נגד התמונות הנבחרות בתחרות 'ויקיפדיה': מי הזיז את המורשת שלי?

מבין הזוכים בתחרות "ויקיפדיה אוהבת אתרי מורשת", אין אף בית כנסת פעיל, אבל יש שלוש כנסיות. נעמי גוטקינד גולן שואלת: מה יחשבו עלינו בתחרות הבינלאומית?

חדשות כיפה נעמי גוטקינד-גולן 14/11/17 12:35 כה בחשון התשעח

נגד התמונות הנבחרות בתחרות 'ויקיפדיה': מי הזיז את המורשת שלי?
הכנסיה על הר תבור, מקום 10, צילום: ליאור

כאשר הפלשתינים מצליחים להעביר באו"ם החלטה שעל הר הבית לא עמד מעולם בית המקדש, ושהם חיו בארץ הזו מדורי דורות ואנחנו רק מהגרים קולוניליסטים, מה נשאר אם לא לגחך בייאוש מול השקר הבוטה וההזוי שמתעלם לא רק מהתנ"ך אלא גם ממה שכתוב בברית החדשה ובקוראן. 

כאשר השמאל מאשים את הימין בפרנואידיות, יש בינינו שמקווים בסתרי לבם שאולי הוא קצת צודק ושלא "כל העולם נגדנו". אבל כאשר מתוך 5,357 צילומי אתרים ונוף שהגישו צלמים ישראלים לתחרות "ויקיפדיה אוהבת אתרי מורשת", נבחרו עשרה שאין בהם בית כנסת פעיל אחד (חוץ מהריסות ברעם), אבל יש שלוש כנסיות (זו שעל הר תבור, כנסיית פטרוס "הקדוש", וזו שמול נמל עכו), שאין אפילו צילום אחד של ירושלים החדשה, אבל יש שני מבצרים צלבניים (מגדל אפק וקלעת נמרוד), שהשלטון העות'מני מיוצג על ידי צילום גשר טורקי בבאר שבע, והעבר הפלישתי הקדום על ידי סירה טבועה בחוף הבונים – מה עלינו לחשוב? 

כנסית פטרוס הקדוש בת"א, מקום תשיעי

כנסית פטרוס הקדוש בת"א, מקום תשיעי צילום: אור אדר

אולי לא ויקיפדיה אשמה אלא הצלמים הישראלים שכיוונו במודע או שלא במודע, לדעתו של "הפריץ", ולכן לא התמקדו בעבר ובהווה היהודי של ארץ ישראל אלא בכיבוש הערבי, הנוצרי  והעותמני. הרי לא ראיתי את כל הצילומים שהוגשו לתחרות. ויחד עם זאת קשה להאמין שבין אלפי הצילומים שהוגשו לוועדה השופטת (בשיתוף המועצה לשימור אתרי מורשת, גוף ישראלי ממלכתי למהדרין, למרבה הבושה והאבסורד), לא היה אפילו אחד, שישקף גם את קיומנו בארץ שהיא שלנו מימי אברהם אבינו אז כהיום. 

התמונות הזוכות יוצגו בתערוכה במקווה ישראל, שמתוכננת לה פתיחה חגיגית בנר ראשון של חנוכה (עוד אבסורד עצוב. והרי הארץ מלאה אתרים ושרידים מימי המכבים), ורק נחמה פורתא אחת יש אולי: במקום הראשון לא זכה צילום של כנסיה אלא צילום של הזוויתן. מזל ששמו השני הוא נחל יהודייה. כך, יש בכל זאת אזכור קטן לעובדה שגם לנו יש איזו שהיא נגיעה בארץ הזו. 

אגב, עשרת הצילומים הישראלים הזוכים נשלחו לתחרות הבינלאומית בה צוות שיפוט בינלאומי יבחר את התמונות הטובות ביותר מבין כל המדינות המשתתפות. מעניין לאיזו מסקנה יגיע הקהל העולמי ממה שמשקפים צלמים ישראלים על המורשת של ארצם.

נחל הזוויתן, הזוכה במקום הראשון

נחל הזוויתן, הזוכה במקום הראשון צילום: דן סיידה