פייק ניוז בכשרות: הצגת חצאי אמיתות הפכה לנורמה

ראוי שגם כשיש מחלוקת בדרך, האמת והיושר יהיו נר לרגלם של כלל הצדדים. בכתבה הבאה שתראו על מערכת הכשרות בה יוצגו לכם שוב מחדלים חמורים, תעצרו ותשאלו את עצמכם: מי מעכב את הפתרונות לתיקון מערכת הכשרות הממלכתית?

חדשות כיפה המחלקה לקידום הכשרות בארגון כושרות 25/12/17 11:03 ז בטבת התשעח

פייק ניוז בכשרות: הצגת חצאי אמיתות הפכה לנורמה
מסעדה, צילום: shutterstock

מבלי להתייחס למהלך הבעייתי של אנשי "השגחה פרטית" - המעוניינים לבטל את הייחודיות של המדינה היהודית בכינון רבנות אחת לעם אחד, ולהפוך את מערכת הכשרות למופרטת לעשרות או מאות גופים שלא נוכל לדעת מה טיבם, מי מהם מבצע הונאה בכשרות ומי סתם רשלן - חשוב שהשיח על שלטון החוק במדינת ישראל יתנהל בצורה אמיתית והוגנת מבלי מניפולציות ודמגוגיה.

בכתבה אתמול בכיפה הוצגה הבעייתיות כביכול בכך שהרבנות הראשית נותנת קנסות כנגד עסקים בניגוד לעמדת בג"ץ, וזאת כביכול כדי להעשיר את קופת הרבנות שלא כדין. בטענות הללו ישנם חוסר צדק ואמת בסיסית.

כדי להכיר את הנושא נספר בקצרה כי לב העתירה לבג"ץ הייתה בבקשה לביטול חוק איסור הונאה בכשרות התשמ"ב, בשל עמידתו כסתירה לחוק חופש העיסוק. את הבקשה לדיון בבג"ץ הגישה מסעדה בבעלות מר גיני שהשתמשה בשירותי עמותת "השגחה פרטית".

המסעדה בינתיים כבר נסגרה, אולם בג"ץ בפה אחד דחה את העתירה ואסר הצגת תעודת כשרות מכל סוג שהוא לרבות תעודת כשרות אלטרנטיבית, ואף הדגיש שיש איסור לפרסם בית עסק ככשר בכל הטיותיו וכן אסור לתלות תעודת כשרות וכן כל מצג כשרותי אחר. בנוסף הוסיפה הנשיאה נאור שאסור לכתוב: "ע"פ כללי ההלכה או משגיח כשרות שהם וודאי מצג כשרותי" ( סעיף 26 להחלטת הנשיאה).

אולם, לדעת רוב השופטים, יש לאפשר לבעל העסק בלבד לכתוב  מצג אמת של הנעשה בבית העסק. כך לדוגמא יפרט בעל העסק: מאיזה משחטה הגיעה הבשר, שהדגים רק עם סנפיר וקשקשת או שהקמח מנופה בנפה צפופה (מתוך דברי הנשיאה נאור סעיף 27 לפסק הדין).

המסקנה היא שגופי הכשרות כגון "השגחה פרטית" לא יוכלו לתת תעודות מכל סוג שהם, ורק בית העסק יוכל להציג מצג אמת של מה שקורה בבית העסק.

התעודות, האישורים ותעודות ברית הנאמנות השונות ש"השגחה פרטית" הנפיקה בשנתיים האחרונות השתנו מספר פעמים כדי לנסות ולהתאים להבנתם את חוק איסור הונאה בכשרות. כך שמתעודת השגחה האישור נהפך לברית נאמנות ומברית נאמנות להצהרה חתומה על ידי רב  ועוד.

הצהרה של בעל העסק הנכתבת על ידי אנשי "השגחה פרטית" ונחתמת על ידי רב שמפקח על ההצהרה, ואחר כך גם נחתמת על ידי בעל העסק היא ניסיון נוסף לאנוס את מערכת אכיפת החוק ליישר קו עם מדיניות העמותה. ח"כ בצלאל סמוטריץ'  דרש מהיועמ"ש אביחי מנדלביט לפעול על פי חוק העמותות ודרש לפרק את העמותה מאחר והיא עוברת בעקביות על החוק בשנים האחרונות.

המציאות שבה מוצגים חצאי אמיתות ולעיתים אף שקרים של ממש לציבור הרחב נהפכה לאחרונה לנורמה. כך בסדרת כתבות נגד מערכת הכשרות שפורסמה בערוצים השונים ובעיקר בתאגיד השידור הציבורי, לשם הגשנו מספר פעמים קבילות שהתקבלו על ידי נציבת קבילות הציבור. לדוגמה ניתן לצפות בתשובות נציבת תאגיד השידור הציבורי על כתבה שלמה בתוכנית "שטח הפקר", שהציגה כביכול כשלים במערך הכשרות של הרבנות, בעוד הפתרון הוא הפרטה ואישור חוקי לפעילות "השגחה פרטית".

הנציבה כתבה על התוכנית: "מדובר בהפרה של כלל יסוד בעבודה עיתונאית", והוסיפה עוד ש"הדבר לא עולה בקנה אחד הן עם התנהלות מקצועית מקובלת והן עם כללי האתיקה היסודיים". 

לכן, ראוי וחשוב לדעת לקרוא נכון את התכנים שמועברים לתקשורת על ידי גורמים שונים. וראוי שגם כשיש מחלוקת בדרך, האמת והיושר יהיו נר לרגלם של כלל הצדדים. אנו ממליצים לכם בכתבה הבאה שתראו על מערכת הכשרות בה יוצגו לכם שוב מחדלים חמורים, תעצרו ותשאלו את עצמכם מי מעכב את הפתרונות לתיקון מערכת הכשרות הממלכתית?