הרב בזק: לציונות הדתית יש מורי דרך נוספים מלבד הרצי"ה

הרב בזק לא חולק על גדולתו של הרב צבי יהודה, אך גם לא סובר שמרבית באי כנס אחדות הרבנים היו מתלמידיו, כפי שכתב הרב אבינר, "יצירת המשוואה: רבני הציונות הדתית = תלמידי הרב צבי יהודה אינה מכבדת גישות אחרות"

חדשות כיפה משה ויסטוך 17/05/18 14:49 ג בסיון התשעח

הרב בזק: לציונות הדתית יש מורי דרך נוספים מלבד הרצי"ה
כנס הרבנים בשבוע שעבר, צילום: אריה מינקוב

הרב שלמה אבינר התייחס השבוע לכנס האחדות של הרבנים וכתב כי הוא הורכב בעיקר מתלמידי הרב צבי יהודה. הרב אמנון בזק חלק היום (חמישי) על קביעה זו וטען כי כוונת מארגני האירוע הייתה שונה בתכלית.

בדף הפייסבוק שלו כתב הרב כי לדעתו, התכוונו מארגני הכנס, "מתוך הכרה בזרמים השונים בתוך הציונות הדתית, ליצור תחושה של אחדות, כדי שגם בעניינים השנויים במחלוקת יתקיים דיון מתוך כבוד והערכה לעמדות השונות".

לדבריו, "אין חולק על כך שהרב צבי יהודה זצ"ל היה מנהיג רוחני דגול ורב השפעה, שהעמיד תלמידים הרבה. אולם, לציונות הדתית יש מורי דרך נוספים, כדוגמת מרן הגרי"ד סולובייצ'יק זצ"ל, או מו"ר הרב עמיטל והרב ליכטנשטיין זצ"ל, שעולמם הרוחני היה שונה בנקודות מהותיות מזה של הרב צבי יהודה, ורבים מתלמידיהם שנכחו בכנס, לא מגדירים את עצמם כ'תלמידי הרב צבי יהודה'".

הרב אבינר והשר אריאל בכותל

האם באי הכנס היו תלמידיו של הרב צבי יהודה?צילום: דוברות השר אריאל

במאמר שכתב הרב אבינר ב'כיפה' הוא אמר על כנס הרבנים כי "זה משמח מאוד לראות יחד כל כך הרבה תלמידי חכמים תלמידי מרן הרב קוק ורבנו הרב צבי יהודה". לדבריו, גם אם לא כולם מוגדרים כתלמידי הרצי"ה, "כולם שייכים לענייננו הגדול: תחיית האומה בארצה על פי תורתה".

הרב בזק טען כנגד אמירה זו כי "יצירת המשוואה: רבני הציונות הדתית = תלמידי הרב צבי יהודה אינה מכבדת גישות אחרות, ואינה מכירה בזכותו של אדם להגדיר לעצמו את רבותיו. יש בכך ניסיון להשליט עמדה אחת בלבד על הציונות הדתית, ולהתעלם מהמגוון החשוב שיש בתוכה".

לסיום ציין כי "יש לקוות, שההשפעה המרכזית של הכנס תהיה הכבוד וההערכה לאסכולות שונות, ברוח דבריו של הרב מלמד בקריאתו לכל גווני הציבור להשתתף בכנס: 'ציבור הוא מגוון. חז"ל אמרו שכשם שפרצופיהם שונים כך דעותיהם שונות. יש מגוון, וחז"ל אמרו שיש שבעים פנים לתורה, התורה מתרחבת באמצעות שבעים הגוונים. כמובן שיש פעמים שעוברים את הגבולות, אבל בסך הכל הגוונים הרבים מעשירים את אורה של תורה'".