הזדמנות אחרונה? בג"ץ קבע דיון נוסף על פתיחת המרכולים בשבת

שלושה חודשים לאחר שהשופטים אישרו לפתוח עסקים בשבת בת"א, החליט השופט רובינשטיין לקיים דיון נוסף בנושא וטען כי לחברי ההרכב הקודם, "לא נפרסה, בשל התנהלות הרשות, כל התמונה כולה"

חדשות כיפה משה ויסטוך 12/07/17 16:18 יח בתמוז התשעז

הזדמנות אחרונה? בג"ץ קבע דיון נוסף על פתיחת המרכולים בשבת
קבעו דיון נוסף. שופטי בג"ץ, צילום: פלאש 90. יונתן זינדל

בג"ץ החליט היום (רביעי) לדון פעם נוספת בהחלטה על פתיחת עסקים בשבת בתל אביב. המשנה לנשיאת בית המשפט העליון, השופט אליקים רובינשטיין, קבע כי השבת ראויה לדיון נוסף בטרם תיקבע החלטה.

"החלטתי ליתן דיון נוסף", כתב בהחלטו והבהיר כי "תהא התוצאה אשר תהא, ראויה השבת, שעל מעמדה בעולמה של יהדות אין צורך להכביר מלים, שעניינה יידון וילובן כשכלל העמדות לפני בית המשפט". לדבריו, ההחלטה התקבלה "נוכח רגישותו הציבורית של הנושא".

רובינשטיין הוסיף כי למרות שההחלטה הקודמת, לפני 3 חודשים, על אישור פתיחת המרכולים בשבת אמנם התקבל פה אחד "אך לפני ההרכב לא נפרסה, בשל התנהלות הרשות, כל התמונה כולה".

יש לציין כי הבקשה לדיון נוסף הגיעה ביוזמתה של התאחדות הסוחרים והעצמאים הכללית, בעוד עיריית תל אביב התנגדה. נשיאת בית המשפט העליון מרים נאור, צפויה לקבוע בקרוב את ההרכב לדיון הנוסף.

הפגנה על השבת

הפגנה על השבת                                              צילום: פלאש 90. יונתן זינדל

שר הפנים אריה דרעי בירך על ההחלטה ואמר: "אני שמח שבית המשפט העליון נעתר לבקשתי והורה לקיום דיון חוזר בסוגיה זו. מדובר בהחלטה משמעותית של בג"ץ בסוגיה חשובה זו וביחסי דת ומדינה.

כפי שטענתי לאורך כל הדרך, החלטה בנושא כה מהותי מבחינה יהודית וסוציאלית, שיש לה השפעה רחבת היקף על אלפי אזרחים ביום המנוחה, חייבת להתקבל בהרכב מורחב, תוך שמיעת כלל הנימוקים". עוד אמר דרעי: "אני משוכנע כי בדיון החוזר בבג"ץ, לאחר שקיבלתי היתר להציג את עמדתי בנפרד, אציג את הנימוקים הנרחבים כפי שגובשו על ידי צוות משרדי. אני מקווה לשכנע את השופטים כי הדבר הנכון הוא להותיר את הסטטוס קוו על כנו ולא לפגוע בקדושת השבת ובחוק שעות עבודה ומנוחה".

רועי לחמנוביץ מנכ"ל קואלציית שבת שוויון הגיב ואמר: "בגץ נותן הזדמנות , אולי אחרונה, למדינה לבטא פומבית את משילותה ולהיות לפה למאות ואלפי עסקים הקורסים מרמיסת חוק שעות עבודה ומנוחה, ולאלפי עובדים הנאלצים לעבד בשבת בניגוד לרצונם.  בגץ הבין כי המציאות הקיימת בו חוק שעות עבודה ומנוחה נרמס בראש חוצות הוא מצב אבסורדי ומבקש מהמדינה להסדיר את המציאות בו תהיה הזדמנות שווה לבעלי עסקים קטנים למול רשתות הענק".

כזכור לפני כשלושה חודשים אישרו שופטי בג"ץ את פתיחתם של מרכולים ובתי עסק נוספים בשבת בתל אביב. לדברי השופטים ההחלטה התקבלה על רקע גרירת הרגליים של הרשות המחוקקת, לרבות שרי הפנים בשנים האחרונות.

השופטת אסתר חיות, שעתידה להחליף את נשיאת בית המשפט מרים נאור, אמרה אז כי "אכן, נוכח ההימנעות הארוכה והנמשכת מזה כשנתיים וחצי של שרי הפנים הרלוונטיים (גדעון סער, סילבן שלום ואריה דרעי) ובשלב מסוים גם של הממשלה כולה לקבל החלטה לגופו של עניין, אין מנוס אלא לראות בהימנעות זו משום החלטה לפסול ללא הנמקה את חוק עזר לתל אביב-יפו (פתיחתן וסגירתן של חנויות)".