"הרבנות מחפשת להתעמר בבתי עסק"

בארגון "השגחה פרטית" טוענים כי פקחי הרבנות ממשיכים לחלק קנסות לעסקים שאינם מחזיקים בתעודה אך מפרטים את הסטנדרטים ההלכתיים שלהם, למרות פסיקת בג"ץ שאוסרת זאת

חדשות כיפה חדשות כיפה 24/12/17 21:21 ו בטבת התשעח

"הרבנות מחפשת להתעמר בבתי עסק"
מסעדה. אילוסטרציה, צילום: shutterstock

הסאגה המשפטית סביב הכשרות נמשכת. מספר חודשים אחרי פסיקת בג"ץ, ולמרות שהותר לבעלי עסקים שאינם מחזיקים בתעודת כשרות של הרבנות להעיד על הסטנדרטים ההלכתיים בעסק ועל אופן הפיקוח עליהם, בארגון "השגחה פרטית" טוענים כי אגף הכשרות ברבנות מסרבים ליישר קו. לפי טענת הארגון, רק לאחרונה כרבע מהעסקים שעובדים עמו קיבלו קנסות והתראות מפקחי הרבנות.

לדברי הארגון, בשלושת החודשים האחרונים כ-11 מבתי העסק הנתונים תחת פיקוח של "השגחה פרטית" קיבלו קנסות והתראות לפני מתן קנס. עוד אמרו כי ברבנות טוענים כלפיהם שבעלי העסקים עוברים על נהלי אגף הכשרות בכך שהם מציגים נוסח הצהרה המפרטת את הסטנדרטים ההלכתיים בעסק ומיהו הגורם המפקח על כך. לדבריהם, מבדיקה משפטית עולה כי האכיפה המוגברת כנגד העסקים מתבססת על שינוי הנחיות חד-צדדי שבוצע לאחרונה באגף הכשרות ברבנות הראשית.

במכתב ליועץ המשפטי לממשלה ד"ר אביחי מנדלבליט, על רקע הטענות של ארגון "השגחה פרטית" בדבר הטרדות לא-חוקיות מצד פקחי הרבנות, מבקשת עו"ד רעות קלינברגר מהמחלקה המשפטית של ארגון "עתים" לבחון את חוקיותן של ההנחיות החדשות באגף הכשרות, ואת אופן אכיפתן על עמותת "השגחה פרטית".

בפניה ליועמ"ש, נכתב בין היתר כי:"קביעת מחלקת הונאה בכשרות כי 'הצגת בית עסק כמושגח או מפוקח לעניין כשרות על ידי גוף בלתי מוסמך מהווה עבירה על החוק גם אם לא מצוינת במפורש המילה 'כשר' מנוגדת לפסיקה מפורשת, ודינה להתבטל', במסגרת ההצהרה מוצג 'מצג אמת' בדבר הסטנדרטים ההלכתיים הנהוגים בו, אופן הפיקוח והבהרה מפורשת כי בית העסק המציג הצהרה זו אינו מחזיק בתעודת הכשר, כהגדרתה בחוק.

"לאור ניגוד העניינים המובנה בו מצויים עובדי אגף הכשרות ברבנות הראשית, לא יהא זה מופרך לשער כי מדיניות זו, המכוונת לבתי עסק שבחרו שלא להתקשר אגף הכשרות ברבנות הראשית, עולה כדי התערבות בלתי הוגנת"

בנוסף, פנתה חברת הכנסת רחל עזריה מ"כולנו" אל היועמ"ש ובקשה את התערבותו בהתקשרות בין הצדדים והסדרת הנושא בהקדם, ומסרה בתגובה: "נראה שהרבנות אינה מכבדת את פסיקת בג"ץ ומחפשת להתעמר בבתי העסק, על אף שהם הקפידו לא לחרוג מהנחיות בית המשפט. זה כבר זמן מה שמלחמות רבות מנוהלות על גב בתי העסק ולדבר אין סוף. אני דורשת מהיועמ"ש לממשלה להתערב בהקדם על מנת לעצור את חלוקת הקנסות".

ח"כ עזריה עומדת בראש "השדולה לכשרות קהילתית" העוסקת בין היתר במקרים של בעיות מול הרבנות בענייני השגחה וכשרות. השדולה תתכנס לדיון בכנסת מחר, ותבחן מודלים כלכליים שונים להורדת יוקר הכשרות.

אהרון ליבוביץ, ראש ארגון "השגחה פרטית", אמר כי ״הרבנות הראשית, מי שאמורים לדאוג לכשרות בשם המדינה - הם אלה שבפועל פוגעים בה ורומסים אותה, תוך התעלמות בוטה מהחוק. אלה לא קנסות, וצריך להפסיק לקרוא להם ככה. זאת סחיטה באיומים. ברבנות הראשית מוכיחים פעם אחרי פעם שהם מוכנים לעבור כל גבול כדי לשמר בידיהם את מוקדי הכח. ככה בדיוק הם איבדו את אמון הציבור, והגיע הזמן לשים לזה סוף״.

עו"ד אלעד קפלן, מנהל המחלקה המשפטית בארגון "עתים" ציין כי: "ההצהרות המוצגות על ידי מסעדות שמקבלות שירותי פיקוח מארגון 'השגחה פרטית' תואמות את הוראות הדין, את תכלית החוק, ואת פסיקת בית המשפט מספטמבר 17'.

"לפיכך, חלוקת הקנסות, כמו גם התראות לפני מתן קנס על ידי אגף הכשרות, נעשות בניגוד לדין. התנהלות זו מהלכת אימים על בעלי העסקים, ומובילה לפגיעה קשה בפעילותם. פנינו ליועץ המשפטי לממשלה בבקשה להבהיר את עמדתו ולהביא למדיניות אכיפה חוקית והוגנת".

קראו את תגובת הרבנות הראשית.

👈 ביום ראשון כ"א אדר ב (31.3.24) תחת הכותרת "האומץ לדבר על זה" יתקיים כנס מיוחד בנושא מתמודדי נפש בצל המלחמה. לפרטים נוספים לחצו כאן