הרב אליהו: "תמיד יהיו בודדים שלא יוכלו לשבת עם אחרים"

אחד ממארגני כנס הרבנים התייחס בראיון ל'שביעי' לטענת הדרת הנשים, "בחרנו לעשות כנס רק לגברים, אבל היו בעבר גם כנסים משותפים". על מערך הכשרות של צהר: "לא חוקי. מפרקים את הממסד ומערערים אותו"

חדשות כיפה חדשות כיפה 03/05/18 12:26 יח באייר התשעח

הרב אליהו: "תמיד יהיו בודדים שלא יוכלו לשבת עם אחרים"
הרב שמואל אליהו, צילום: יחצ נבו כץ

רב העיר צפת ומי שנמנה בין חברי הוועדה שארגנה את כנס "עין בעין", הרב שמואל אליהו, התייחס בראיון לעיתון "שביעי" שיפורסם בשבת הקרובה לסערה סביב אי הזמנת רבניות לכנס, למעמד הרפורמים בישראל וליחסו כלפי רבני ארגון "צהר" ומיזם הכשרות שהקימו.

"תמיד יהיו בודדים שלא יוכלו לשבת עם אחרים, זה טבעי", הוא אמר לאליהו גליל והדגיש, "אנחנו מוכנים לעבוד עם כל מי שרוצה לעבוד יחד. מאות רבנים נרשמו, ואני מאמין שעד לסוף ימי ההרשמה נגיע לאלף".

בנוגע לכנס הרבנים עצמו, שייערך ביום חמישי הבא בבנייני האומה בירושלים, אמר הרב כי המטרה היא להביא את הדיונים התאורטיים לכדי ביצוע מעשי בשטח, "המטרה שלנו היא להביא לאיחוד כוחות של רבני הציונות הדתית.

"כשאנחנו פועלים יחד, נוצרת מכפלת כוח. בכנס יהיו שולחנות עגולים שכל אחד יוכל לבחור לאיזה מהם הוא מצטרף, ומכל שולחן תצא בסופו של דבר מסקנה מעשית. זה לא עומד להיות כנס תאורטי. אנחנו רוצים להשפיע על המציאות ולפעול בה. מהכנס ייצאו אמירות משמעותיות עם השלכות מעשיות ויהיה ועד פועל שינסה ליישם את המסקנות שיתקבלו".

הרבנים בערב לזכרו של הרב שפירא

"השנה בחרנו לעשות כנס רק לגברים". תמונת ארכיון רבנים בערב לזכרו של הרב שפירא
צילום: שחר כהן

הרב הדף את הביקורת שהשמיעו לא מעט רבנים ורבניות על כך שהאירוע סגור לנשים, "בשנה הקודמת היה במקביל גם כנס לנשים, לא בגלל שמישהו הכריח אלא כי אנחנו מאמינים שלנשים יש תפקיד חשוב בקהילה. השנה בחרנו לעשות כנס רק לגברים, אבל היו בעבר גם כנסים משותפים וגם כנסים נפרדים, שבהם עסקנו בנושאים רגישים ואפילו נפיצים, בצניעות וברגישות".

ביקורת לא קטנה מתח הרב על מיזם "דורשות טוב" של ארגון 'קולך' וכדוגמא ליחס החיובי שלו בנוגע למקום הנשים בעולם התורני ציין את פועלה של רעייתו. "לא היה בצפת ולא ב-99.9 אחוזים מבתי הכנסת בארץ", הוא טען בנוגע לפרוייקט השנתי, "מי עומד מאחורי זה? אותו מיעוט שלא עובר את אחוז החסימה.

"בשבת האחרונה אשתי העבירה שישה או שבעה שיעורים לנשים, מבלי שידעה בכלל על קיומה של השבת הזאת. היא עשתה את זה בטבעיות וללא התרסה, כמו שעשתה בשבת שלפניה וכמו שתעשה בשבת שאחריה. נשים שמנסות לבוא ולומר 'אנחנו כמו גברים', הן נשים שמעוותות את ההעצמה. נשים לא צריכות להיות גברים, אלא נשים. הבלבול הזה הוא איסור 'לא ילבש' ברובד הכי עמוק שלו".

על יחסו למיזם הכשרות החדש של ארגון 'צהר', אמר הרב אליהו שמשמש גם כחבר מועצת הרבנות הראשית, כי הוא "לא חוקי" וכי "אין לו כלים מתאימים להתמודד עם מגוון בעיות הכשרות. אם מישהו יזייף את התעודה שלהם, למשל, אין להם שום דרך להילחם בזה, כי המערך שלהם לא מגובה בחוק למניעת הונאה בכשרות. לכן אני לא רואה איך הם מצליחים לעשות תיקון אמיתי במערכת הכשרות, תיקון של בעיות הכשרות".

לדבריו, "לכל ארגון שהם אנטי ממסדיים יש הילה מושכת, אבל צריך לומר פה את האמת: הנזק במהלך הזה עולה על התועלת, מכיוון שהם מפרקים את הממסד ומערערים אותו".

הרב דובדבני היה רק הסנונית. חברי צהר

חברי מערך הכשרות של צהרצילום: יוסי זליגר

ביחס לשאלה האם בעקבות דעה זו, הוטל חרם על רבני הארגון והם לא הוזמנו לכנס, ענה הרב: "לא חרם, חס וחלילה. הרב אליהו בלומנצוויג והרב אלישע אבינר, שנמצאים בוועדה המארגנת, מזוהים עם צהר, וגם בקרב הנרשמים יש רבנים שמזוהים עם הארגון".

לסיום הביע הרב אליהו ביטחון רב בכך שבסופו של דבר פני הציונות הדתית לאחדות ולא לפיצול, "ברור שתהיה יותר אחדות. אי אפשר לפספס את זה. הציבור הדתי נהיה יותר משמעותי בכל מקום: בעולם הישיבות, בצבא, באקדמיה, בכלכלה ובמערכת המשפט, אפילו בעולם התקשורת. יש גם יותר מעורבות בפוליטיקה הישראלית, ברמה המקומית והארצית".

עוד אמר כי "גם הציבור החרדי מתעצם ומתחיל להתערות בחברה הישראלית. בטווח הרחוק התהליך הזה מביא ליותר אחדות, כי כולם נהיים שותפים להערכתה של המדינה ושל חשיבותה. יש קצוות בעם, אבל המרכז מאוחד ומחבר אותם. האחדות הזו היא לא דבר קל, אבל אי אפשר להתעלם מהתהליך החיובי שמתרחש מול עינינו".