בפעם הראשונה: שר האוצר יחיל את חוק החרם

בהצלחה בפיילוט: חוק החרם יוחל לראשונה על ארגון אמנסטי. בעיתון 'ישראל היום' פורסם לראשונה כי שר האוצר צפוי לשלול את הטבות המס מהארגון. אמנסטי בתגובה: "אנחנו לא מתייחסים לשמועות או להדלפות"

חדשות כיפה חדשות כיפה 12/09/17 12:55 כא באלול התשעז

בפעם הראשונה: שר האוצר יחיל את חוק החרם
כחלון ושקד, צילום: Yonatan Sindel/Flash90

ארגון אמנסטי, שקרא בקמפיין בינלאומי לחרם על מוצרים מיהודה ושומרון, יזכה ל"כבוד" המפוקפק להיות הגוף הראשון שעליו יופעל חוק החרם. כך פרסם היום יאיר אלטמן בעיתון 'ישראל היום'.

משמעות ההחלטה היא כי תורמים פוטנציאליים, המעוניינים לתרום כספים לארגון אמנסטי אינטרנשיונל ישראל, לא יוכלו לקבל זיכוי מס כמקובל בתרומה לארגון מוכר, ולכן תהווה הפעלת החוק פגיעה בתרומות לארגון.

כזכור, ב־28 ביולי פורסם ב"ישראל היום" כי שר האוצר פועל לשלילת הטבות מס מתורמים לארגון, על פי חוק החרם. הרקע למהלך הוא קמפיין בינלאומי שהשיק הארגון לפני כחודשיים תחת השם "50 שנות כיבוש". הארגון פרסם באתרו, בפרסומים בינלאומיים ובדף הפייסבוק שלו, קריאה לכל מדינות העולם להחרים מוצרים מיהודה ושומרון וכן להטיל אמברגו נשק על מדינת ישראל, בטענה שישראל היא פושעת מלחמה ושטחי ההתנחלויות הם פשע מלחמה. בעקבות הפרסום מסר השר כחלון כי "נשתמש בכל האמצעים העומדים לרשותנו, כולל שלילת הטבות מס, נגד כל ארגון שיפגע במדינת ישראל או בחיילי צה"ל".

על פי חוק החרם רשאי שר האוצר, בהתייעצות עם שרת המשפטים, להחליט לגבי מי שפרסם ביודעין קריאה פומבית להטלת חרם על מדינת ישראל או לגבי מי שהתחייב להשתתף בחרם כאמור כי לא יראו בו מוסד ציבורי לעניין סעיף 46 לפקודת מס הכנסה. משמעות הפעלת סעיף זה, במסגרת המהלך שמוביל כחלון, היא שתורמים לאמנסטי לא יוכלו לזכות בהטבות מס - דבר שצפוי לפגוע בהיקף התרומות שיקבל הארגון.

מאמנסטי נמסר בתגובה לישראל היום כי "אנחנו לא מתייחסים לשמועות או להדלפות. אנחנו מצפים שבנושא משפטי חשוב שכזה, ראוי שמשרד האוצר ישלח פנייה רשמית ומסודרת בהליכים המקובלים, וכך גם תתקבל תגובתנו".