בהוראת בג"ץ: עשרות פלסטינים יגיעו לטקס הזיכרון המשותף

בניגוד להוראתו של שר הביטחון, קבע ביהמ"ש כי יש להתיר את כניסתם לישראל של 90 פלסטינים שביקשו להשתתף בטקס זיכרון ישראלי-פלסטיני. ליברמן: "בג"ץ יצר שוויון בין שכול וטרור, בין נרצחים ורוצחים"

חדשות כיפה חדשות כיפה 17/04/18 11:18 ב באייר התשעח

בהוראת בג"ץ: עשרות פלסטינים יגיעו לטקס הזיכרון המשותף
אביגדור ליברמן, צילום: פלאש 90. הדס פרוש

בג"ץ הורה הבוקר (ג') לשר הביטחון אביגדור ליברמן לאפשר את כניסתם של 90 פלסטינים לישראל, שביקשו להשתתף בטקס הזיכרון המשותף לישראלים ולפלסטינים שצפוי להתקיים הערב בתל אביב. ליברמן, שביקש למנוע את כניסתם הגיב לפסיקת ביהמ"ש, ואמר כי היא יוצרת "שוויון בין שכול לטרור".

נשיאת ביהמ"ש העליון, אסתר חיות, קבעה כי "החלטת שר הביטחון אינה מביאה בחשבון את המציאות שנוצרה לאורך השנים ואת הציפיות הלגיטימיות שנוצרו אצל משתתפי הטקס, ואף מתעלמת באופן מוחלט מן הפגיעה ברגשות המשפחות השכולות והציבור המבקשים לקיימו במתכונת שבו התקיימה לאורך השנים".

השופטים הוסיפו כי החליטו "לעשות את הצו על תנאי למוחלט ולהורות לשר הביטחון לאפשר מתן היתרי כניסה ייעודיים לישראל לצורך השתתפות בטקס המשותף ל-90 פלסטינים – בדומה לכמות ההיתרים שהתאפשרה בשנת 2016 – ובלבד שלאחר בדיקה פרטנית מתאימה יימצא כי אין לכך מניעה ביטחונית או אחרת".

שר הביטחון ליברמן תקף את ההחלטה, וכתב בטוויטר: "בג"ץ יצר הבוקר שוויון בין שכול וטרור, בין נרצחים ורוצחים. החלטת בית המשפט פוגעת ביום הכי ממלכתי ומאחד לעם ישראל. התוצאה הסופית: במקום איחוד, פילוג".

אמש כתב ליברמן: "חובתנו לשמור על יום הזיכרון לחללי מערכות ישראל כיום אבל לאומי וממלכתי. לא אתן יד לפוליטזציה של השכול. אני גאה שהמועצה הציבורית להנצחת החייל, המורכבת מבני המשפחות השכולות, תומכת בעמדתי למנוע את כניסת הפלסטינים, בהן משפחות של מחבלים, לטקס יום הזיכרון.

"אני מכבד את שופטי בג"ץ אבל הודעתי הערב לביהמ"ש כי איני מוכן לתת יד לחילול יום הזיכרון. לטקס הוזמנו גם מנועי כניסה משיקולים ביטחוניים. יום הזיכרון הוא יום קדוש שחייב להישאר ממלכתי ומעל לכל מחלוקת. אינני יכול להשלים עם הפגיעה ברגשות המשפחות השכולות. כולי תקווה שגם השופטים יבינו זאת".

ח"כ בצלאל סמוטריץ מהבית היהודי תקף גם הוא את ההחלטה, וכתב: "ספרו לי עוד למה לא צריך את פסקת ההתגברות. מערכת המשפט בישראל צריכה תיקון דחוף ואם נתניהו יפספס את ההזדמנות לעשות אותו הוא ייזכר ככישלון הגדול ביותר בימין".

מזכ"ל האיחוד הלאומי, אופיר סופר, אמר: "יום הזיכרון לחללי מערכות ישראל ונפגעי פעולות  האיבה הינו יום אבל לאומי. התערבותו הבוטה של בג"ץ המאפשרת את כניסתם של משפחות המחבלים וקיומו של טקס פוליטי שכל מטרתו התרסה ופילוג , הינה בבחינת חילולו של יום קדוש זה ופוגעת ברגשות רובו ככולו של עם ישראל".

מארגני העצומה נגד קיום טקס הזיכרון המשותף, מסרו: "התאכזבנו לשמוע את פסיקת הבג"ץ הפוגענית המחייבת את המדינה להכניס לתחומה נציגי משפחות פלסטיניות. קיום הטקס הזה מכאיב למשפחות רבות בארץ ששכלו את קרוביהם בגלל אותן משפחות.

"אנו קוראים למנהלי הטקס לקרוא בערב הזה, ליל יום הזיכרון, במסר של אחדות קודם כל בתוך העם שלנו, בתוך עם ישראל, ולקיים טקס המתחשב ברגשותיהם של משפחת השכול. כולנו משפחה אחת גדולה, אנו יכולים להתווכח ולא להסכים, אך אסור שהדיונים יהפכו למוקד של מריבה וסכסוכים".

יו"ר ועד מתיישבי השומרון, צחי דיקשטיין, אמר: "פסיקת ההתגברות היא דבר בלתי נמנע והיום אזרחי ישראל, לוחמיה ופצועיה קבלו הוכחה נוספת ומצערת בכך שהתיר כניסת משפחות מחבלים לערוך טקס 'שכול' שכולו התרסה ופגיעה בנופלי המדינה שחרפו את נפשם למענם ולמעננו. מעשה בג"ץ הוא ירייה ישירה ללבן של משפחות השכולות ואזרחי ישראל בערב יום הזיכרון המקודש".

מנגד, מארגני הטקס בירכו על ההחלטה ואמרו: "אנחנו שמחים שבית המשפט הבהיר שגם לשר הביטחון יש גבולות ושאת חוש הטעם שלו הוא צריך להשאיר לעצמו. ליברמן לא יקבע למשפחות שכולות כיצד לציין את הכאב שלהן. טקס הזיכרון הישראלי-פלסטיני ייערך גם השנה בהשתתפות פלסטינים, ויהיה הגדול מאז נערך לראשונה לפני 13 שנה וכלל הציבור מוזמן לקחת בו חלק".