"החוק הפולני מעמיד בסכנה את הדיון החופשי"

ביד ושם הביעו צער על אישור החוק שאוסר לקשור בין פולין לפשעי השואה, ואמרו. ח"כ מועלם: "אכריז מעל כל במה אפשרית שחלק מהפולנים היו חלק ממכונת ההשמדה הנאצית". השר כץ קרא להחזיר את השגרירה להתייעצות

חדשות כיפה חדשות כיפה 01/02/18 11:40 טז בשבט התשעח

"החוק הפולני מעמיד בסכנה את הדיון החופשי"
צילום: פלאש 90. יוסי זליגר

תגובות קשות בישראל לאישור החוק שעבר אמש (ד') בסנאט הפולני, שאוסר לקשור בין פולין לפשעי השואה. ביד ושם הביעו צער על המהלך ושר התחבורה ישראל כץ אף קרא להחזיר את שגרירת ישראל להתייעצות מידית. 

"מצער מאוד שבפולין בחרו, למרות הכשלים בניסוחו הנוכחי ולמרות המחאות החריפות, לאשר את החוק הבעייתי שעלול לגרום לעיוות האמת ההיסטורית בשל ההגבלות שהוא מציב על התבטאויות שונות בנוגע לשותפות של חלקים מהאוכלוסייה הפולנית - במישרין ובעקיפין - לפשעים שבוצעו על אדמתם בתקופת השואה", אמרו ביד ושם.
 
"יד ושם חוזר ומדגיש כי אין ספק שהמושג 'מחנות השמדה פולניים' הוא טעות. מחנות ההשמדה הוקמו בפולין הכבושה על ידי גרמניה הנאצית במטרה לרצוח את בני העם היהודי במסגרת תכנית 'הפתרון הסופי'. אולם החוק שעבר אמש בסנאט הפולני מתייחס לאלמנטים נוספים שמעמידים בסכנה את הדיון החופשי והכנה בחלקם של בני העם הפולני ברדיפת היהודים באותה תקופה.

"יד ושם ימשיך לתמוך במחקר החותר לחשיפת האמת המורכבת של יחס האוכלוסייה הפולנית ליהודים בתקופת השואה, ויקדם פעולות חינוך והנצחה ברוח זו".

בריאיון לגל"צ הגיב השר ישראל כץ, על אישור החוק, ואמר: ""קורא לנתניהו להורות מיד על החזרת השגרירה בפולין להתייעצות". השר זאב אלקין אמר מצדו כי "מדינת ישראל היא לא חנות מכולת. אם מחזירים את השגרירה זה בשיח של ארבע עיניים, לא ברדיו. אבל ברור שצריך לקיים מחאה". 

 יו"ר סיעת הבית היהודי, ח"כ שולי מועלם רפאלי, אמרה כי "ההצבעה אתמול בסנאט מחייבת החזרת השגרירה מפולין להתייעצויות בארץ. הבחירה של הפולנים שלא לנהל שיח עם מדינת ישראל היא סטירת לחי לניצולי השואה ולעולם היהודי כולו.

"כל חיי אני עוסקת בהנחלת זיכרון השואה והחיים היהודיים לפני ואחרי. עד היום הגעתי פעמים רבות לפולין. העדויות בשטח ועדויות ניצולי השואה וחוקרי שואה מפולין ומהעולם כולו, מבהירים ללא צל של ספק שהפולנים היו מעורבים באופן ישיר ועקיף ברצח יהודים במהלך המלחמה ולאחריה.

"בפעם הבאה שאהיה בפולין אכריז מעל כל במה אפשרית שחלק מהפולנים היו חלק ממכונת ההשמדה הנאצית. זה לא משנה את העובדה המרגשת על פולנים רבים שמצילים יהודים ומוכרים כחסידי אומות עולם. ניסיון שכתוב ההיסטוריה לא יצליח ואסור למדינת ישראל ולמי שהאמת חשובה לו לעבור על כך בשתיקה".

במשרד החוץ אמרו כי "מדינת ישראל מתנגדת בתוקף להחלטת הסנאט הפולני. ישראל רואה בחומרה רבה כל ניסיון לפגוע באמת ההיסטורית. שום חוק לא ישנה את העובדות".