הרב לאו נכח בחתונת הומואים? "מחלוקת על עמדתו של הקב"ה"

הרב ברוך אפרתי בטוח שהשתתפותו של של הרב בני לאו בחתונת שני גברים מסמלת את המחלוקת העמוקה בין הצד השמרני לליברלי, "המעשה הזה מבטא יותר מהכל את נקודת השבר של שני החלקים בציונות הדתית"

חדשות כיפה משה ויסטוך 28/01/18 13:44 יב בשבט התשעח

הרב לאו נכח בחתונת הומואים? "מחלוקת על עמדתו של הקב"ה"
הרב אפרתי, צילום: באדיבות המצולם

יו"ר ארגון רבני 'דרך אמונה', הרב ברוך אפרתי, משוכנע שנקודת השבר בציונות הדתית מחריפה, זאת על רקע השתתפותו של הרב בני לאו בחתונת 2 גברים.

"צריך להביט על המעשה הזאת באופן יותר רחב", הוא אמר בראיון ל'כיפה' וציין כי "הוויכוח היום בציונות הדתית לא מסתכם בנושא הנטיות ההפוכות, אלא הוא הרבה יותר יסודי ומהותי ועוסק בשאלה מהי תורה".

לדבריו, חלק ראשון במגזר הסרוג מתייחס לכך כאילו "התורה באה לשקף את מערכת הערכים שאני מאמין בה ולכן אני אשנה אותה כדי שתתאים לה". לעומת זאת, הוא אמר "האפשרות השנייה היא שמערכת הערכים שלי צריכה להתיישר ולהתעדן לפי ערכי התורה".

הרב אפרתי הוסיף כי "הנגזרת המאוד בוטה של המחלוקת הזאת היא ביחס לעבירות חמורות. התורה הגדירה מעשה של חיי אישות בין שני גברים כדבר מתועב. זו אמירה ערכית של התורה ולא רק אמירה הלכתית. ברגע שאדם אומר שהתורה הגדירה את מערכת היחסים הזאת כתועבה אך הוא מגדיר אותם כאהבה, וכ'כריתת ברית זוגיות', ואף מברך את הנוכחים בטקס, זו פשוט מחלוקת על עמדתו של הקב"ה".

הרב לאו מברכך את בני הזוג

הרב לאו מברכך את בני הזוגצילום: ללא קרדיט

לפני כשבועיים פורסם כי הרב לאו נכח בחתונת מכר שנישא לבן זוגו. בראיון ל'כיפה' הוא הסביר מדוע בחר להגיע בסיום טקס הקידושין, "מעמד הקידושין כמו שאנחנו מכירים אותו מקדמת דנה, הוא מעמד של איש ואישה ושכינה ביניהם. אני לא יודע לפענח את המשמעות הרוחנית של היקשרות גבר עם גבר לכן את מעמד הקידושין בחתונות כאלה אני מניח בצד, לא משתתף וכמובן גם לא עורך".

עם זאת, הוא הסביר מדוע כן לקח חלק קצר באירוע עצמו, "הרעיון ששני בני אדם מבקשים לכרות ברית זוגיות ביניהם, בעיניי זו הצלה ממוות לחיים, לא פחות. לחיות לבד זה כמו גזירת מוות וצריך לעשות כל מה שאפשר כדי להיחלץ מהמוות הזה". בנוסף לכך אמר הרב לאו כי למרות שעידוד לזוגיות בין שני גברים עלולה להוביל אותם למעשים אסורים, לדעתו השארתם בבדידות חמורה יותר ועשויה להובילם לשלוח יד בנפשם.

הרב אפרתי כאמור לא קיבל את עמדתו של הרב לאו ואמר כי "אפשר לפרש פרשנויות שונות ולגלות פנים בתורה שלא כהלכה ולעקם אותה כך שהיא תתאים לפרשנות הליברלית ובכך לתת לגיטימציה לתועבה, אבל זו לא אמת וזו לא דרכם של גדולי ישראל מכל הדורות ומכל המגזרים". לדבריו, "המעשה הזה של הרב בני לאו מבטא יותר מהכל את נקודת השבר של שני הכיוונים השונים שאליהם הולכים שני החלקים בציונות הדתית".

לסיום הוא ביקש להבהיר שדבריו נאמרו "מאהבה לכל מי שמתמודד ומתמודדת עם היצר החזק הזה. לפעמים אנו יושבים שעות כדי לפתור דילמות ערכיות ואנושיות של בעלי נטיות הפוכות. אני מתעסק בזה, ודברי לא מגיעים ממקום של סגירת האוזניים, אלא ממקום של הקשבה עמוקה והמשך סיוע, לצד מחויבות מוחלטת לעולם הערכי וההלכתי של התורה".

תוקף את מעשה הרב לאו. הרב שילת

תוקף את מעשה הרב לאו. הרב שילתצילום: יעקב, ויקיפדיה CC BY-SA 3.0

כזכור, מי שגם תקף את המעשה היה אחד מראשי ישיבת מעלה אדומים, הרב יצחק שילת, שתלה מכתב בפתח בית המדרש שבו כתב בין היתר כי הוא הזדעזע "לקרוא שאדם המכהן כרב קהילה בירושלים ביקר ב'חתונה' של שני גברים, והצדיק את המעשה ואף ראה בו 'אמירה ציבורית'".

בהמשך הוא הדגיש כי "האמפתיה למצוקתו האמיתית של אדם אין פירושה היתר לפרוץ כל נורמה דתית. יש דרכים אחרות להזדהות עם מצוקה". עוד הוא אמר כי להכריז על "חתונה"  – זה להכריז מרד בה' ובתורתו".

רב נוסף שהתבטא בעבר בנושא הוא הרב רונן נויבירט. הרב סירב להתייחס להתנהלותו של הרב לאו מאחר ולא היה מעוניין להשתתף במה שכינה "מלחמות רבנים", אך על דעתו ניתן ללמוד מהדברים שכתב בדף הפייסבוק שלו לפני מספר חודשים בזמן סערת ח"כ לשעבר מש"ס יגאל גואטה שנכח בחתונת אחיינו ההומו ובשל כך אולץ להתפטר מהמפלגה.

"לא מעוניין לקחת חלק ב"מלחמת הרבנים"

"לא מעוניין לקחת חלק ב"מלחמת הרבנים"צילום: כיפה

"על הכתוב בתורה אין לערער ומשכב זכור הוא אחד מאיסורי העריות החמורים ביותר", הוא כתב אך בהמשך הוסיף כי "קשר עמוק בין אנשים נוצר במקום של חמלה, מהבנה שכולנו בני אדם, לכולנו חולשות וכולנו עלולים לטעות. ניכור חברתי נוצר במקום של שיפוטיות, התנשאות ורוע לב. לא בכדי אמור חז"ל – "כל הפוסל - במומו פוסל". לפסול אחרים זו שכבת ההגנה הכי טובה להסתיר את החולשות של הפוסל".

עוד הוא ציין כי "מותר ולגיטימי להתנגד לבחירה של אדם כלשהו, אבל לשפוט אותו על בחירתו זה לא התפקיד שלנו. אנשים כה רבים נכווים מאש השיפוטיות שמתפשטת בחברה הדתית והגיע הזמן שנעצור לרגע את השטף הזה ונתחיל לדבר על חמלה".

הרב נויבירט, שערך את הלווייתו ואזכרתו של אמיר פרשר גוטמן ז"ל, כתב גם כי "כפי שכתבתי בפתח הדברים, האיסורים הם ברורים וניסיון להתיר את האסור הינו חסר תכלית . עם זאת, מעולם לא עמדתי בניסיון זה ולכן לעולם לא אשפוט אדם בעל נטיות חד-מיניות על הבחירה שלו. ההיפך הוא הנכון, אתייחס אליו באהבה וכבוד כמו לכל אדם אחר, עם הרבה אמפטיה וחמלה".