בצה"ל מודאגים: שיעור המתגייסים לקרבי בשפל של עשור

בצבא לא חשפו את נתוני הגיוס של נובמבר, אך בתקופה האחרונה הם עמלים על תכנית, בשיתוף משרדי הביטחון והחינוך, שאמורה להגביר את המוטיבציה בקרב בני הנוער, גורם צבאי בכיר: "הרצון לשרת בצבא הולך ויורד, באחוזים נמוכים מאוד, אבל יורד"

חדשות כיפה משה ויסטוך 04/12/17 09:56 טז בכסלו התשעח

בצה"ל מודאגים: שיעור המתגייסים לקרבי בשפל של עשור
יזכו למעמד גבוה יותר. חיילים דרוזים, צילום: Hamad Almakt/Flash90

נתוני גיוס נובמבר לצה"ל לא נחשפו, אך ככל הנראה גם במחזור הנוכחי נרשמה ירידה נוספת ברמת המוטיבציה להתגייס ליחידות הלוחמות שהמשיכה את הירידה מהקיץ והעמידה את שיעור המעוניינים לשרת בקרבי בשפל של עשור. בצבא לא התעלמו מכך ומתכוונים לטפל בנושא.

בקיץ האחרון שיעור המתגייסים ליחדות לחימה עמד על כ-67%, קרוב לנתון הנמוך ביותר מאז התקופה שלאחר מלחמת לבנון השניה (66.3%), וב'ישראל היום' פורסם הבוקר (שני) כי הנתון של מחזור נובמבר אף נמוך עוד יותר.

יש לציין כי כבר בקיץ הצביעו בצבא על הסיבות לירידה במוטיבציה ותלו אותה בעליית קרנם של יחידות שונות, שאינן נחשבות בהכרח ללוחמות, כמו הגנה אווירית, פיקוד העורף, תחומי הסייבר, יחידות המודיעין וכן היחידות שנחשבות לפי ראשי צה"ל ברמת סיכון נמוכה יותר כמו הגדודים המעורבים.

בתדרוך כתבים צבאיים אמר בכיר באגף כח האדם של צה"ל כי "הרצון לשרת בצבא הולך ויורד, באחוזים נמוכים מאוד, אבל יורד". לדבריו, מדובר בשילוב נסיבות כגון השקט הביטחוני היחסי ששורר באזור בשנים האחרונות לצד מחשבות בני הנוער כאילו שירות קרבי לא יועיל להם בהמשך החיים.

בצבא הדגישו כי גם במחזור הגיוס הנוכחי לא נרשם מחסור ביחידות הלוחמות, אך הם בהחלט הצביעו על בעיית מוטיבציה בחילות האיסוף הקרבי, השריון, ההנדסה והתותחנים. לצד זה הם טענו כי ברגע שהמתגייסים מגיעים ליחידות הללו רמת המוטיבציה שלהם עולה מאוד.

אפשר לעצור. ליברמן בנט ושקד

עובדים על תכנית לשיפור רמת המוטיבציה. ליברמן בנט ושקדצילום: Hadas Parush/Flash 90

בצה"ל עובדים לאחרונה על תכנית נרחבת שאמורה לתת מענה לנושא הירידה ברצון לשרת כלוחם. שר החינוך נפתלי בנט חשף לאחרונה בשיחה עם חניכים בקורס מפקדי פלוגות כי במשרדו שוקדים על יוזמה שתביא לוחמים לבתי הספר כדי שהתלמידים ייפגשו עמם וישמעו עליהם ועל מורשות קרב מההיסטוריה של צה"ל. יש לציין ליוזמה זו שותפים גם משרד הביטחון וגורמים נוספים. רעיון נוסף שמתגבש הוא להפגיש הורים לתחמידים עם קצינים המיועדים לשמש כמפקדי גדודים

מלבד הפן החינוכי, בצבא ניסו בתקופה האחרונהגם לשפר את מעמדם של הלוחמים בעזרת חלוקה והבחנה בין לוחמי חוד (חטיבות החי"ר, שיריון, תותחנים וכדומה) לשאר הלוחמים (מערך הנ"מ, הגדודים המעורבים ועוד). כיום לוחמי החוד משתכרים יותר מ-2000 שקלים בחודש, כ-500 שקלים יותר משאר הלוחמים. כמו כן לוחמי החוד צפויים לקבל הטבות נוספות כמו הטבות בלימודי נהיגה, לימודים אקדמאים, הנחות ברכישת מוצרים וכו'.