"אפילו לאה רבין אמרה: "תראה איך הן לבושות'"

בדיון שעסק בנושא "ההדתה" בצה"ל סיפר האלוף לשעבר גרשון הכהן כיצד הגיבה לאה רבין ז"ל למראה רקדניות בלבוש חושפני. הרב מדן: "כמה חילונים נהיו דתיים בגלל הצבא?" סגנית ראש המל"ל לשעבר: "סומכת על איזנקוט שאין שם שיקולים זרים"

חדשות כיפה משה ויסטוך 06/03/18 17:09 יט באדר התשעח

"אפילו לאה רבין אמרה: "תראה איך הן לבושות'"
האם יש הדתה בצה"ל? דיון בכנס שדרות, צילום: יחצ מכללת ספיר

הרב יעקב מדן והאלוף לשעבר גרשון הכהן טענו היום (שלישי) בכנס שדרות לחברה כי אין שחר לטענות כאילו יש הדתה בצה"ל ואמר כי לרוב הכיוון הוא הפוך וחיילים דתיים הופכים לחילוניים.

בדיון, שהתקיים במכללת ספיר, לקחו חלק ראש ישיבת הר עציון, האלוף לשעבר גרשון הכהן, סגנית ראש המל"ל לשעבר תא"ל (במיל') ישראל אורון, יו"ר חבר הנאמנים והועד המנהל של המכללה האקדמית ספיר עו"ד גלעד שר, עורך בגלובס ומחבר הספר "סרוגים בקנה" יניב מגל, מנכ"ל מועצת ארגוני הנוער שלומי קסטרו וחבר מכון משפטי ארץ הרב עידו רכניץ.

"המקצוע של קצין חינוך הפך להיות מקצוע פוליטי. שם החלו הבעיות", אמר הרב מדן, "אחר כך היה הסיפור של הפיכת השילוב הראוי לשירות המשותף, והיו לדבר הזה מטרות, כאשר כל מני גורמים שהיו מחוץ לצה"ל התערבו".

לדבריו, "לערבים היום ברור לחלוטין שאין להם שום סיכוי לנצח אותנו, הדבר היחיד שיש להם בגללו סיכוי לנצח אותנו הוא תסמונת כורי העכביש. צריך לדעת את זה, האווירה הזו שמייצרת התקשורת כאילו כולנו נלחמים אחד בשני מייצרת מלחמה. הם בונים על הדבר הזה".

הרב הדגיש כי "מדינת ישראל תחזיק מעמד רק אם היא לא תהיה קורי עכביש. איך הגענו למצב שכל פעם שמזכירים את מורשת ישראל, את הקדוש ברוך הוא, זה משויך למפלגה דתית. ישבו אתי מאות קצינים ואף אחד מהחילונים שבהם לא נהיה דתי. כמה חילונים נהיו דתיים בגלל הצבא? בואו תבדקו כמה הנוער שלנו הפך להיות חילוני ואז תבינו איפה באמת יש בעיה.

"להפסיק לעשות מכל ברכה אקט פוליטי. ולגבי נשים, הסיפור הזה של נשים בצבא, הסיפור הזה איננו נכון. מה שאנחנו דורשים זה כמו שבבריכה ובחדר כושר ישנה הפרדה, ככה אנחנו דורשים גם בצבא, כי על פי התורה שלנו אין לנו אפשרות כזו. בקורס חובלים לדוגמה, אין לנו אפשרות לשרת היום בגלל שהכל מעורב. אין לנו שום עניין להדיר שום אישה מהצבא".

"עבודה עברית היא לא גזענות". הרב מדן

כמה חילונים הפכו לדתיים בצבא? הרב מדןצילום: פלאש 90. אורן נחשון

תא"ל במיל' אורון לא הסכימה עם דברי הרב מדן ואמרה כי "בהינתן בזה שזה שירות חובה וצה"ל מוגדר כצבא העם, הרבה מאוד מהערכים של העם נכנסים לתמונה. אנחנו צריכים למצוא איזושהי פשרה".

לדבריה, "אם הרמטכ"ל פותח כל מני מסלולים קרביים גם לנשים, יכול להיות שהוא פשוט חושב שזה יעשה טוב ליכולות הצבא? אני סומכת עליו שהוא יודע מה עושה, ואין שם שיקולים זרים".

האלוף במיל' הכהן טען כי אף אחד בצה"ל לא סובל מהדתה, "מי שנראה שסובל ממה שנקרא 'ההדתה' זה אנשים מחוץ לצה"ל. אבל בעיני בסוף הכל מדובר בשכל ישר".

הקצין הבכיר לשעבר סיפר כיצד פעם אחת לאה רבין העירה על לבוש של בנות, "היה לי אירוע פעם, הייתי מפקד אוגדה, אירוע 40 שנה לחטיבת הראל. זה היה בלטרון, והמח"ט אומר לי: 'הזמנתי להקת בנות לרקוד'. אמרתי לו: 'אתה בטוח שאתה רוצה את זה?' הוא אמר לי כבר לא ניתן לבטל. אמרתי לו שרק יבדוק שהן לבושות בצורה שלא תפגע באף אחד.

"מי שישבה לידי באירוע הייתה לאה רבין ז"ל, והיא אמרה לי: 'אוי ואבוי, תראה איך הן לבושות?' ומה שאני מנסה להגיד, שזה לא בהכרח קשור לעניינים של הדתה וכך הלאה, אלא למרחב ציבורי עם סטנדרטים שמקובלים על כמה שיותר אנשים. באופן בסיסי".

👈 ביום ראשון כ"א אדר ב (31.3.24) תחת הכותרת "האומץ לדבר על זה" יתקיים כנס מיוחד בנושא מתמודדי נפש בצל המלחמה. לפרטים נוספים לחצו כאן