היחידה שלא חתמה על הגדלת הייצוג הנשי ברבנות: ח"כ מועלם

חברת הבית היהודי לא הצטרפה ליוזמת כמעט כל חברות הכנסת להגדלת שיעור הנשים באסיפה שתבחר את מועצת הרבנות הראשית. ח"כ מועלם רפאלי: "הצעה דומה נפלה בעבר. אני פועלת במטרה להביא להסכמה רחבה"

חדשות כיפה משה ויסטוך 24/05/18 14:37 י בסיון התשעח

היחידה שלא חתמה על הגדלת הייצוג הנשי ברבנות: ח"כ מועלם
שולי מועלם, צילום: מרים אלסטר/פלאש 90

27 חברות כנסת הגישו בתחילת השבוע הצעת חוק להגדלת הייצוג הנשי באסיפה הבוחרת את מועצת הרבנות הראשית. מי ששמה בלט בהיעדרו זו יו"ר סיעת הבית היהודי ח"כ שולי מועלם רפאלי והיום (חמישי) היה מי שמתח על כך ביקורת.

"באוקטובר יש בחירות למועצת הרבנות הראשית הגוף שמחליט על מדיניות נישואין, גירושין, גיור ועוד", צייצה בטוויטר יו"ר תנועת נאמני תורה ועבודה תהלה פרידמן.

לדבריה, "כל חברות הכנסת חתמו על הצעת חוק להגדלת אחוז הנשים בגוף הבוחר. לא במועצה-שם אין נשים בכלל. בגוף הבוחר. בעצם כמעט כל חברות הכנסת. נחשו מי לא. ותראו מופתעים". פרידמן, שתנועתה לצד ארגון צהר ומכון עתים עומדים מאחורי היוזמה לצד חברות כנסת רבות, התכוונה לחברת הבית היהודי שלא חתמה על ההצעה.

בהצעת החוק, שעליה חתומות כמעט כל חברות הכנסת לרבות אלו הדתיות רחל עזריה עליזה לביא ורויטל סויד, נכתב כי יש להגדיל את הגוף הבוחר ל-200 חברים (לעומת 150 כיום) וכן לשלש את שיעור הייצוג הנשי בו מ-11% כיום לכשליש.

ח"כ מועלם רפאלי התייחסה לביקורת שנמתחה עליה ואמרה ל'כיפה' כי "ארגון צהר פנה אלי עם ההצעה ואמרתי שאני מאד מאמינה שצריך לעשות את השינוי הברוך הזה , ומה שנכון לגוף הבוחר רבני עיר שבו יש 30% נשים נכון ביתר שאת לגוף שבוחר את הרבנים הראשיים. הצעת החוק מוסיפה בנוסף לייצוג הנשי , גם הגדלת כוחם של רבני הציונות הדתית המכהנים ביהודה ושומרון  ובהתיישבות העובדת, ולכן ברור שאני תומכת בחוק זה".

אם כן, מדוע היא לא הצטרפה ליוזמה הנוכחית? "הצעת חוק חשובה זו עלתה בכנסת הקודמת ולצערי לא הצלחנו להביא אותה לידי הסכמה", המשיכה חברת הבית היהודי להסביר וציינה כי "כמי שמעוניינת להביא את ההצעה הזו לידי סיום ושינוי מבורך בגוף הבוחר, אני מקיימת שיח עם רבני הציונות הדתית ובראשם הרב דרוקמן במטרה להביא להסכמה רחבה בנושא מהותי כל כך של חיבור הרבנות הראשית לכל חלקי החברה הישראלית".

עוד אמרה כי היא "מאמינה בזה מאד וחושבת שאפשר לקדם את זה ואמשיך לפעול בשיתוף פעולה עם הארגונים השונים כדי להצליח". לסיום, היא ענתה בעקיפין לביקורת של נאמני תורה ועבודה והדגישה כי "בשולי הדברים חשוב לי לומר כי מטעם ארגון נאמני תורה ועבודה מעולם לא דיברו איתי בנושא".

דברים ברוח דומה כתבה יו"ר סיעת הבית היהודי בקבוצת וואטסאפ סגורה של נשות המפלגה. פרידמן עצמה חידדה בהמשך בציוץ נוסף למי כוונו דברי הביקורת שלה וכתבה: "אין לי שום טענה אישית על שולי מועלם. יש לי טענות על מדיניות הבית היהודי בנושאי דת ומדינה".

כנס הרבנות הראשית

כנס הרבנות הראשית. האם מועלם תומכת בהגדלת הייצוג הנשי?צילום: יעקב כהן. דוברות הרבנות הראשית

יש לציין כי כבר בשנת 2013, לפני הבחירות הקודמות לאסיפה הבוחרת את מועצת הרבנות הראשית, הגישו ח"כ אלעזר שטרן והשר לשעבר שי פירון הצעה דומה לזו הנוכחית ובה דרשו להגדיל את מספר חברי האסיפה ל-200 ואת ייצוג הנשים בה ל-25%. עם זאת, הצעה זו נפלה ולא הבשילה לכדי חקיקה.

בנוסף יש לציין כי הסיכוי להעברת הצעת החוק של חברות הכנסת נחשב נמוך מאחר והסיעות החרדיות צפויות להיאבק בו ולהפעיל את זכות הוטו שלהן בנושאי דת ומדינה.

מתנועת נאמני תורה ועבודה נמסר כי המהלך שלהם הוא "משותף עם צהר שהיו בקשר רציף עם ח"כ מועלם. בנוסף היינו בקשר עם גורמים אחרים בבית היהודי שמעורבים בדבר". לדבריהם, "רצינו שח"כ מועלם תוביל את המהלך, לא רק תצטרף אליו. ולמרות הזדמנויות אינספור והמתנה ארוכה לתשובה לא רק שבסוף היא לא חתמה על הצעת החוק - וזו עובדה - אלא גם הביאה לעיכוב הנחת הצעת החוק מה שכנראה מטרפד את הסיכוי שלה לעבור".

עוד נמסר מטעם התנועה כי "מצער מאוד שכך הם פני הדברים וחבל שזה מגיע לכך שרק אחרי שמשהו יוצא לתקשורת היא מודיעה על תמיכה. למרות כל האמור לעיל אנחנו חושבים שלא מאוחר מדי, היא יכולה להגיש הצעת חוק זהה ולהצטרף למהלך ולקדם אותו בקואליציה כדי שנספיק להעביר את החוק לפני הבחירות למועצת הרבנות שנמצאות ממש בפתח הדלת ושלא נתבזה שוב כמו בפעם הקודמת. אנחנו מעריכים את עבודתה של ח"כ שולי מועלם ובטוחים שנצליח לקדם זאת יחד".