כולנו 'הר המור': על מקור כוחה של הישיבה בציבור הדתי לאומי

ישיבת הר המור משפיעה על סדר היום של הציונות הדתית הרבה יותר מסך תלמידיה ורבניה. אשר יאיר סוזין צפה בהקפות השניות במוצאי שמחת תורה וניסה להבין מה מושך לשם את האלפים

חדשות כיפה אשר יאיר סוזין 22/10/17 17:05 ב בחשון התשעח

כולנו 'הר המור': על מקור כוחה של הישיבה בציבור הדתי לאומי
הרב טאו, הרב אלי סדן, הרב משה בלייכר, הדיין אוריאל לביא, צילום: הלל לדרמן

בשבוע שעבר, מוצאי שמחת תורה בואכה הקפות שניות, גדשו את שכונת הר חומה בירושלים אלפי חובשי כיפות סרוגות לבושים חלוצות לבנות לכבודה של שמחת תורה. החגיגות במשכנה החדש של ישיבת הר המור בראשותו של אחד ממנהיגיה ורבניה המשפיעים ביותר של הציונות הדתית, הרב צבי טאו, שמוכר גם כסממן הדתי-חרדי ביותר של הציונות הדתית.

עמדותיו של הרב טאו ושל רבים מתלמידיו וממשיכיו לא תמיד עולות בקנה אחד עם עמדותיהם של שאר בני ובנות הציונות הדתית כמו בסוגיות של דת ומדינה, גיוס לצה"ל, השאלה האם להצביע למפלגה דתית לאומית או חרדית ועוד.

בנוסף, מרחפת כל העת גם ההיסטוריה הלא רחוקה והלא נעימה של התפצלותו של הרב טאו ותלמידיו מישיבת מרכז הרב. רק לאחרונה התראיין הרב יעקב שפירא, בנו של הרב אברהם שפירא לשעבר ראש ישיבת מרכז הרב, וציין כי "אבי לא הרבה לדבר על זה, אבל אסור להסתיר את האמת. אני לא יכול לשקר אבל אבי הקפיד מאוד עליהם (על הר המור) ולא מחל להם עד סוף ימיו, ורצה שידעו שהתורה היא לא הפקר".

אך למרות כל האמור לעיל, התייצבו בשמחת תורה בהר המור, כאיש אחד, רבים מבני הציונות הדתית שלא בהכרח ניתן לזהותם כבוגרי, תלמידי או תומכי הישיבה.

הגיעו צעירים ומבוגרים, מתנחלים ועירניקים, מרכזניקים וגושניקים ו"סתם" דתיים שרצו לחגוג את שמחת תורה בטורים גבוהים ומהירים במיוחד. יחד איתם רקד גם השר לביטחון פנים גלעד ארדן, דתל"ש ידוע וחובב מוכר של המגזר.

מדוע עם כן, על אף היותה של הישיבה סממן תורני/ימני/חרד"לי מובהק, הגיעו כה רבים מהציונות הדתית שאינם בהכרח מתחברים לכל מוצא פיו של הרב טאו?

הסיבה היא כנראה שבכל זאת, על אף הפילוג ועל אף ההבדלים הרבים והמחלוקות בציונות הדתית, נראה כי הר המור מתבססת כאחת ממוקדי הכוח המרכזיים ביותר, ברמה הפוליטית, חברתית ותורנית, של הציונות הדתית.

לא ניתן להתעלם גם מהעובדה שהמכינות הקדם צבאיות, שרבים מבוגריה השתלבו ביחידות לוחמות, ביחידות המובחרות ובקצונה הבכירה של צה"ל, היא שהביאה לישיבה את כוחה ומעמדה. 

הבדיחה הדתית המוכרת אומר כי המכינות הקדם צבאיות הן הזרוע הצבאית של הר המור אך נראה כי מעל הכל המכינות הן הזרוע החברתית והפוליטית אשר משפיע יותר מכל על הציבור הדתי לאומי הכללי.

לא בכדי העניק השר בנט את פרס ישראל למפעל חיים בשנה שעברה לאבי המכינות הקדם הצבאיות, הרב אלי סדן ראש מכינת עלי על אף שבנט רחוק שנות אור מבית מדרשו של הרב טאו או הרב סדן ועל אף המתיחות בין האיחוד הלאומי המזוהה עם הזרמים החרד"לים של הציונות הדתית לבית ציר בנט-שקד הכלל ישראלים וחוצי המגזרים, נראה שהציבור הדתי לאומי מצביע ברגליו ולא ממהר לעקור מתוכו את הישיבה בהר חומה, הר המור. 

 

הכותב הוא מרצה בחוג לתקשורת וממשל במכללה האקדמית הדסה ירושלים, יועץ תקשורת ובעלי משרד יחסי הציבור כץ&סוזין

👈 אומץ הוא לא רק בשדה הקרב - הכנס שישבור לכם את הקונספציה. יום ראשון הקרוב 31.3 מלון VERT ירושלים לפרטים נוספים לחצו כאן