מיליון ספרים נקנו
מספיק חשוב.
הוא עולה אז גם בני עקיבא

דווח על תגובה לא ראויה
כתבו תגובה

המשך באמצעות

שכחתי סיסמה
אין לך שם משתמש באתר? צור חשבון

יצירת חשבון חדש

אני מאשר את תנאי השימוש באתר