בליכוד ינסו לקדם את חוק החסינות

הצעת "החוק הצרפתי" תנסה למנוע מהמשטרה לחקור ראש ממשלה מכהן, אולם היועמ"ש, משרד המשפטים ו'כולנו' מתנגדים. השרה שקד תמכה בעבר ברעיון דומה אך התנתה אותו בעבירות קלות בלבד. ח"כ אמסלם: "ראש ממשלה מחליפים בקלפי ולא בחקירות. ח"כ סוויד: "מיועד להעביר מסר לחוקרים"

חדשות כיפה משה ויסטוך 16/10/17 09:49 כו בתשרי התשעח

בליכוד ינסו לקדם את חוק החסינות
דודי אמסלם, צילום: Miriam Alster/FLASH90

בליכוד מנסים בימים האחרונים לחדש את הליך קידום "החוק הצרפתי", שיאסור חקירת ראש ממשלה מכהן, אך נתקלים בהתנגדויות רבות מצד היועמ"ש, האופוזיציה וגם חלקים מחברי הממשלה.

הצעת החוק, שעלתה לראשונה ביודמתו של ח"כ דודי אמסלם מהליכוד, תמנע מצב שבוא המשטרה תוכל לחקור ראש ממשלה בתקופת כהונתו אלא אם מדובר על עבירות חמורות כגון רצח או אונס.

משמעות הדבר היא שעל חשדות כמו שוחד, הפרת אמונים וכדומה, הגורמים הרלוונטים לא יוכלו לנהל חקירה כל עוד החשוד מכהן כראש ממשלה. עם זאת, משך הכהונה לא ייחשב במניין השנים שעשויות להביא את המקרים לידי התיישנות ומיד בסיום תפקידו תוכל המשטרה לפתוח בחקירה.

חבר מפלגתו של אמסלם, יו"ר הקואליציה ח"כ דוד ביטן, מתכוון ככל הנראה לקדם את החוק, אך כפי שדווח אמש (ראשון) בחדשות 2 במשרד המשפטים צפויים להתנגד בטענה שהדבר יצור את הרושם שראש ממשלה הוא "מעל החוק". גורמים במשרד אמרו ל'ידיעות אחרונות' כי "כל החלטה בעניין מהלכים נגד ראש ממשלה מכהן נסרקת הלוך וחזור על ידי צוות בכיר שמודע לכך שמדובר לא רק בראש ממשלה נבחר, אלא בראש ממשלה מכהן ועסוק מאוד ושחקירה נגדו עלולה להחליש את תפקודו". לכן לדבריהם, "אין לטפל בנושא בחקיקה אלא לסמוך על מקצוענות ושיקול הדעת של הצוות המשפטי הבכיר ביותר. היות שהליך הסינון והבדיקה כל כך קפדני, הם סבורים, אין טעם להגביל את החקירה שבמילא תתאפשר רק במקרה של תשתית ראייתית מוצקה".

כחלון ושקד

יתנגדו להצעת החוק?כחלון ושקדצילום: Yonatan Sindel/Flash90

 

יש לציין כי שרת המשפטים תמכה בעבר בהצעה ברוח דומה, לפיה לא יהיה ניתן לחקור ראש ממשלה בזמן שהוא משמש בתפקידו, אך היא הגבילה זאת רק לעבירות קלות יחסית. הצעת החוק, באם תאושר, תיכנס לתוקפה רק בקדנציה הבאה ובאופוזיציה חוששים כי הדבר יוביל לבחירות בעידודו של נתניהו כדי שיוכל לנטרל את החקירות שמנהלות בענייניו. גורמים במערכת הפוליטית מעריכים כי להצעת החוק של ח"כ אמסלם אין סיכויים רבים לעבור מאחר שבסיעת 'כולנו' מתנגדים לה בתוקף כך שהיא לא צפויה לקבל את הרוב הנדרש. 

אמסלם עצמו הסביר בעבר בראיונות שונים את קו המחשבה שמאחורי הצעתו וטען כי "ב-20 השנים האחרונות כל ראשי הממשלה נחקרו והדבר הוביל לשיתוק של כל המערכות במדינה. ניהול המדינה בסופו של דבר הוא החשוב ביותר. ולא ייתכן המצב הזה שאנחנו עדים לו". בראיון ל'גלי ישראל' שנתן הבוקר הוא הוסיף כי ראש ממשלה יש להחליף בבחירות ולא באמצעות חקירות. מנגד טענה ח"כ רויטל סויד מהמחנה הציוני  כי "החוק בעצם מיועד להעביר מסר לחוקרים, שיידעו שהולכים להפוך את חקירת ראש הממשלה לדבר לא חוקי".