הממשלה החליטה: דינה זילבר לא תעסוק יותר ב'הדרת נשים'

הטיפול בסוגיות של הפרדה מגדרית יצא מתחום סמכותה של המשנה ליועץ המשפטי, שהתנהלותה בנושא עוררה בעבר לא מעט סערות. בממשלה הוחלט להעביר את סמכויות הטיפול בנושא לרשות לקידום מעמד האישה במשרד לשוויון חברתי. סמוטריץ: "במדינה מתוקנת דינה זילבר הייתה הולכת הביתה מזמן"

חדשות כיפה אבישי גרינצייג, בשבע 24/08/17 08:35 ב באלול התשעז

הממשלה החליטה: דינה זילבר לא תעסוק יותר ב'הדרת נשים'
הודרה מענייני הדרה. דינה זילבר, צילום: Yonatan Sindel/Flash90

אחרי שנים שבהן עמדה המשנה ליועמ"ש דינה זילבר בחוד החנית של המאבק בהדרת נשים, החליטה הממשלה ליטול את סמכויותיה בנושא זה ולהעבירן לידי הרשות לקידום מעמד האישה במשרד לשוויון חברתי. למעשה ההחלטה מסירה את השיניים המשפטיות מסוגיית ההפרדה המגדרית, ומעבירה את הטיפול בנושא לידי משרדי הממשלה השונים. המשרדים יקבעו את המדיניות, כאשר המשרד לשוויון חברתי ירכז את העיסוק בסוגיה מול משרדי הממשלה. כך מפרסם, אבישי גרינצייג בעתון 'בשבע' שיפורסם השבת הקרובה

זילבר, שהפכה להיות סדין אדום בעיני הימין והמפלגות הדתיות, סופגת קיצוץ שני בסמכויותיה לאחר ששרת המשפטים הפקיעה מידיה לפני חצי שנה את סמכות אכיפת החוק ביהודה ושומרון. שרת המשפטים איילת שקד אומרת ל'בשבע' כי היא נעתרה לבקשתה של השרה לשוויון חברתי להעביר את הסמכויות למשרד לשוויון חברתי, וכי "משרד המשפטים אינו צריך לעסוק ביישום מדיניות של משרדים אחרים אלא בנושאים משפטיים".

בשנים האחרונות פעלה דינה זילבר נגד רשויות מקומיות וגופים ציבוריים שונים שקיימו אירועים בהפרדה מגדרית, באופן שנתפס כמוגזם בעיני לא מעט גורמים. לפי דו"ח של משרד המשפטים משנת 2013 אסור לרשויות ציבוריות לארגן אירועים בישיבה נפרדת או בהפרדה אחרת כלשהי. הדו"ח מצמצם את האיסור כאשר מדובר על "אירוע בעל אופי דתי מובהק שעיקרו פולחן דתי או טקס דתי". היועמ"ש דאז וינשטיין מינה את זילבר כאחראית על יישום הדו"ח, וכך בין שלל פעולותיה זילבר איימה בסנקציות נגד אוניברסיטת בר-אילן אם לא תאפשר לנשים לשיר בטקס יום הזיכרון לשואה, זאת למרות שגם גברים לא תוכננו לשיר באירוע. כמו כן, בעקבות האירוע "מרימים לכיפור" כתבה זילבר לעיריית תל אביב כי אסור לה לאפשר אירוע פרטי שבו מופיעים זמרים גברים בלבד אם הוא מתקיים במרחב הציבורי, צעד שעורר זעם ציבורי לא קטן.

במקרה אחר שלחה זילבר לרמטכ"ל מכתב נזעם בעקבות ידיעה שפורסמה על כך שמח"ט גבעתי עופר וינטר העדיף שבאירוע של החטיבה ישיר זמר ולא זמרת. כעבור זמן קצר התברר כי הידיעה שגויה וחסרת בסיס עובדתי, ובעקבות כך היועץ המשפטי דאז יהודה וינשטיין אף נזף בה על האופן שבו זילבר עוסקת במה שמכונה "הדרת נשים".

 

מי שעוד נדרש לנושא הוא ח"כ בצלאל סמוטריץ', ששלח מכתב ארוך ליועמ"ש מנדלבליט ובו טען כי זילבר מפרה את הסטטוס-קוו בלי בסיס חוקי, ולמעשה פועלת בחוסר סמכות מוחלט כאשר היא טוענת שכל הפרדה מגדרית היא הדרת נשים, בעוד החוק מתיר במפורש הפרדה מגדרית. במכתבו טען סמוטריץ' כי הדו"ח של משרד המשפטים פעל כדי לקדם את ערכי החברה החילונית באצטלה משפטית ובז לעולם הערכים הדתי. את מכתבו סיים סמוטריץ' בדרישה לעצור את יישום הדו"ח ולאפשר הפרדה מגדרית באירועי תרבות ובמוסדות להשכלה גבוהה.

מנדלבליט בחר להתעלם ממכתבו של סמוטריץ', אך אסר על זילבר לשלוח מכתבים וחוות דעת בנושא ללא אישורו. למרות זאת, בניגוד להוראותיו של מנדלבליט שלחה זילבר לפני כחודש חוות דעת הטוענת כי ההפרדה המגדרית בחופי הים עשויה לגרום לפגיעה בלתי מידתית בחופש התנועה ובזכות לכבוד של בני המין שאינם מורשים לעבור. לדברי גורמים המעורים בנושא, חוות דעת זו הייתה הקש ששבר את גב הגמל והובילה להחלטה ליטול מידיה את הסמכויות ולהעבירן לידי הרשות לקידום מעמד האישה.

"ההתנהלות של דינה זילבר בשנים האחרונות, שהגדירה כל הפרדה מגדרית כהדרת נשים פסולה, הייתה בלתי חוקית בעליל, כפי שפירטתי במכתבי באריכות", אומר סמוטריץ' בתגובה לדברים. "יותר מדי משפטנים בשירות המדינה מרשים לעצמם לעשות דין לעצמם, להתעלם מלשון החוק הברורה ולכפות בכוחניות על החברה הישראלית הכרעות ערכיות בסוגיות של אמונות ודעות השנויות במחלוקת ציבורית. הניסיון לכפות על החברה הישראלית חינוך מחדש לערכים רדיקליים באמצעות כלים משפטיים הוא בלתי נסבל ויש לשים לו סוף".

סמוטריץ' מברך על החלטת הממשלה לקצץ בסמכויותיה של זילבר, אך טוען כי מדובר בפתרון חלקי בלבד: "הוצאת הטיפול בנושא מידיה של זילבר היא צעד נכון שהובילה שרת המשפטים, אבל אין בו די. במדינה מתוקנת דינה זילבר הייתה הולכת הביתה מזמן. יש להחזיר את השיח הערכי למגרש הדמוקרטי, ולדחות על הסף כל ניסיון של משפטנים לכפות את דעתם בניגוד לחוק ולשכל הישר".

👈 ביום ראשון כ"א אדר ב (31.3.24) תחת הכותרת "האומץ לדבר על זה" יתקיים כנס מיוחד בנושא מתמודדי נפש בצל המלחמה. לפרטים נוספים לחצו כאן