בית כנסת בהר הבית? הרב אליהו דווקא היה בעד

בניגוד לפרסום של אנשי "מורא מקדש", אין ספק שהרב אליהו פעל להקמת בית כנסת על הר הבית עצמו. הוא אף שמח שיש אנשים העולים בטהרה, מכיוון שסבר שיש להם על מה לסמוך והם מחזקים את אחיזתנו במקום

חדשות כיפה הרב עידוא אלבה 21/05/18 10:41 ז בסיון התשעח

בית כנסת בהר הבית? הרב אליהו דווקא היה בעד
ביקור יהודים בהר הבית, צילום: Sebi Berens/Flash90

כשאנו באים לברר מה היתה דעת מו"ר הרב מרדכי אליהו זצ"ל על הר הבית, יש להבדיל בין שני נושאים, פעילותו להקמת בית כנסת על ההר וההוראה למעשה.

הקמת בית הכנסת בתוך הר הבית

בניגוד למה שפורסם באחרונה על ידי אנשי "מורא מקדש", אין ספק שהרב אליהו פעל להקמת בית כנסת על הר הבית עצמו.

בתחומין ח"ג עמ' 413 מובא מאמר של הרב זלמן קורן בו הוא מברר שגם אם לא נקבל את המסורת שהכיפה היא קדש הקדשים כוודאית, מי שעולה בטהרה יוכל להתקרב בדרום עד 16 אמות מהקו של הרמה.

בתגובה של הרב אליהו למאמר הוא מסכים לכל הבירור של הרב קורן אך הוסיף הצעה מעשית: "לבנות בית כנסת ומקום לתורה ולתפלה בשטח המותר להיכנס אליו". ומכאן ברור שהצעתו לבנות בית כנסת היתה לבנותו בתוך ההר בשטח שהציע הרב קורן.

זאת אפשר ללמוד גם ממכתב שכתב לרבנים הראשיים (מובא בספר קומו ונעלה עמ' 299, לא צויין תאריך הכתיבה): "כדי לגדור גדר צריך שתצא קריאה ממעלת כת"ר שהמקום הוא קודש לישראל, והכניסה אליו אסורה ללא שום הבדל דת וגזע אלא בהסכמת ובהרשאת הרבנות הראשית לישראל. וכן להגביל את העם ולקדשו, שידע ערך המקום, וכיצד ועד היכן מותר".

כיון שהוא אומר "כיצד" ברור שרצונו לעור את הרבנות הראשית שתשלוט על הדבר ותקבע מקום מותר בתוך התחום שיש להיטהר כדי להיכנס אליו.

גם ממכתבו לרב אלבוים משנת תשמ"א ברור כך: "לכבוד ה"ה ר' אלבוים דוד הי"ו, ...מצד אחד אנו חייבים לטהר את המקום ששום זר לא יקרב ולא ינהל את המקום ומצד שני אנו צריכים לשמור שגם בני ישראל יכנסו למקום שמותר להיכנס בקדושה ובטהרה לפי ההלכה, וע"כ יש לתחם תחומין ולהגביל את העם וקדשתו. וזאת תהא תפקידה של האגודה לבנות מקום מקדש מעט במקום שהכניסה אליו תהא מחוץ לחומת הר הבית ויהא המקום אטום וסתום ולא תהא יציאה ממנו למקומות האסורים. תחזקנה ידיכם ויהי ה' עמכם אכי"ר".

הכניסה היא מבחוץ, אך בית הכנסת הוא בפנים ובאופן שלא יוכלו לצאת ממנו למקומות האסורים. אם כן על מה מתבססים אנשי "מורא מקדש" בטענתם שהרב אליהו הציע לבנות את בית הכנסת אך ורק מחוץ להר, הם מצטטים הערה לשו"ת הרב הראשי תש"נ עמ' 26. אך כדי להבין מה כתוב בהערה היה עלייהם להביא את התשובה בשלמות, ונציג אותה כאן:

שאלה: האם מותר ליהודי לעלות להר הבית בימינו?

תשובה: הנושא הועלה במועצת הרבנות הראשית והוקמה ועדה לטפל בנושא.

הערה: מועצת הרבנות הראשית בזמנו החליטה שאסור להיכנס להר הבית. היא קבעה שלט מיוחד במקום כדי להודיע לציבור על כך. הסיבה לאיסור זה כי אין אנו יודעים את הגבולות המדויקים של הר הבית המקודש. אולם לשוטרים ולחיילים השומרים על המקום מותר להכנס לשם מדין כיבוש, ובזמנו הוצע שלפחות ילכו למקווה לפני כן. בזמנו הצעתי לבנות בית כנסת, לא בשטח הר הבית ממש אל מחוץ לחומה בצד מזרח במקום גבוה שיראה למרחוק, אבל מאחר והמקום היה שייך לווקף הערבי, ושם היה בית קברות לא יצא הדבר לפועל. עיין מה שכתבתי בתחומין כרך ג עמ' 423.

מגוף השאלה והתשובה עולה שהרבנות יזמה הקמת ועדה לבירור הגבולות המותרים בהר הבית במטרה לבנות בית כנסת בהר, שהרי הרב נשאל על עלייה לתוך ההר ועל זה הוא משיב שיש ועדה שדנה בזה עכשיו. אלא שבהערה הרב אליהו מציין מה שהיה עד עתה, ומציין שהציע להקים בית כנסת מחוץ לחומה, ומסיים לעיין במה שכתב בתחומין ח"ג.

אנשי ארגון 'מורא מקדש' הסיקו ממה שהרב אליהו מציין כאן שהציע לבנות מחוץ להר, שהרב אליהו רצה אך ורק שיבנה בית הכנסת מחוץ להר. אך הלא מבואר בתשובה עצמה שהוועדה הוקמה כדי לברר את המקומות המותרים בתוך ההר, וגם בהערה הרב אליהו מציין למה שכתב בתחומין ח"ג, ושם ברור שמדובר על בית כנסת בתוך ההר.

אם כן, מה שהרב מציין את הצעתו לבנות מחוץ להר, הוא רק כאומר אני הצעתי שלכל הפחות יבנו שם, אבל בוודאי לא התכוון לסתור את מה שכתב בתחומין ח"ג ובגוף התשובה עצמה שהוקמה ועדה כדי להתיר את העלייה למקומות מסוימים בתוך ההר. ישנן עוד עדויות רבות לכך שהרב הציע להקים בית כנסת בתוך ההר. אנו יודעים שהרב אליהו המשיך בפעילותו לאפשר עלייה להר גם במהלך כהונתו כרב ראשי.

הרב יצחק שילת כתב מאמר בתחומין ח"ז עמי' 489 'בנית בית כנסת בהר הבית', ובהקדמתו הוא מבהיר: "המאמר נכתב לאור קריאת הרבנות הראשית לישראל (הרב אליהו והרב שפירא) מיום י' בשבט תשמ"ו אל הרבנים בישראל לברר סוגיה זו ולהעלות הצעותיהם". אין ספק שפניה זו נעשתה כדי לברר אפשרות לבנות בית כנסת על ההר, ובהתאם לזה גם כתב הרב שילת את תשובתו.

וכך גם פרסם הרב שילת: "בי' בשבט תשמ"ו פרסמו הרבנים הראשיים לישראל דאז, הרב אברהם אלקנה שפירא והרב מרדכי אליהו זצ"ל, קריאה אל כל רבני ישראל אשר נדבה רוחם אותם, לעסוק בבירור ענין הכניסה להר הבית בזמן הזה, הגבולות המותרים והאסורים וכו'. בעקבות קריאה זו כתבתי מאמר שפורסם ב'תחומין' כרך ז', ומסרתי אותו לרבנים הראשיים, אשר אמרו שכתבתי דברים נכוחים, אבל הביעו את החשש שכל עוד אין גבולות מסומנים המצב עדיין בעייתי.

ואכן הרב היה נשיא אגודת 'אל הר ה'' שלפי עדות ראש עמותת 'זכות הציבור לדעת' ישראל מידד (פורסם ברשת), הם ישבו עם הרב אליהו לדון כיצד להקים בית כנסת על ההר, וכן מעיד הרב ישראל אריאל שהרב אליהו קרא בכינוס רבני להקמת בית כנסת על ההר. וגם הרב מנחם בורשטיין פרסם שהרב אליהו רצה להקים בית כנסת בהר הבית, באופן שאין חשש שייכנסו למקומות האסורים.

ההוראה למעשה:

אין ספק שהרב אליהו היה מורה למעשה לא לעלות להר כל עוד שהרבנות לא גדרה את הגדרות המותרים. כך כתב בספרו הלכות ליום חול פ"ט סעי' טז, וכן אמר בשיעוריו. אך יחד עם זה כאב לו מאוד שהצעתו לא התקבלה וההר מופקר.

אנשי 'מורא מקדש' פרסמו את הוראת הרב למעשה לא לעלות, אך איך נדע כיצד התייחס הרב לאלו שבכל זאת עולים לאחר טהרה, ומקפידים לעלות לפי התחומים המותרים של מסורת הכיפה. האם מה שאמר שהעולים עוברים איסור חמור והפיגועים באים בגלל העולים מוסב גם כלפיהם? או שמא כלפי העולים חש הרב חיבה, ודבריו מוסבים רק כלפי אלו שלא עולים כהלכה?

לדעתי ברור שהרב שמח באלו שעולים כי הם אלו ששומרים על כך שההר לא יופקר, והוא ידע שיש להם על מה לסמוך, רק שהוא כרב אינו יכול להורות לציבור היתר כי חשש שמזה יפרצו יותר גדרות. את כל זה אפשר בהחלט ללמוד ממקרה מיוחד שהרב ראה אדם שמשתוקק מאוד לעלות והתיר לו, כפי שכבר פורסם ברשת עדות של מאיר עקנין שהרב אמר לו "חזק וברוך. אתה תמשיך לעלות".

כששמעתי עדות זו הבנתי מה שהרב אמר לי כששאלתי אותו על היחס לתנועת נאמני הר הבית. הרב השיב לי "כל רע שהם עושים זה טוב". לפי עדות מאיר עקנין אני מבין שכוונתו היא שעל כל פנים יש לשמוח על זה שיש העולים בטהרה, ולא כלפיהם מכוונים דבריו על איסור חמור.  

אין סיבה להכחיש עדות של אדם ירא שמים, ואין לזה כל סתירה ממה שהרב זעפרני אומר שהרב אליהו אמר תמיד לא לעלות. הרב זעפרני לא שמע את כל אלפי השאלות ששאלו את הרב, והוא צודק שבדרך כלל הרב אמר שאסור, אך כל זה נאמר כדי למנוע את עליית אלה שלא עולים כהלכה כתיירים בעלמא, ואם אמר (לפי השמועה שמוסר הרב דביר זעפרני) "עולים להר הבית ואחר כך שואלים למה יש פיגועים", זה ודאי יכול להיות מוסב אך ורק כלפי מי שעולה ללא כל הגבלה למטרת תיירות.

צריך גם להוסיף ולומר שהרב אליהו ודאי לא ראה דבר זה כגזרת חכמים כפי שאפשר להבין מדברים שכתב הרב זלמן קורן, אחרת לא היה מתיר לאדם מסוים לעלות, אלא שעכ"פ הדרכתו לרבים היתה לא לעלות כדי שלא ילמדו מדבריו לפרוץ את הגדרות. ויתכן שהיה מסכים לכך שהיום כאשר רבנים ופוסקים גדולים וחשובים מתירים לעלות, אין לך אלא השופט שבימיך.

העולה מכל האמור: הרב אליהו פעל להקמת בית כנסת על הר הבית. כל עוד הדבר לא נעשה הוא היה מורה לא לעלות להר, וכאב לו שיש אנשים שעולים שלא כהלכה, אך יחד עם זאת גם שמח שיש אנשים העולים בטהרה כי סבר שיש להם על מה לסמוך והם מחזקים את אחיזתנו במקום, ובמקרה מיוחד של אדם שעלה והשתוקק לעלות אף התיר לו למעשה להמשיך לעלות.

👈 ביום ראשון כ"א אדר ב (31.3.24) תחת הכותרת "האומץ לדבר על זה" יתקיים כנס מיוחד בנושא מתמודדי נפש בצל המלחמה. לפרטים נוספים לחצו כאן